.nl | .be

Leiderschap

‘Ik ben een ondernemer in een werknemersklimaat’

In Amerikaanse films en series wordt regelmatig gesproken over ‘echte New Yorkers’. En dat is per definitie anders dan andere Amerikanen, volgens wereldmanager Marc de Swaan Arons, CMO van Kantar Vermeer. ‘New York is een internationale en liberale stad, een cosmopoliet. Trump won er daarom ook maar weinig stemmen.’

De chief marketing officer van het strategische marketingbureau Millward Brown Vermeer woont al 21 jaar in New York. En is niet van plan om ooit nog terug te verhuizen naar Nederland. ‘Mijn kinderen zijn ook echte New Yorkers. We nemen ze elk jaar een paar weken mee terug naar Nederland om hun familie te zien en de taal weer op te halen en dat is genoeg’, aldus De Swaan Arons. Dubbel paspoort De CMO is in Amerika geboren, voordat hij op 1-jarige leeftijd naar Amsterdam verhuisde met zijn ouders. Maar iets bleef aan hem knagen toen hij opgroeide. ‘Ik heb altijd gedacht dat ik ooit weer in Amerika wilde wonen. Toen ik in Rotterdam studeerde ging ik elk jaar na de tentamens naar New York. Toen ik mijn vrouw ontmoette in een kroeg in Amsterdam, kwamen we erachter dat we allebei dolgraag naar New York wilden verhuizen. Na een jaar gebeurde het, we gingen samenwonen in een ander land.’ Verhuizen naar New York Destijds werkte De Swaan Arons nog voor Unilever, waar hij een carrière kende van tien jaar. Begon als assistent productmanager in Nederland en eindigde in Amerika als marketingdirecteur. Unilever bleek open te staan voor de wens van De Swaan Arons. ‘Ik heb aangegeven dat ik en mijn vrouw naar Amerika gingen verhuizen, met of zonder mijn baan bij Unilever. Gelukkig kozen ze mét, anders had ik ontslag moeten nemen. Toevallig was er een internet- marketingproject in New York gaande dat niet lekker liep en waar hulp bij nodig was, dus daar ben ik mee aan de slag gegaan.’ Ondernemerschap Samen met partner Frank van den Driest startte hij in 2001 marketingconsultancybureau EffectiveBrands. Ze bouwden het bedrijf uit tot 75 medewerkers, tot ze in 2014 werden overgenomen door onderzoeksbureau Millward Brown, onderdeel van holding WPP. De gefuseerde bedrijven vormen nu een strategisch marketingbureau, waar De Swaan Arons als CMO werkt. Een groot verschil met het ondernemerschap, en toch ook weer niet. ‘Ik ben een echte ondernemer, ik ben geen manager. Alles wat ik niet leuk vond om te doen, zoals administratie, financiën en HR hoef ik nu niet meer te regelen. Dat is allemaal ondergebracht bij WPP. Ze laten mij verder vrij om te doen waar ik wel goed in ben: inspireren, strategie bedenken en natuurlijk de marketing. Ik ben eigenlijk ondernemer binnen een werknemersklimaat.’ Cultuurverschillen Omdat WPP een internationaal bedrijf is, werkt De Swaan Arons ook wel eens samen met Nederlanders. En ook al is hij gewend aan de Amerikaanse manier van zakendoen, soms is het contact met Nederlanders ook prettig. ‘Het zijn twee totaal verschillende culturen wat betreft zakendoen. In Amerika ligt de snelheid veel hoger. Als je een afspraak maakt en de andere partij moet iets doen of aanleveren, is het binnen één of twee dagen klaar. Daarentegen zeggen Amerikanen nooit ‘nee’, dus weet je niet zeker of dat ze het wel zullen doen. Dat vind ik aan Nederlanders weer fijn, die doen precies wat ze zeggen. Afspraak is afspraak.’ Een ander groot verschil is het aantal vakantiedagen per jaar. ‘In Nederland is het standaard om vier of vijf weken vakantie te hebben en dus ook drie weken achter elkaar weg te gaan. Dat is in Amerika onvoorstelbaar, dat doet niemand. Bovendien hebben ze minder vakantiedagen. Maar als je hier ruim twee weken achtereen weggaat, denkt iedereen dat je stiekem de overstap maakt naar een ander bedrijf. Dat ligt er ook aan dat privé en werk hier minder in balans is. Je moet altijd bereikbaar zijn. Afstand nemen van je werk en even tot jezelf komen wordt hier ondergewaardeerd.’ Sabbatical Om toch tot rust te komen en te kunnen evalueren zonder de dagelijkse beslommeringen, heeft De Swaan Arons gekozen voor een half jaar sabbatical. ‘Ik zit nu op de helft en heb het nodig om weer even bij te komen en bepaalde vragen opnieuw aan mezelf te beantwoorden. Ik denk na over wat ik leuk vind om te doen, waar ik goed in ben en waar ik over vijf jaar wil staan. Ik heb dat ook gedaan toen ik stopte bij Unilever. De mogelijkheid is er dat ik weer als CMO terugkom bij Millward Brown Vermeer, maar het kan ook zijn dat ik een andere functie aanneem. Ik blijf sowieso bij WPP werken en ik vraag me nu af welke rol ik zou willen aannemen.’