Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Onderzoek: waarom je medewerkers niet zo nieuwsgierig zijn als je denkt

Nieuwsgierige medewerkers geven meer om hun werk, hebben meer ideeën en delen ook meer informatie. Hoe kun je dit stimuleren?

Foto: Getty

Het is het toverwoord als het gaat om innovatie: nieuwsgierigheid, al klinkt het op z’n Engels net even wat lekkerder: curiosity. Je struikelt over de boeken, masterclasses en onderzoeken over het onderwerp. Het zal dan ook niemand verbazen dat bedrijven op het moment zoeken naar nieuwsgierige medewerkers.

Onderzoek

Voor onderzoekers Spencer Harrison, hoogleraar Organisatiewetenschap aan INSEAD en Erin Pinkus en Jon Cohen van Survey Monkey reden om onderzoek te doen naar de rol die nieuwsgierigheid speelt binnen bedrijven, schrijven ze op HBR. Ze ondervroegen 23.000 mensen, waaronder 16.000 medewerkers en 1500 mensen in bestuursfuncties om te begrijpen hoe zij de rol van nieuwsgierigheid zien. De uitkomst? Op C-niveau is het beeld van nieuwsgierigheid heel anders dan dat van de gemiddelde medewerker.

Maar liefst 83 procent van de ondervraagden op bestuursniveau zegt dat nieuwsgierigheid binnen bedrijven ‘heel erg’ of ‘flink’ wordt aangemoedigd, terwijl slechts 52 procent van de medewerkers dit ook zo ziet. Terwijl bijna de helft van de C-level ondervraagden gelooft dat nieuwsgierigheid wordt beloond met een verhoging van salaris, is slechts 16 procent van de medewerkers die mening toegedaan.

Identiteit

Dit is een groot probleem voor bedrijven, want als medewerkers niet denken dat nieuwsgierig gedrag beloond wordt, zullen ze dit gedrag niet vertonen.Volgens de onderzoekers is het wel mogelijk voor bedrijven om nieuwsgierigheid bij medewerkers te bevorderen, namelijk via identiteit.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ze stellen dat identiteit geen vast iets is, maar eerder een verzameling van interesses. Bijvoorbeeld een computerprogrammeur is ook een ouder, een natuurliefhebber en een vrijwilliger. En iedere identiteit vraagt een dosis nieuwsgierigheid. Dus dezelfde persoon heeft in verschillende settings een andere mindset als het om nieuwsgierigheid gaat. De programmeur die op zijn werk redelijk vastzit in zijn patronen, is in zijn vrije tijd iemand die erop uit trekt om de natuur te onderzoeken.  Door op deze interesses in te spelen kunnen leidinggevenden de nieuwsgierigheid van hun medewerkers stimuleren.

Aanwakkeren

Het tweede dat bedrijven kunnen doen, is de nieuwsgierigheid aanwakkeren. Door medewerkers aan te moedigen vragen te stellen, ook als die de status quo ter discussie stellen, wordt nieuwsgierigheid een onderdeel van mensen hun identiteit en durven ze dit gedrag te vertonen. Uit de onderzoeksdata blijkt dat als medewerkers zichzelf omschrijven als nieuwsgierig, ze meer om hun werk geven, meer ideeën hebben en deze meer delen met hun collega’s.