Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom je ook tijd moet besteden aan vertrekkende medewerkers

Bedrijven moeten niet alleen energie stoppen in het inwerken van mensen, maar hebben ook een procedure nodig waarmee ze vertrekkende werknemers goed begeleiden.

Bedrijven moeten niet alleen energie stoppen in het inwerken van mensen, maar hebben ook een procedure nodig waarmee ze vertrekkende werknemers goed begeleiden.
Foto: Mitchell Ng Liang an via Unsplash

Leidinggevenden geven veel prioriteit aan recruitment en het inwerken van mensen. Hoe belangrijk het ook is mensen goed in te werken en loyaliteit op te bouwen, het is net zo van belang om diezelfde energie te besteden aan werknemers die vertrekken, aldus David Sturt, vice president van het O.C. Tanner Institute. Het kan misschien makkelijk zijn om vertrekkende werknemers af te schrijven, maar er zijn veel redenen om ze juist te waarderen en te ondersteunen, meent hij.

Het later weer in dienst nemen van een oud-werknemer is namelijk een vaak slimme optie, aldus Sturt. Oud-werknemers zijn gewend aan de bedrijfscultuur en dito processen, je bespaart geld door geen compleet nieuwe werknemer te hoeven trainen en de oud-medewerker brengt ook de ervaring, expertise en contacten mee die hij heeft opgedaan in de tijd elders. ‘Toen ik terugkeerde naar O.C. Tanner, merkte ik dat de lessen die ik had geleerd bij het opbouwen van een succesvolle start-up, mij hielpen in mijn nieuwe, bredere rol. Het is spannend te zien hoe andere oud-werknemers beter terugkeren dan dat ze waren toen ze vertrokken.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Radertjes

Ook als je iemand later niet meer in dienst zult nemen, heeft het volgens hem voordelen om mensen een positieve, betekenisvolle afscheidstijd te laten ervaren. Vertrekkende werknemers kunnen tijdens de overgangsperiode waardevol zijn als ze geen vieze nasmaak in hun mond overhouden, schrijft hij. En de achterblijvers merken dat het bedrijf haar werknemers ziet als mensen  en niet als radertjes in een machine die vergeten worden als ze niet meer nodig zijn. Daarnaast kunnen personeelsleden die positief weggaan, jouw bedrijf aanprijzen bij mensen met talent die ze later ontmoeten.

Sturt geeft een aantal tips om werknemers beter ‘uit te werken’

  • Luister echt naar de reden van vertrek. Respecteer het dat diegene het initiatief heeft genomen voor dit lastige gesprek. Gaat iemand weg vanwege zijn baan, het team, de manager of vanwege een nieuwe baankans? Er kunnen zaken spelen waarvan je je niet bewust was en je kunt hierdoor misschien de werkomgeving verbeteren voor de achterblijvers.
  • Hou een openhartig, eerlijk gesprek met de vertrekkende werknemer. Dit is het moment om te benoemen hoe de collega bij heeft gedragen aan het succes van het bedrijf en iemand te wijzen op talenten die hij zelf misschien nog niet had opgemerkt, maar waar diegene veel aan zal hebben in de nieuwe baan.
  • Hou contact, ook als de werknemer de deur uit is. Vraag af en toe hoe het gaat. Als je ze tegenkomt bij events, of op social media, stap op ze af. Daarmee laat je zien dat ze er nog steeds bij horen.