Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom steeds meer bedrijven hun mensen op de eerste plek zetten

Goed werkgeverschap, daar kunnen organisaties anno 2020 niet meer omheen. Medewerkers vinden en vasthouden is vanwege de aanhoudende schaarste op de arbeidsmarkt topprioriteit voor werkgevers. Dit zijn de meest opvallende trends als het gaat om goed werkgeverschap.

Waarom steeds meer bedrijven hun mensen op de eerste plek zetten
Waarom steeds meer bedrijven hun mensen op de eerste plek zetten Foto: Great Place To Work

Great Place To Work certificeert jaarlijks organisaties op goed werkgeverschap en wordt gemeten vanuit twee perspectieven: wat vinden de medewerkers van de organisatie, en way doet hun werkgever concreet aan goed werkgeverschap? Zo probeert zij organisaties te stimuleren hun mensen voorop te zetten en te blijven verbeteren. Er wordt gecertificeerd op basis van de 58 stellingen uit het medewerkersonderzoek en op de 9 thema’s uit het werkgeversonderzoek. Uit dit onderzoek komen enkele opvallende trends naar voren.

1.Goed werkgeverschap betekent bouwen aan vertrouwen

Vertrouwen, trots en plezier binnen organisaties zijn de belangrijkste factoren om een goed werkgever te zijn. Dit blijkt uit het onderzoek, dat jaarlijks in 62 landen binnen zevenduizend organisaties wordt uitgevoerd. De gemiddelde score op de 58 stellingen uit het medewerkersonderzoek vormt de ‘Trust Index score’. Dit jaar scoren de gecertificeerde organisaties een 8,3, terwijl de 20 organisaties die niet voldeden aan de criteria gemiddeld een 6,3 scoren.

2.Een goed imago is een must

“Wat doe jij voor werk?” is vaak de eerste vraag die mensen elkaar stellen. Als werkgever wil je natuurlijk dat mensen een positief beeld van jou en hun werk hebben en dit ook delen met hun omgeving. Met interne ambassadeurs heb je een krachtig en overtuigend middel in handen om je (werkgevers)imago te versterken. Een belangrijk instrument om het werkgeversimago te meten bij je huidige medewerkers is de eNPS-score. Deze score wordt in het onderzoek als volgt uitgevraagd “Ik zou onze organisatie sterk aanbevelen aan vrienden en familie als een ‘great place to work”. Bij de 84 Great Place To Work Certified organisaties geven 8 van de 10 respondenten aan hun werkgever aan te bevelen. Bij de organisaties die niet gecertificeerd zijn, zijn dit er slechts 5 op de 10.

3.Certificering maakt het verschil

Great Place To Work gecertificeerde werkgevers scoren hoger dan niet gecertificeerde organisaties. Waarom? Uit het onderzoek blijken de grootste verschillen naar voren te komen bij de volgende thema’s:

  • Management vraagt om suggesties en ideeën         (8,1 versus 5,3)
  • Management doet wat het zegt en belooft                 (7,8 versus 4,7)
  • Er is een psychologisch veilige werkomgeving         (8,1 versus 5,3)
  • Iedereen kan erkenning krijgen                                        (7,9 versus 5,1)

Door als werkgever te focussen op deze aspecten zet je een volgende stap in goed werkgeverschap.

4.Draag bij aan vernieuwing (en creeër een betere employee experience)

De wereld om ons heen verandert continu. Nieuwe technologieën, meer transparantie en andere typen werk vragen veel van organisaties en de mensen die er werken. Door te blijven vernieuwen en te verbeteren en dit ook van je medewerkers te vragen zorg je voor positieve effecten op de algehele employee experience. Bij de gecertificeerde organisaties geeft 28% aan dat zij veel mogelijkheden krijgen om te vernieuwen/verbeteren. Bij niet gecertificeerde organisaties is dit 13%. Ook zie je dat de score op de 58 stellingen drastisch omlaag gaat zodra er minder mogelijkheden zijn geweest om te vernieuwen/verbeteren. Bij de gecertificeerde organisaties is dit als volgt:

  • Veel relevante mogelijkheden:                                      8,9
  • Een redelijk aantal relevante mogelijkheden:           8,5
  • Slecht een enkele relevante mogelijkheid:               7,2
  • Geen mogelijkheden:                                                        5,5

5.Arbeidsvoorwaarden zijn minder belangrijk bij de keuze voor een organisatie

Waarom willen mensen bij een organisatie werken? Er bestaat nog weleens een beeld dat het bij de keuze voor een werkgever vooral gaat om de faciliteiten, de feestjes en de cadeaus. Toch is dat maar ten dele waar. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 6% van de respondenten aangeeft dat arbeidsvoorwaarden hen motiveert om voor een organisatie te werken. De belangrijkste twee motivatoren zijn ‘Geloof in de missie, producten en diensten van de organisatie’ (39%), en ‘Mogelijkheden tot ontwikkeling’ (31%).

Iedere organisatie kan een great place to work zijn

Wat voor type werkgever je ook bent, in welke branche je werkzaam bent en hoeveel medewerkers je ook hebt, iedere organisatie kan een ‘great place to work’ zijn. De mensen die bij je werken en vooral hoe je met elkaar samenwerkt en met elkaar omgaat bepaalt het succes van jouw organisatie. De 84 gecertificeerde organisaties representeren 34 branches, van Zorg tot IT en van Financiële dienstverlening tot Non-profit.

Genomineerden voor de Best Workplaces 2020

De 84 Great Place To Work Certified organisaties zijn genomineerd voor een plek bij de Best Workplaces 2020. De organisaties die het hoogst scoren behoren tot de Top 10 per categorie (Multinational, Large, Medium en Small). Op dinsdag 24 maart wordt die lijst bekendgemaakt.

hrm