Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom je passie verlammend kan werken

Je passie volgen is een veelgehoorde uitspraak, maar wie medewerkers dwingt om dit te doen, kan een flinke demotivatie ontluiken.

Foto: Javier Allegue Barros via Unsplash

Een verlammend gevoel. Dat kreeg Beth Davies toen haar voormalige manager haar zei dat ze haar passie moest vinden in haar werk. ‘Ik wist dat het bedoeld was om me te motiveren, maar het tegenovergestelde gebeurde’, vertelt de Amerikaanse vanuit haar woonplaats Palo Alto. 

Want was die Poolster die aan de hemel van haar carrière scheen? Natuurlijk, ze vond het leuk om mensen te helpen, maar was dat hetgeen wat haar intrinsiek dreef? En hoe moest dat dan met al die andere dingen ze leuk vond? ‘Hoe langer ik erover nadacht, des te meer bekroop me het idee dat ik een middelmatige carriere zou krijgen.’ 

Het tegenovergestelde blijkt nu waar: Davies werkte bij bedrijven als Apple, Microsoft en Tesla op het gebied van leren en ontwikkelen van medewerkers. ‘Als ik toen had geluisterd naar het advies van mijn manager, had ik me niet vrij gevoeld om iets anders te gaan doen.’

Falen

Ze stelt dat het vandaag de dag waanzin is om ervan uit te gaan iedereen één passie heeft. Natuurlijk bestaan ze: die mensen die van kinds af aan weten wat ze willen worden en dat uiteindelijk hun hele carrière blijven doen. ‘Maar er zijn ook een heleboel mensen die verschillende interesses hebben en ergens hartstochtelijk over kunnen zijn.’ Ze strijdt naar eigen zeggen tegen het stigma dat geplakt wordt op deze mensen: je faalt als je niet precies weet wat je wilt doen. 

Davies startte recentelijk een podcast, waarin ze met mensen praat over hun carriere. ‘Opvallend is dat veel van deze mensen, die vaak succesvol zijn, helemaal niet zo vroeg in hun carriere overtuigd waren van hun roeping.’ Zo interviewde ze een man die vanuit de overheid verantwoordelijk is voor de natuur in Californië. ‘Maar toen ik hem vroeg wanneer hij ontdekte dat hij een passie had voor natuur, zei hij dat het hem op zijn twintigste echt ging interesseren.’

Automatisering

Zeker vandaag de dag, zo stelt Davies, met millennials die niet meer automatisch bij dezelfde werkgever blijven, is het bijna ‘oneerlijk’ om mensen te vragen voor een ding te kiezen. ‘We zouden mensen aan moeten moedigen om zich constant te veranderen en aan te passen, gezien de automatisering waar beroepen mee te maken hebben. Maar in plaats daarvan worden ze door het kiezen van één passie in een bepaalde hoek geduwd, waar het daarna lastig uitkomen is.’ 

Een andere reden die het oneerlijk maakt om voor één passie te kiezen, is het verdwijnen van de middelmanager. ‘We hebben hard gewerkt om bedrijven minder hiërarchisch te maken, door managementlagen eruit te snijden. Dat is goed voor het bedrijf, maar voor de doorgroeimogelijkheden binnen bedrijven is het funest. En dus stappen mensen sneller over.’  

Een andere valkuil van het hebben van één passie is bovendien dat wanneer het vervullen hiervan niet meer mogelijk is, al je dromen in duigen vallen. ‘Voor mijn podcast interviewde ik een baseball speler die alles op alles had gezet om professional te worden. Hij werd het, maar raakte geblesseerd aan zijn arm.’ Zou je uitgaan van een passie, dan zou zijn loopbaan voorbij zijn. ‘Terwijl hij nu toch iets anders moet gaan doen.’

Missie

Davies benadrukt dat het niet gaat om het uitroeien van passie, maar om je medewerkers individueel te zien en te bekijken of passie de drijfveer is. ‘Het kan ook zijn dat iemand heel goed is in zijn werk, maar misschien een passie heeft voor zijn hobby’s. Of dat iemand z’n werk heel goed doet, maar niet een directe passie voelt.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zelf zag ze binnen Tesla vooral een gezamenlijke passie om te innoveren. ‘Het draaide meer om de vraag of je hartstochtelijk was over je werk en of je een stapje extra wilde zetten voor de missie van het team.’ Bovendien was het een goede graadmeter of mensen nog bij het team pasten. ‘Als ze merkten dat ze andere interesses gingen ontwikkelen, dan was het duidelijk dat ze, zonder hard feelings, misschien beter op zoek konden naar een andere baan.’ Wel vraagt dit om een duidelijke missie vanuit het bedrijf. ‘Als je niet weet waar je voor werkt samen, zullen mensen minder snel gemotiveerd raken.’

Haar voormalige manager vertelde Davies uiteindelijk maar dat het haar passie was om mensen te helpen ontwikkelen. ‘Als ik iets moest noemen waar ik enthousiast van word, dan is dat het. Maar het is zeker niet zo dat ik dit als mijn roeping zie.’