Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Je moet niet denken dat je zelf de slimste bent’

Hoe past Job Dura (55) van bouwbedrijf Dura Vermeer Covey’s zeven eigenschappen van effectief leiderschap toe in de praktijk? ‘Soms is het nodig om een onaardige keuze te maken.’

Sinds 2010 staat Job Dura als voorzitter van de raad van bestuur aan het roer van bouwconcern Dura Vermeer. Na een studie bedrijfseconomie en een paar jaar ABN Amro lonkte in 1990 het familiebedrijf dat Dura’s betovergrootvader (en naamgenoot) in 1855 in Katendrecht als een timmerwinkel begon. Inmiddels werken er 2600 mensen bij Dura Vermeer, dat ruim 1 miljard euro omzet heeft. Hoe past Job Dura als vijfde generatie de leiderschapsprincipes van Stephen Covey toe? Wees pro-actief ‘Te lang praten en nadenken over mogelijke risico’s heeft volgens mij weinig zin: actie ondernemen is soms belangrijker dan alles 100 procent uitgedacht hebben. Familiebedrijven staan bekend als risicomijdend, maar volgens mij is dat een verkeerd beeld. Iedere generatie zou als de eerste generatie moeten zijn en actief ondernemen. Onderbuikgevoel speelt daarbij een belangrijke rol: de helft mijn keuzes is grotendeels gebaseerd op gevoel. Dat ontwikkel je deels door ervaring, maar je moet het ook in je hebben om situaties of mensen in te kunnen schatten. De motivatie om goede keuzes te maken is bij mij extra groot in vergelijking met mensen in een soortgelijke positie bij een niet-familiebedrijf. Als zij het niet naar hun zin hebben, kunnen ze overstappen. Ik heb die zelfstandigheid als naamdrager en aandeelhouder niet: je moét er iets van maken.’ Begin met het einde voor ogen ‘Een bouwbedrijf is heel afhankelijk van de markt en overheidsaanbestedingen. Je kunt nooit verder dan een jaar of zes vooruitkijken. Dat staat haaks op de langetermijnblik van een familiebedrijf. We stellen onszelf doelen op zaken als margeverhoging, marktverbreding, innovatie en digitalisering. Van het digitaal voorbereiden van bouwprocessen tot Google Glass op de bouwplaats, van leiderschapstrajecten tot het aantrekken van meer vrouwen op de bouw: alles om het bedrijf beter te maken. Daarbij blijven onze familiewaarden – betrouwbaarheid en kwaliteit – na 160 jaar nog steeds overeind. Mijn persoonlijke doel? Dat Dura in de top drie staat van innovatiefste en succesvolste bouwbedrijven van Nederland, op het moment dat ik het overdraag. Dat zou een mooie bekroning zijn.’ Stel prioriteiten: belangrijke zaken eerst ‘Door je doelen helder voor ogen te hebben, is het ook makkelijker om prioriteiten te stellen. Het zijn als het ware handvatten: past deze aanbieding binnen onze doelstellingen? Vroeger was ik minder goed in nee zeggen, maar tegenwoordig sla ik de helft van alle afspraken af. Op die manier creëer ik rust, en kan ik me beter focussen op de projecten die we wel aannemen. Daarbij maak ik de afweging wat het beste is voor het bedrijf: klanten gaan altijd voor andere zaken. Ik zou graag wat meer bij projecten gaan kijken, maar daarvoor ontbreekt vaak de tijd. Ook delegeren is belangrijk: waar kunnen andere mensen beslissingen over nemen? We zijn de laatste tijd meer horizontaal gaan werken, waardoor projectleiders soms belangrijker zijn dan directeuren: zij moeten zelfstandig en snel beslissingen nemen.’ Wil je het volledige artikel lezen? Bestel dan een proefnummer van Management Team magazine.
Foto: Ingmar Timmer

Sinds 2010 staat Job Dura als voorzitter van de raad van bestuur aan het roer van bouwconcern Dura Vermeer. Na een studie bedrijfseconomie en een paar jaar ABN Amro lonkte in 1990 het familiebedrijf dat Dura’s betovergrootvader (en naamgenoot) in 1855 in Katendrecht als een timmerwinkel begon. Inmiddels werken er 2600 mensen bij Dura Vermeer, dat ruim 1 miljard euro omzet heeft. Hoe past Job Dura als vijfde generatie de leiderschapsprincipes van Stephen Covey toe?

  1. Wees pro-actief

‘Te lang praten en nadenken over mogelijke risico’s heeft volgens mij weinig zin: actie ondernemen is soms belangrijker dan alles 100 procent uitgedacht hebben. Familiebedrijven staan bekend als risicomijdend, maar volgens mij is dat een verkeerd beeld. Iedere generatie zou als de eerste generatie moeten zijn en actief ondernemen. Onderbuikgevoel speelt daarbij een belangrijke rol: de helft mijn keuzes is grotendeels gebaseerd op gevoel. Dat ontwikkel je deels door ervaring, maar je moet het ook in je hebben om situaties of mensen in te kunnen schatten. De motivatie om goede keuzes te maken is bij mij extra groot in vergelijking met mensen in een soortgelijke positie bij een niet-familiebedrijf. Als zij het niet naar hun zin hebben, kunnen ze overstappen. Ik heb die zelfstandigheid als naamdrager en aandeelhouder niet: je moét er iets van maken.’

  1. Begin met het einde voor ogen

‘Een bouwbedrijf is heel afhankelijk van de markt en overheidsaanbestedingen. Je kunt nooit verder dan een jaar of zes vooruitkijken. Dat staat haaks op de langetermijnblik van een familiebedrijf. We stellen onszelf doelen op zaken als margeverhoging, marktverbreding, innovatie en digitalisering. Van het digitaal voorbereiden van bouwprocessen tot Google Glass op de bouwplaats, van leiderschapstrajecten tot het aantrekken van meer vrouwen op de bouw: alles om het bedrijf beter te maken. Daarbij blijven onze familiewaarden – betrouwbaarheid en kwaliteit – na 160 jaar nog steeds overeind. Mijn persoonlijke doel? Dat Dura in de top drie staat van innovatiefste en succesvolste bouwbedrijven van Nederland, op het moment dat ik het overdraag. Dat zou een mooie bekroning zijn.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  1. Stel prioriteiten: belangrijke zaken eerst

‘Door je doelen helder voor ogen te hebben, is het ook makkelijker om prioriteiten te stellen. Het zijn als het ware handvatten: past deze aanbieding binnen onze doelstellingen? Vroeger was ik minder goed in nee zeggen, maar tegenwoordig sla ik de helft van alle afspraken af. Op die manier creëer ik rust, en kan ik me beter focussen op de projecten die we wel aannemen. Daarbij maak ik de afweging wat het beste is voor het bedrijf: klanten gaan altijd voor andere zaken. Ik zou graag wat meer bij projecten gaan kijken, maar daarvoor ontbreekt vaak de tijd. Ook delegeren is belangrijk: waar kunnen andere mensen beslissingen over nemen? We zijn de laatste tijd meer horizontaal gaan werken, waardoor projectleiders soms belangrijker zijn dan directeuren: zij moeten zelfstandig en snel beslissingen nemen.’

Wil je het volledige artikel lezen? Bestel dan een proefnummer van Management Team magazine.