Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 50 beste bedrijven van 2013

48. Daf Trucks

ceo: Harrie Schippers

Daf verkocht in 2011 iets meer dan 50.000 vrachtwagens. In de krimpende Europese markt wist het bedrijf in 2012 zijn marktaandeel te vergroten. Was het tien jaar geleden nog een van de kleinste truckmerken, op de markt voor vrachtwagens die mét belading meer dan 15 ton wegen is het op dit moment de nummer 2 van Europa. Buiten Europa leverde Daf 6.100 voertuigen. Daf is dochter van het Amerikaanse concern Paccar. In Nederland heeft het bedrijf een grote fabriek in Eindhoven, verder staan er fabrieken in het Belgische Westerlo en het Britse Leyland. Drie vragen aan Ron Bonsen, directeur marketing en sales:

Voor groei moest Daf het vorig jaar van de activiteiten buiten Europa hebben. Op welke landen richten jullie je?

‘In Rusland, waar we voorjaar 2011 een verkoopkantoor hebben geopend, wordt een indrukwekkende groei gerealiseerd. Op dit moment wordt in het zuiden van Brazilië hard gewerkt aan de bouw van een compleet nieuwe assemblagefabriek waar nog dit jaar de eerste Daftrucks van de band zullen komen. Die zullen net als in Eindhoven en Leyland worden gebouwd volgens het “build to order”-principe.’

Wat houdt dat in?

‘We beginnen pas met de bouw van een nieuwe truck als er een order voor ontvangen is. Een vrachtwagen kan tot in de kleinste details op de specifieke wensen van de klant worden afgestemd. Met drie modelseries hebben we tienduizenden verschillende voertuigvarianten.’

Daf heeft zijn marktpositie flink versterkt de afgelopen tien jaar. Waar richten jullie je op voor de komende jaren?

‘We zijn bezig met de introductie van een compleet nieuwe generatie vrachtwagens. Deze wordt ontwikkeld met het oog op de nieuwe Europese emissiewetgeving die vanaf 31 december 2013 van kracht wordt. Het is het grootste project in de historie van Daf. Met de ontwikkeling van de nieuwe voertuigen en de aanpassing van productieprocessen is een bedrag van zo’n miljard euro gemoeid.’