Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 50 beste bedrijven van 2014

4. Unilever

HOOFDKANTOOR Rotterdam/Londen
CEO Paul Polman
POSITIE 2013 nummer 9

Het begon met zeep en margarine. De Britse zeepfabrikant Lever Brothers fuseerde in 1930 met de Nederlandse Margarine Unie, waarmee Unilever werd gevormd. Nog altijd houdt die combinatie stand: van de omzet komt meer dan eenderde uit persoonlijke verzorgings­producten, en ruim een kwart uit voedingsmiddelen. Hoe het bedrijf dat verkoopt? Door te adverteren. Ruim 13 procent van de omzet gaat op aan reclamecampagnes en de promotie van de door Unilever geproduceerde merkproducten. Dat percentage is door de jaren heen constant gebleven. Ceo Paul Polman krijgt steeds meer messianistische trekjes. Zijn status als duurzame visionair heeft hij overtuigend gevestigd – de laatste tijd gooit hij er nog een schepje bovenop. Bij een bijeenkomt in Londen begon hij onverwacht over het ‘hogere doel’ van Unilever. Zolang hij de Brits-Nederlandse multinational zulke mooie groeicijfers bezorgt, komt hij ermee weg. Onder Polman gaan ambitieuze duurzame doelstellingen en meer conventionele doelen zoals groei en rendement wonderwel samen. In 2013 steeg de winst met 9 procent. De aandeelhouders zijn dik tevreden. Bovendien is Unilever, mede dankzij Polman, weer enorm in trek onder jonge talenten.