Leiderschap

Deze vorm van leiderschap is voortaan nodig, de alwetende manager is niet meer

De digitale transformatie verandert onze werkomgeving en de relaties tussen klanten, medewerkers en stakeholders. Het vereist ook een nieuwe vorm van leiderschap.

Toen in oktober 2016 bekend werd dat er bij ING 3000 jobs zouden sneuvelen, hadden organisaties in ons land door dat de digitale transformatie niet iets vrijblijvend is, stelt Isabel De Clercq in haar boek Social technologies in business. Het boek is ook ‘social’ in zijn opzet: Isabel bracht wereldwijd experten op het vlak van social technologies bijeen en verzamelde hun bijdrages. ‘Digitale transformatie gaat over overleven en vooral oudere organisaties hebben het daar moeilijk mee’, zegt ze. ‘Eén van de redenen daarvoor is dat digital de hiërarchie omgooit’. Einde van de klassieke hiërarchie Hiërarchie werkt perfect in een stabiele, voorspelbare wereld met repetitief werk, maar vandaag verandert onze wereld continu en aan een hels tempo, stabiliteit en voorspelbaarheid zijn ver te zoeken. De alwetende manager is dan ook niet meer van deze tijd. In zo’n snel veranderende wereld geeft technologie en meer bepaald sociale technologie klanten en werknemers een stem. Het laat hen toe contact te zoeken over geografische en hiërarchische grenzen heen. En door bruggen te bouwen binnen en vooral buiten de organisatie gaan ze de dialoog aan met stakeholders, partners, concurrenten en klanten, die continu feedback geven. De added value van virtueel samenwerken Hoe ga je als onderneming nu die transitie doen? Een manier om dat te doen is door social technologies te gaan gebruiken. ‘Tools als Jive, Yammer, Slack, Workplace by Facebook zijn katalysatoren voor organisatorische transformatie omdat ze mensen een stem geven, communities creëren, kennisdelen faciliteren…’ Met die tools krijgt samenwerken een virtueel karakter. Ze zorgen voor transparantie, vertrouwen en conversatie op de werkvloer. Helaas zijn processen in traditionele bedrijven zodanig opgevat dat ze die vrije stroom van informatie eerder tegenwerken dan aanmoedigen, weet Isabel. The digital CEO De digitale transformatie vereist ook nieuwe vormen van leiderschap. Hoe ga je immers een team aansturen van vaste medewerkers en freelancers die fysiek niet in dezelfde ruimte zitten? Hoe zorg je er als leidinggevende voor dat je aanwezig bent in een team dat zich in een digital workplace bevindt? Door deel te nemen aan de digitale conversaties van je team, lezen we in de hoofdstukken rond leiderschap, door Paul Miller en Damian Corbet. Geef suggesties, moedig ideeën aan waarvan je gelooft dat ze een rol kunnen spelen in het succes van je organisatie. Dat klinkt gemakkelijk, maar dat is het niet. Openheid, samenwerking en mensen warm maken voor je ideeën vereisen nieuwe vaardigheden, authenticiteit en een bereidheid kritiek en beoordelingen te ontvangen van iedereen uit de organisatie. Bovendien zijn social media hét kanaal om naar klanten, stakeholders, medewerkers te luisteren en met hen te praten, om te netwerken, om aan je persoonlijke branding te werken, om feedback van klanten te vragen en te krijgen, om marktkennis en inzichten op te doen, om bij te leren. Naar de ROI van social media vragen is zinloos, luidt het. Je kunt net zo goed vragen naar de ROI van het internet, de telefoon of de industriële revolutie. Het zijn game changers die een revolutionair effect hadden op mens, maatschappij en business. Hetzelfde geldt voor social media. Wil je het boek graag lezen? Je kunt het hier bestellen. 

Dagelijks de business uit het nieuws in je mailbox?

Ontvang de business uit het nieuws >