.nl | .be

Leiderschap

In het nieuws: Carlos Ghosn (CEO Renault)

De Braziliaan Carlos Ghosn zal nog vier jaar aanblijven als CEO van Renault. Ghosn is al sinds 2001 de baas bij de Franse autobouwer. Een profiel.

Met de nieuwe Nissan Leaf maakt het Japanse automerk een goedkoop alternatief die bovendien verder kan rijden dan een Tesla. Een profiel van Carlos Ghosn, ex-CEO en voorzitter van de raad van commissarissen. Het was bijna een traditie in de Japanse media te noemen: iedere zomer werd weer aangekondigd dat de CEO van Nissan Carlos Ghosn zou vertrekken en opgevolgd zou worden door een Japanner. Het feit dat het Japanse automerk geleid werd door een Braziliaan met Libanese ouders was maar moeilijk te verkroppen. Dit jaar was het dan eindelijk zo ver, alhoewel Ghosn altijd stug volhield dat hij pas op zou stappen als zijn aandeelhouders vertelden dat het tijd was. Hij droeg het stokje over aan Hiroto Saikawa, zijn verwachte opvolger. Zelf blijft hij als voorzitter van de raad van commissarissen actief binnen de autofabrikant, die in handen is van het Franse Renault. Zijn bijnamen liegen er niet om: als Icebreaker en Le Cost Killer wist Ghosn Nissan van de ondergang te redden. In 1999 - als het bedrijf in een diepe crisis zit en Renault een controlerend belang krijgt - wordt het aantal toeleveranciers met de helft verminderd en moeten de overblijvers hun prijzen met twintig procent verlagen. Vijf fabrieken sluiten hun deuren. Zijn strategie werkte: in 2004 was Nissan de meest winstgevende autofabrikant ter wereld. Ghosn heeft soortgelijke plannen voor het Japanse Misubishi Motors, waar hij vandaag de dag de leiding bij heeft nadat Nissan een minderheidsbelang van 34 procent in het bedrijf kocht. Het bedrijf is er niet goed aan toe: het bedrijf moest toegeven dat het data over brandstof had vervalst op een aantal modellen. In 2016 werd er bovendien een verlies van 1,4 miljard dollar geboekt. Terwijl de markt in China en Noord-Amerika juist aantrok, is Mitsubishi met een paar modellen in Amerika goed voor minder dan 1 procent van de markt. ‘Een van de grootste problemen van het bedrijf is dat het niet groeit: de productie blijft hangen op 1 miljoen auto’s per jaar,’ aldus Ghosn. De groei van onder andere Mitsubishi moet ervoor zorgen dat Renault met al zijn onderliggende merken de grootste autofabrikant ter wereld wordt. Ghosn heeft er het volle vertrouwen in. Uit cijfers van Jato Dynamics blijkt dat de Volkswagen Group in de eerste vier maanden van dit jaar 3,32 miljoen auto's heeft verkocht. Op de tweede plek staat Toyota met 3,06 miljoen verkochte auto's. Renault staat nu nog op de derde plek met 3,02 miljoen verkochte exemplaren. Een van de troeven die Nissan in handen heeft is de elektrische Nissan Leaf, waarvan een nieuw model nu goedkoper én een batterij heeft die langer meegaat dan grootste concurrent op dit gebied Tesla. De auto gaat minimaal 30.000 dollar kosten en je kan er tot 378 kilometer mee rijden. De Leaf kun je in Nederland vanaf maart kopen, iets eerder dan de nieuwe Tesla Model 3, die er halverwege 2018 is. De nieuwe Tesla heeft een bereik van 350 kilometer en kost minimaal 35.000 euro.