.nl | .be

Leiderschap

Zo kom je op de radar van de headhunter

Kan je zelf een headhunter bellen, hoe belangrijk is een LinkedIn-profiel en als je eenmaal een headhunter gesproken hebt, hoe zorg je dat je op de radar blijft?

Je hebt een goede baan en je wilt hogerop. Je bent directeur HR, maar je wil je gaan toeleggen op marketing of je bent na 20 jaar bij hetzelfde bedrijf benieuwd wat een volgende stap kan zijn. Wat te doen? Op vacaturesites valt het aanbod op jouw niveau bar tegen en het schrijven van brieven is nog een stap te ver. Je vraagt eens wat rond in je netwerk hoe zij hun carrierestap hebben gedaan en het antwoord is steevast dat een headhunter belde om hun interesse te peilen in een functie. Maar probleem, jouw telefoon gaat niet. Linkedin Een eerste stap is dan een Linkedin profiel. Het is een ontzettende open deur, maar vrijwel alle headhunters gebruiken Linkedin. ‘Onze zoeksystemen zijn gekoppeld aan die van Linkedin,’ zegt Freek Muller, managing partner van executive searchbureau Holtrop Ravesloot. ‘Vroeger was de kaartenbak het kapitaal van de headhunter, maar met Linkedin is dat voorbij. Natuurlijk hebben we ook ons eigen bestand, maar via Linkedin is iedereen vindbaar, ook, en misschien wel juist de mensen die niet op zoek zijn naar een baan.’ Daarom is het belangrijk dat er de juiste informatie op staat. Bij het opstellen van een profiel van een functie wordt er een aantal criteria gegeven, daar wordt op gezocht. Zet je vaardigheden er dus op en zorg dat je functieomschrijving up to date is. Een andere manier waarop Linkedin wordt gebruikt is als adresboek. ‘Als ik een naam doorkrijg en ik ken diegene niet persoonlijk, dan stuur ik iemand een Linkedin verzoek met een korte introductie. Dan heb je een mailadres en vaak ook een telefoonnummer’, zegt Ralf Knegtmans, managing partner bij De Vroedt en Thierry. Maar voor het vinden van goede kandidaten is ook een persoonlijk netwerk belangrijk. ‘Ik werk vooral via zogenaamde referrals. Als ik op zoek ben naar een marketingmanager dan bel ik iemand die ik ken en die ik een goede marketingmanager vind die het goed doet in een soortgelijke omgeving, om te vragen of diegene nog iemand kent die geschikt zou zijn voor die functie. Die benader ik dan.’ Zijstap Maar wat nou als je een zijstap naar een ander soort functie of andere sector wil maken? Dan ben je lastiger te vinden, een bedrijf dat op zoek is naar een directeur operations komt niet uit bij een financieel directeur. ‘Daar komt de expertise van de headhunter naar voren. ‘Wij hebben een database met daarin de mensen die wij hebben gesproken. Het gaat erom dat wij de juiste match voor het bedrijf vinden, en dat is veel meer dan een geschikt CV. Wij zetten er ook een eigen observatie bij, bijvoorbeeld een sector of baan waarvan wij denken dat iemand geschikt voor is,’ vertelt Muller. Dat kan dus ook een zijstap zijn.’ Ook bij het uitzetten van de functie is het slim om onconventioneel te denken, zegt Knegtmans. ‘Toen ik op zoek ging naar een nieuwe directeur voor Carré hebben we bij het schrijven van het functieprofiel goed gekeken naar wat er nodig was voor die functie. Toen trokken we de conclusie dat het goed zou zijn als er iemand met marketingervaring en people management skills zou komen, en dat ervaring in de theaterwereld minder belangrijk was. De nieuwe directeur is afkomstig van Unilever, niet wat je per se zou verwachten.’ Zelf bellen Heeft het zin om zelf een headhunter te bellen? ‘Vooral als ik voor ‘high-profile’ functies aan het zoeken ben, word ik zelf veel gebeld. Iemand vertelt dat hij of zij gepolst is en het niet kan of wil doen, zo gaat een functie toch rondzingen. Vervolgens word ik gebeld. Natuurlijk ga ik dan in gesprek met kandidaten die interessant zijn’, meldt Knegtmans. Ook volgens Muller heeft het zeker zin om contact op te nemen. We ruimen altijd tijd in om met potentieel interessante kandidaten te praten. Misschien levert het niet direct iets op, maar we houden dat soort mensen wel in portefeuille. Wanneer je iemand persoonlijk kent is een inschatting beter te maken.’ Wie actiever, maar wel discreet op zoek wil naar een nieuwe baan, kan zich ook inschrijven bij Lintberg. Een soort Monsterboard voor functies met een salaris van boven de 100.000 euro. Zowel corporate recruiters als headhunters kunnen hun vacatures daar posten. Het netwerk is aan beide kanten afgeschermd. De vacatures zijn niet openbaar en werkgevers kunnen niet zien wie zijn of haar CV heeft gepost. ‘Bedrijven kunnen niet in onze cv database. Alleen headhunters kunnen dat,’ zegt Thomas Verbeeck. ‘Het voordeel hiervan is dat headhunters weten dat iedereen die in dit systeem staat open staat om benaderd te worden door een headhunter. Bij een normale zoektocht via Linkedin is misschien een op de tien mensen geïnteresseerd. Dat percentage is bij ons een stuk hoger.’