Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Inzichten over strategie, management en organisatie. En hoe jij jouw persoonlijke leiderschapsstijl kunt ontwikkelen.

Recente artikelen

Met een Nederlandse naam in het buitenland, is het als manager vooral zélf aanpassen

Met alle onnavolgbare klinkercombinaties, zorgen Nederlandse namen nogal eens voor opgetrokken wenkbrauwen in het buitenland. Maar hoe ga je daarmee...

clock 3,5 min

Bas van der Veldt afas

Ceo’s: laten we eerlijk naar onszelf kijken

Twee derde van de Nederlandse ondernemingen vindt inclusiviteit geen topprioriteit, blijkt uit onderzoek van AFAS en Berenschot. Ceo Bas van...

clock 3 min

Alle banken in Nederland staan te springen om zogeheten digital natives: mensen die de digitalisering van de financiële wereld kunnen bijbenen én mede kunnen vormgeven. Maar waar vind je zulke (meestal jonge) mensen? En minstens zo belangrijk: hoe krijg je ze vervolgens zover dat ze ook bij jou willen komen werken? Sinds de crisis staan de banken lang niet meer bij iedereen bovenaan het verlanglijstje. Hippe start- en scale-ups dingen volop mee naar de gunsten van dezelfde whizzkids, en velen kiezen liever voor een zelfstandigenbestaan dan voor een leven binnen de muren van wat wordt gezien als een logge corporate. Traditionele wervingscampagnes leveren daardoor steeds minder het gewenste resultaat op. Dus wat te doen als je in één jaar tijd 350 functies voor van die Digital Natives te vervullen hebt, zoals ABN Amro had in 2016? Nou, dan begin je dus níet zomaar overal je verhaal rond te bazuinen, vertelt recruitmentmarketeer Rutger Groenewegen. Want dat heeft toch niet zoveel zin. Als niet de goede mensen staan te luisteren, kun je maar beter je mond houden. Wat doe je dan wel? Je gaat eerst op zoek naar waar jouw doelgroep zich bevindt. Generation T bereikt Voor ABN Amro bleek dat The Next Web te zijn, een online platform waar technologie en innovatie centraal staan, en dat zich helemaal richt op ‘Generation T’, waarbij de T voor Tech staat. Samen werd een contentstrategie bepaald, waarbij de redactie van The Next Web zich ontfermde over thema’s die de bank aandroeg. Dat resulteerde in een serie spraakmakende en vernieuwende artikelen over onderwerpen als Open Banking (PSD2), Blockchain, Design Thinking, en e-commerce. Onderwerpen die de doelgroep duidelijk wisten te boeien, want elk artikel werd ruim 12.000 keer gelezen, met een gemiddelde leestijd van bijna 5 minuten. En – voor ABN Amro het belangrijkst: het leidde ook nog eens tot conversie. De bank wist naar aanleiding van de artikelenserie maar liefst 18.600 kwalitatief goede sollicitaties te ontvangen, die uiteindelijk resulteerden in 377 nieuwe collega’s. ‘Een succesformule’, noemt Groenewegen de case dan ook. Volgens hem maakt het duidelijk hoe je dankzij een ‘ongewone’ samenwerking impact kunt maken in je doelgroep. ‘Voor ons is het een gedurfde campagne waar we ons naast de Amazons en Facebooken van deze wereld internationaal positioneren als digital brand.’ En dat lef miste zijn uitwerking dus niet. ‘Uit onderzoek blijkt dat digital natives steeds meer overwegen om bij ons te komen werken.’ Dansen in het bejaardenhuis Voor contentmarketeers is het een mooie les. Het gaat in de eerste plaats niet alleen om de kwaliteit van je verhaal, het gaat er vooral om dat je je verhaal afstemt op aan wíe je het vertelt. Want hoe belangrijk het ook is dat het verhaal van je organisatie consistent wordt uitgedragen, verschillende doelgroepen verdienen toch altijd een eigen benadering. Veel marketeers stappen veel te makkelijk over dat uitgangspunt heen. Ze denken dat iedereen hun content op voorhand interessant zal vinden, zonder zich werkelijk te verdiepen in de informatiebehoefte van de beoogd lezer of kijker. Het is vaak als die Specsavers-reclame met de dansinstructrice in het bejaardenhuis. Daarvan voel je ook op voorhand aan: dat gaat hem niet worden. Verkeerde boodschap, verkeerd publiek. 4 tips Hoe moet het dan wel? 4 tips: Tip 1. Begin met het einde in gedachten Contentmarketing is geen promotie. Maar elke actie die je start moet wel een doel hebben. Wat wil je dat mensen met jouw content gaan doen? Zich op een nieuwsbrief abonneren? Een video sharen? De keus is aan jou, maar zorg dat je content op een natuurlijke wijze leidt tot een specifieke actie. En bedenk voordat je iets gaat maken in elk geval wat je ermee bereiken wilt. Tip 2. Identificeer je buyer persona Random content naar buiten brengen is een slecht idee. Probeer daarom altijd scherp na te denken wie je wilt bereiken, voordat je iets communiceert. En maak dat profiel zo gedetailleerd mogelijk. De bedenker van de term ‘buyer persona’ is Tony Zambito. Hij heeft het over 6 dingen die je over je doelgroep moet vaststellen: Wie ze zijn Wat ze willen bereiken Welke doelen hun gedrag bepalen Hoe ze denken Hoe ze iets kopen Waarom ze een koopbeslissing maken Als je die 6 dingen van je doelgroep in kaart hebt gebracht, is het veel makkelijker om je content daarop te laten aansluiten. Tip 3. Stel je buyer journey vast Om je content te laten aansluiten bij de doelgroep moet je niet alleen weten wie je precies voor ogen hebt, je moet ook weten hoe hij of zij tot een aankoopbeslissing komt. En zelfs in welke fase iemand zit. Is het de oriëntatiefase, waarin je vooral op de voordelen van een bepaald product moet ingaan? Of weet iemand al iets van een onderwerp, en gaat het nu om de uiteindelijk keuze tussen merk A of merk B? Wat zijn de uitdagingen van de doelgroep? De problemen waar ze mee zitten? Hun angst en hun dromen? In deze fase komt het allemaal aan de orde, om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van wat er speelt. Tip 4. Bepaal boodschap, format en kanaal Pas als je jouw buyer persona en jouw buyer journey in kaart hebt, wordt het tijd aan de productie van content te gaan denken. Welk verhaal slaat aan bij je doelgroep, denk je? In welk format kun je dat verhaal het best gieten? In een whitepaper, een video, een webinar, een blogartikel? Of is een post op Twitter misschien ook al genoeg? En als je voor een vorm hebt gekozen, hoe zorg je dat die bij de juiste mensen belandt? Moet je nog voor jouw verhaal adverteren, om te zorgen dat het gelezen wordt? Voor een maximaal effect is het aan te raden meerdere vormen te kiezen, en die onderling aan elkaar te verbinden. Infographics op sociale media bijvoorbeeld, die koppelen aan online verhalen, die vervolgens weer doorverwijzen naar een whitepaper. Zo zorg je dat de doelgroep altijd wel ergens jouw verhaal kan oppikken. Want alle content, hoe inherent goed die ook is, wordt pas waardevol en effectief als hij ook geconsumeerd en gewaardeerd wordt door het juiste publiek.

Meer leads én omzet genereren? Dit is het geheim

Vaker in de cijfers duiken, de groei en revenue voor ogen houden, duidelijke doelen stellen en meer creativiteit en emotie...

clock 4,5 min

management modellen

13 handige managementmodellen langs de meetlat

De SWOT-analyse, PDCA-cyclus, de piramide van Maslow, 360 graden-feedback; geen manager die het niet eens op een whiteboard heeft geschreven....

clock 6 min

Hoe stuur je mensen op kantoor én vanuit huis tegelijk aan?

In het nieuwe normaal neemt op afstand werken een belangrijke rol spelen in ons werkende leven. Maar hoe richt je...

clock 3,5 min

Robot / Innovatie

Samenwerken met een startup? Het is één van de manieren om innovatiever te worden

Hoe word je als grote onderneming innovatief? Het is de hamvraag voor menig corporate. Onderstaand model geeft je tien startpunten.

clock 1 min

11 corona-adviezen van de beste managementdenkers

De coronacrisis is in volle gang, wat is er nodig om je bedrijf door deze woelige baren te loodsen? MT...

clock 3 min

diversiteit inclusiviteit for all GPTW

Diversiteit op de werkvloer? ‘Werkgevers moeten het anders aanpakken’

Vanaf deze maand kunnen grote werkgevers via een zogenaamde barometer de ‘diversiteit’ van hun personeelsbestand in kaart brengen. Terwijl het...

clock 8,5 min

Facebook wil meer vrouwen in dienst

Too big to boycot? Onzin, de boycot tegen Facebook werpt zijn vruchten af

Facebook wordt momenteel door bijna 250 adverteerders geboycot, omdat het bedrijf meer zou moeten doen om haatzaaien een halt toe...

clock 4 min

Lenneke Abelman Shell

‘Niet het proces, maar menselijk gedrag veroorzaakt meeste frustraties’

In de ruim dertien jaar dat ze bij Shell werkt, leerde Lenneke Abelman één belangrijke les: als er problemen ontstaan,...

clock 7 min

Hans Biesheuvel (ONL)

Ministerfluisteraar Biesheuvel: ‘De snelheid van besluitvorming smaakt naar meer’

Het waren tropenmaanden voor ONL, maar voorzitter Hans Biesheuvel kijkt tevreden terug op de miljardensteun waaraan de ondernemersvereniging heeft meegewerkt....

clock 1,5 min

cognitieve diversiteit

Een team vol rebellen: het belang van cognitieve diversiteit

Bestaat jouw team uit klonen of ‘rebellen’? Complexe vraagstukken, bijvoorbeeld over een cruciale koerswijziging, los je niet op in een...

clock 4 min

Projectmatig werken

Hoe je medisch-kwetsbare werknemers door de coronacrisis loodst

Veel werknemers met een kantoorbaan betreden weer af en toe de werkvloer. Hoe voorkom je dat medewerkers in de medische...

clock 1,5 min

Geraakt door coronamaatregelen? Zo vraag je de nieuwe steunmaatregel TVL aan

Vanaf dinsdag kunnen ondernemers die geraakt worden door maatregelen tegen het coronavirus een beroep doen op de Tegemoetkoming Vaste Lasten...

clock 1,5 min

i.s.m. LevelUp Ventures

‘Temper besteelt niemand, innovatie is gewoon spannend voor de vakbond’

Na Picnic proberen FNV en CNV nu Temper af te schilderen als bedreiging. Onterecht, schrijft Aik Deveneijns (LevelUp Ventures) in een...

clock 4 min

Manon van Essen

Startups en corporates kunnen van elkaars marketing leren, bewijst het verhaal van Magioni

Nadat pizzastartup Magioni werd overgenomen door corporate Dr. Oetker, kreeg de startup er opeens veel meer verkoopdata bij. 'We zien...

clock 1 min

your mba 21e eeuw skills

Dit zijn de 21e eeuw skills waar je mee aan de slag moet

De coronacrisis laat zien dat 21e eeuw skills harder nodig zijn dan ooit. Dat stelt Rogier van de Wetering, als...

clock 3 min

Wat er wereldwijd op het spel staat door de coronacrisis

Wie dacht dat de door covid-19 veroorzaakte problemen met het beëindigen van de lockdown wel zowat over zijn, is naar...

clock 1 min

Vijf stoorzenders die authentiek leiderschap in de weg staan

Wie wil testen of zijn of haar leiderschap echt authentiek is, kan terecht bij paarden. Ja, je leest het goed,...

clock 4 min

Een lagere WW-premie betalen als werkgever? Zo voldoe je aan de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB)

Ondernemers komen niet zomaar in aanmerking voor een lagere WW-premie voor werknemers in vaste dienst, legt Sprout-expert Fee Naaijkens uit. Hier...

clock 1,5 min

Column Irine Gaasbeek Accenture diversiteit

Terug naar kantoor, of toch niet?

Of thuiswerken nou wel of niet beviel, iedereen moet op zoek naar een gezond evenwicht tussen werken op afstand en...

clock 3 min

Columnisten

Ralf Knegtmans

Managing partner van executive searchbedrijf De Vroedt & Thierry. Schrijft over talent en leiders van de toekomst.

Lees de columns van Ralf Knegtmans

Joost Minnaar

Medeoprichter van Corporate Rebels. Reist de wereld af op zoek naar de meest progressieve bedrijven.

Lees de columns van Joost Minnaar

Partnerartikelen

come-back plan subscription opzeggers breed

Win in 4 stappen een abonnee terug

Aan het begin van de coronacrisis hebben veel mensen abonnementen waar ze geen gebruik van konden maken opgezegd. Zoals bijvoorbeeld...

clock 3 min

sturen op output

Wie wil sturen op output, moet vooral leren loslaten

Op afstand lijkt sturen op output belangrijker dan ooit. Maar wie simpelweg aangeeft dat taken aan het eind van de...

clock 3,5 min

7 manieren om thuiswerkers betrokken te houden

Door de coronacrisis werken meer mensen dan ooit vanuit huis, wat een reeds gevestigde trend versnelt. Maar hoe houd je...

clock 2 min

cultuur organisatiecultuur kantoor

Maak ‘cultuur’ minder ongrijpbaar: Zo druk je je organisatiecultuur in cijfers uit

Met dank aan de kredietcrisis is het vakgebied van de cultuurmeetkunde in een stroomversnelling geraakt. Veel grote organisaties doen tegenwoordig...

clock 5,5 min

Rob Jetten stap opzij

D66-leider Rob Jetten doet stap opzij, in de startupwereld is zoiets heel gewoon

Ook al was hij nog geen 2 jaar D66-leider, nu al doet Rob Jetten een stap opzij voor de ervaren...

clock 3,5 min

blinde vlekken Johari-venster

In de spiegel kijken? Neem eens een blik uit het Johari-raam

Wat weet jij over jezelf? En wat weten anderen over jou, komt hun beeld van jou wel overeen met hoe...

clock 3,5 min

Optimisme is dodelijk (zo doe je een reality check)

Ben jij een optimist, en vlieg je altijd op grote hoogte? Wees dan voorzichtig, schrijft Gerhard te Velde. ‘Optimisme is een...

clock 3,5 min

Ivo Steffens NS

Hij werkte bij KLM, Transavia en Air France, maar Ivo Steffens (NS) vindt zichzelf vooral een hospitality man

Onbewust gaf Ivo Steffens, directeur Commercie en IT bij NS, al leiding ver voor zijn eerste leidinggevende positie. Daarbij leerde...

clock 6 min

Een zelflerende checkout, hoe werkt dat?

Circa 52 procent van alle betalingen gaat inmiddels via de smartphone. Nieuwe initiatieven spelen hierop in door het betaalgemak te...

clock 3,5 min

Met deze tips maak jij als introvert nog meer impact als je presenteert

Als introvert persoon heb je een aantal eigenschappen waar je je voordeel mee kan doen als je presenteert, legt Sprout-expert...

clock 4,5 min

i.s.m. TIAS School for Business and Society
verandering leiden

Waarom jij (g)een verandering kunt leiden

Geregeld lopen ervaren managers zich stuk op een veranderproject. De oorzaak wordt vaak gezocht in weerstand op de werkvloer of...

clock 3,5 min

het spaghettiprincipe innovatie

Innoveren? Probeer het spaghettiprincipe

Hoe test een Italiaan of de pasta gaar is? Hij gooit hem tegen de muur en als de pasta blijft...

clock 3,5 min

ontslag ontslagen NOW

Ontslaggolf komt op gang met de nieuwe NOW-steun in zicht

De afgelopen tijd bleef het nog relatief rustig aan het front, maar vanaf juli zijn flink wat ontslagrondes te verwachten...

clock 4,5 min

i.s.m. TIAS School for Business and Society
paradoxen

Waarom simplisme je de das om doet

Innoveren of uitmelken? Loslaten of aansturen? De paradoxen waarmee leiders bijna dagelijks worden geconfronteerd, worden steeds gecompliceerder. Ron Meyer, hoogleraar...

clock 4,5 min

Sake Algra Zen in de boardroom

Hoe goed ken jij jezelf? Lessen van Sake Algra’s sabbatical

Een brug bouwen tussen zenboeddhisme en de corporate wereld, dat zag Sake Algra, algemeen directeur van T-Systems, als een nuttige...

clock 5 min

Pr-bureau Blyde is ook B. Corp

Duurzame helden: waarom WeTransfer, Auping en pr-bureau Blyde een B Corp werden

Wat hebben een hip pr-bureau, een 100-jaar oude beddenfabrikant en een snelgroeiend techbedrijf gemeen? Ze geloven allen in 'business as...

clock 7 min

Pr-bureau voor dj’s The Media Nanny wordt divisie binnen internationaal sportbedrijf

Pr-bureau voor dj’s The Media Nanny van ondernemer José Woldring gaat op in de grotere Sports Entertainment Group (SEG), van...

clock 2,5 min

Ondernemer, kom uit je bubbel

Als ondernemer ben je een selfmade (wo)man. Maar in hoeverre heeft je succes iets te maken met je huidskleur? Sprout-blogger Marnix...

clock 4 min

Great Place To Work

Goed werkgeverschap na corona: ‘Nu is het zaak creatief en innovatief te blijven’

Nu de quarantainemaatregelen versoepeld zijn, verschijnen steeds meer werknemers weer op de werkvloer. Voor werkgevers breekt een nieuwe periode aan:...

clock 2,5 min

commissaris commissarissen

Je eerste commissarisfunctie: wees niet té vereerd en vergeet je leiderschapsinstinct

Een eerste toezichthoudende functie kan behoorlijk tot de verbeelding spreken. Dit is wat er allemaal bij komt kijken als je...

clock 5,5 min

Deze ondernemer bouwde een cruisebedrijf met een miljoenenomzet, en maakt nu een pivot naar een online afsprakenplanner

Door de coronapandemie zag ondernemer Faizal Siddiqui zijn online reisbureau voor cruisereizen instorten van 17 miljoen euro omzet naar een...

clock 2,5 min