.nl | .be

Leiderschap

In het nieuws: Gert-Jaap Hoekman (hoofdredacteur NU.nl)

John de Mol heeft zijn oog laten vallen op NU.nl, nu in handen van het Finse Sanoma. Een portret van Gert-Jaap Hoekman, die aan het hoofd staat van de nieuwssite.

John de Mol heeft zijn oog laten vallen op NU.nl, nu in handen van het Finse Sanoma. Een portret van Gert-Jaap Hoekman, die aan het hoofd staat van de nieuwssite. Wie altijd op de hoogte van het laatste nieuws wil zijn, komt al gauw bij NU.nl uit. Maandelijks kijken 7,1 miljoen unieke bezoekers op de website via browser en app, wat NU.nl met een marktaandeel van 49,3 procent het grootste nieuwsplatform van Nederland maakt. NU.nl was bij de oprichting in 1999 niet alleen de grootste, maar ook de allereerste website die haar lezers 24 uur per dag van nieuws voorzag. Volgens hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman is het één van de redenen dat de website zo goed bezocht wordt. ‘Nederlanders zijn gewoontedieren en NU.nl was de eerste die gratis nieuws bracht op zo’n grote schaal en met zo’n grote snelheid,’ zegt hij in een interview met De Nieuwe Reporter. Toekomst van media Hoekman leidt het platform sinds 2013. Zijn voorgangers hadden weinig geluk bij het nieuwsplatform. Laurens Verhagen vertrok in 2011 na een intern conflict met de uitgever, onder luid protest van de redactie. Opvolger Wouter Bax ‘kwam binnen met bepaalde verwachtingen. Hierin hebben we elkaar niet gevonden,’ aldus uitgever Sander Stallinga. Hoekman was adjunct-hoofdredacteur ten tijde van Bax, en was dus een logische opvolger toen Bax vertrok. Daarvoor was Hoekman adjunct-hoofdredacteur bij Nieuwe Revu. Over datzelfde Nieuwe Revu deed Hoekman een pittige uitspraak naar aanleiding van een onderzoek naar de toekomst van media. ‘Publieksbladen zullen omvallen. Special interest magazines en vakbladen blijven bestaan, maar Panorama, Nieuwe Revu en HP/De Tijd gaan echt verdwijnen. Die functie is allang overgenomen door de kranten,’ verklaarde Hoekman in een interview in 2015 met The Post Online. Nog iets waar Hoekman niet in gelooft: de paywall waar veel journalistieke media online gebruik van maken. ’Ik wil best betalen voor een goed verhaal, maar voor een premium-constructie is het nieuws simpelweg niet exclusief genoeg.’ Social media Opvallend is het lage percentage bezoekers dat het nieuwsplatform van social media haalt: slechts 2 procent komt binnen via Facebook of Twitter. ‘Social is tot nu toe niet echt een pijler geweest, maar we maken nu wel een shift,’ geeft Hoekman toe. Toen wil hij niet dat het leidend wordt: ‘Facebook is vooral een visitekaartje,’ aldus Hoekman tegen De Nieuwe Reporter. Het verwijt dat NU.nl vooral leeft op berichten van persbureau ANP, ontkracht de website sinds een aantal jaar met veel eigen nieuws. Uitlegvideo’s en achtergrondverhalen bieden steeds meer informatie aan de lezer en secties als tech, economie en sport kennen eigen journalisten. Ook wordt er actief samengewerkt met andere, lokale nieuwswebsites. Op de redactie in Hoofddorp zijn ruim honderd vaste en freelance redacteuren werkzaam. Op diezelfde redactie heeft John de Mol nu zijn zinnen gezet, na zijn overname omroeporganisatie SBS begin dit jaar. Een bron meldt tegenover Het Financieele Dagblad dat het Finse Sanoma een prijs van 100 miljoen voor de website zou willen. De Mol heeft naast SBS en Talpa ook een belang van 29 procent in Telegraaf Media Groep, nadat hij de strijd rondom de koop van verloor van het Belgische Mediahuis.