Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Steun personeel aan wankelende topman helpt zelden

KLM-topman Pieter Elbers moet blijven, vindt het personeel van de luchtvaartmaatschappij. Hartverwarmend, maar meestal haalt die steun weinig uit, schrijft MT-columnist Thijs Peters.

pieter elbers klm
Foto: Maurits Giessen

Het personeel van KLM zamelde 25.000 handtekeningen in om topman Pieter Elbers een hart onder de riem te steken. Elbers, wiens termijn als CEO van KLM binnenkort afloopt, zou naar verluidt op de schopstoel zitten en een herbenoeming kunnen vergeten. De nieuwe topman van de combinatie Air France-KLM Ben Smith wil meer zeggenschap over het Nederlandse onderdeel, en Elbers zou daarbij een sta in de weg zijn.

Hoewel er geen letterlijke quotes van Smith zijn waarin hij zegt dat hij Elbers weg wil hebben, is er wel degelijk wat aan de hand. Ministers Cora van den Nieuwenhuizen (Verkeer) en Wopke Hoekstra (Financiën) zijn in gesprek met het bestuur van de holding over een nieuwe termijn van Elbers. Een duidelijk teken dat de herbenoeming van Elbers geen gelopen race is.

Ongetwijfeld is Elbers heel blij met de steun van het personeel. Het is ook wel opvallend, want hoewel KLM goed draait, heeft Elbers in de loop der jaren wel degelijk offers van het personeel gevraagd. Hij was niet bang om te reorganiseren en te morrelen aan de rechten van datzelfde personeel. ‘We kunnen niet eindeloos de familie bij elkaar houden, er moet ook vers bloed binnenkomen. En dus moeten we ook de voorwaarden aanpassen’, zei hij 2016 in een interview met MT.

Eneco en Brussels Airlines

Maar koopt hij er wat voor, die steun van het personeel? Helaas voor Elbers is het antwoord op deze vraag meestal ‘nee’. Een recent voorbeeld is het min of meer gedwongen vertrek van topman Jeroen de Haas van Eneco. De Haas vormde Eneco van een vrij doorsnee energieleverancier om tot een bedrijf waar het draaide om duurzaamheid. Het personeel was dol op hem, maar aandeelhouders, de Nederlandse gemeenten, wilden liever harde euro’s voor hun aandelen dan een groen verhaal.

Een ander voorbeeld is Bernard Gustin, de CEO van Brussels Airlines. Ook deze kampioen van de mensen op de werkvloer moest ondanks alle steun van onderop gewoon plaatsmaken voor een harde saneerder, Christina Foerster.

De aandeelhouder is baas

Wat is de belangrijkste les? Steun van je mensen is mooi, maar je koopt er weinig voor. Het is uiteindelijk altijd de aandeelhouder die de doorslag geeft. Dat is niet gek, want zij zijn immers formeel ook de eigenaren van het bedrijf. Hoe ontroerend de 25.000 handtekeningen van het personeel ook zijn, Elbers kan zich beter vastklampen aan de lobby van de twee Nederlandse ministers. Niet zozeer omdat ze minister zijn, maar omdat de Nederlandse staat nog altijd aandeelhouder is.