Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Onderzoek: circa 80% van bedrijven neemt verkeerde managers aan

Nederlandse bedrijven zijn vaak niet succesvol bij het aantrekken van managers. De meeste directeuren en HR-managers hebben geen idee wat een mismatch precies kost, terwijl bij acht op de tien bedrijven wel eens sprake is geweest van een nieuwe manager die niet goed functioneerde.

Begin februari begonnen overal ter wereld duizenden printers ineens vreemde berichten uit te printen. In plaats van een kassabonverscheen bijvoorbeeld een plaatje van een robot of er rolde uit de printer een tekst dat de hacker god Stackoverflowin terug was en dat de printer nu deel uitmaakte van een ‘flaming botnet’. Hoeveel printers precies geïnfecteerd waren, is nog onbekend, maar hacker Stackoverflowin die de aanval uitvoerde spreekt van 150.000 printers. De geïnfecteerde printers waren van allerlei verschillende merken en wisselden van kassaprinters, thuisprinters tot printers van bedrijven. Een andere grote aanval op printers vond plaats in 2015 toen 90.000 printers op Amerikaanse universiteiten ineens antisemitische teksten begonnen uit te spugen. Computers en servers Wanneer we nadenken over hackers en cyberaanvallen, denken we vooral aan computers en servers en zien we de printer niet als een acute dreiging. Uit een onderzoek van Spiceworks in opdracht van HP blijkt dat slechts 18 procent van de IT-managers de printer als een groot veiligheidsrisico ziet. Toch is de printer wel degelijk een reëel risico, zegt Shane Wall, chief technology officer bij HP. 'Denk maar eens na over een printer, die is geëvolueerd tot een volwaardige computer; er zit een besturingssysteem in, hij slaat files op en staat in verbinding met het netwerk. En omdat er steeds meer mensen vanuit huis of een andere locatie dan kantoor willen werken, is het ook vaak mogelijk om er van buitenaf in te komen.' Al deze kenmerken maken het mogelijk om een printer te hacken. En Wall ziet het aantal aanvallen op printers de laatste tijd flink toenemen. 'Hackers zoeken de zwakste plek in het netwerk. Op dit moment is dat de printer.' Netwerk Een gehackte printer kan meer dan het alleen maar uitdraaien van printopdrachten die de hacker heeft gegeven. Via de verbindingen die de printer heeft met de rest van het netwerk kun je via de printer alle bedrijfsgegevens in. Ook kun je alle printopdrachten die er gegeven zijn inzien. Hoe weet je of je printer geïnfecteerd is? 'Dat is het enge, dat weet je niet. Iets kan je printer binnendringen en daar blijven zitten. Printers hebben geen manier om zoiets te detecteren', zegt Wall. Reden voor HP om het publiek te wijzen op de gevaren die de printer allemaal verbergt en een aantal printers te lanceren die wel kwaadaardige software herkennen. Bijvoorbeeld door middel van een systeem dat de aanwezige software continu vergelijkt met de originele instellingen. 'Het is een race. En van veel bedreigingen weten we niet eens dat ze er zijn. Als er nu ook maar iets is veranderd, wordt het hersteld.' Breed publiek In de campagne van HP volgen we een hacker gespeeld door acteur Christian Slater die via de printers een financiele instelling platlegt. Volgens Wall is er bewust gekozen voor een campagne met een breed publiek. 'We richten ons niet alleen op de IT'ers, maar juist op iedereen. De directeur van een bedrijf weet wat hij allemaal print. Als je hem duidelijk kan maken dat die gegevens dus in verkeerde handen kunnen vallen, dan is er voor hem ook meer noodzaak om budget vrij te maken voor veilige printers.' 'Natuurlijk is het allemaal heel erg eng. En er zijn al zoveel bedreigingen via het internet. Maar we zijn niet alleen maar bezig om mensen bang te maken. We laten ook zien dat er een oplossing is.' Internet of things Waar ligt Wall zelf wakker van ’s nachts? 'The Internet of Things. Pc’s en printers werken allemaal volgens standaardprotocollen. Het internet of Things heeft dat niet. Iedere fabrikant doet zelf maar iets. Daardoor is het bijna onmogelijk om je voor te bereiden op aanvallen van hackers. Die standaarden zullen er op den duur wel komen, maar nu is het allemaal nog zeer onoverzichtelijk.'
Hong Kong, Сhina - March 25, 2015: Studio shot of Lego people in office, combine from different set. Legos are a popular line of plastic construction toys manufactured by The Lego Group in Denmark

Het blijkt voor Nederlandse directeuren en HR-managers lastig om de juiste topmanagers aan te nemen. Maar liefst 79 procent heeft wel eens te maken gehad met een mismatch tussen de functie en de uitvoering daarvan van een recent aangenomen leider. Zo’n 58 procent heeft ook geen idee wat zo’n mismatch kost, blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van executive search-bureau GrassGreener Europe. De respondenten die wel een idee van de kosten van zo’n mismatch hebben, schatten deze op een gemiddelde van bijna anderhalve ton.

Mismatch

Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 300 respondenten die (mede-)verantwoordelijk of eindbeslissend zijn voor personeelszaken, HRM en/of algemeen management binnen bedrijven groter dan honderd medewerkers. Respondenten kregen de vraag of het binnen hun bedrijf wel eens voorkwam dat een nieuwe manager niet voldoende goed functioneerde binnen zijn functie in de organisatie.

Bijna tachtig procent van de respondenten gaf aan dat dit weleens het geval was. Naast het feit dat bij acht op de tien bedrijven wel eens sprake is geweest van een mismatch op het niveau van hoger management, blijkt ook dat het relatief lang duurt voordat het duidelijk is dat er sprake is van een mismatch; in 43 procent van de gevallen drie tot zes maanden en in 35 procent van de gevallen zelfs pas na zes maanden of langer.

Kostenpost

Hoeveel een mismatch een bedrijf kost is vaak niet bekend bij (mede-)beslissers en eindverantwoordelijken van HR en algemeen management. Te denken valt aan directe kosten, zoals salaris en de kosten voor het afkopen van het salaris. Maar ook indirecte kosten, zoals het slecht functioneren van het team en de tijd om nieuwe kandidaat te vinden. Een meerderheid van 58 procent kon geen schatting geven van de kosten die een mismatch met zich meebrengt. De overige respondenten gaven een gemiddelde schatting van bijna 1,5 ton.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voor bijna drie op de tien bleek de mismatch (ook) te bestaan uit een persoonlijke mismatch met de directie waaronder de nieuwe manager werkzaam was (30 procent) en/of een persoonlijke mismatch met het team waar hij deel van uit maakte (29 procent). Opvallend is het dat de emotionele intelligentie (EQ) van de manager vaker van enig belang (27 procent) werd geacht voor zijn vertrek dan het IQ (slechts 9 procent). Dit is opmerkelijk, want bij een assessment komt met name het IQ juist aan bod.

“Bij het vinden van een nieuwe manager is het zeer belangrijk ook te kijken naar de firing critera, zoals het EQ en de persoonlijkheid van de kandidaat”, zegt oprichter Eli Barenholz van GrassGreener Europa. “Deze bestaat onder andere uit het vermogen om samen te werken, zelfkennis en het empathisch vermogen. De hiring criteria, zoals de werkervaring, het IQ en de kennis en kunde mogen geen reden voor een mismatch zijn, omdat deze vooraf bekend zijn.”

hrm