Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Herrik van der Gaag (CEO Volvo Nederland): ‘Ik wil dat medewerkers zien dat ik in dit bedrijf geloof’

Het lange termijndoel van Volvo dat er in 2020 niemand meer zal verongelukken of zwaargewond raakt in een nieuwe Volvo moet vanaf volgend jaar worden waargemaakt. Hoe zorg je ervoor dat een internationaal doel lokaal gaat leven? Herrik van der Gaag, CEO Volvo Car Nederland, vertelt.

Het lange termijndoel van Volvo dat er in 2020 niemand meer zal verongelukken of zwaargewond raakt in een nieuwe Volvo is moet vanaf volgend jaar worden waargemaakt. Hoe zorg je ervoor dat een internationaal doel lokaal gaat leven? Herrik van der Gaag, CEO Volvo Car Nederland, vertelt.
Foto: Volvo

Het is nogal wat om als doelstelling te hebben: vanaf volgend jaar vallen er geen verkeersdoden of zwaargewonden meer in nieuwe auto’s van Volvo. In 2008 werd het streven met verbazing ontvangen, inmiddels is het plan dat door de Zweden werd gesteld nog slechts een jaar weg.

Het automerk is actief in ruim honderd landen, Nederland is slechts een klein radertje in het geheel. Toch moet Herrik van der Gaag, sinds een klein jaar CEO van Volvo Car Nederland, ook zijn medewerkers enthousiasmeren en activeren voor dit doel. Maar hoe doe je dat?

Volgens Van der Gaag begint het allemaal bij de juiste communicatie. ‘Wie duidelijk over de doelen kan communiceren en daarmee een duidelijk doel voor ogen heeft, zal medewerkers ook meer in beweging kunnen krijgen.’ Maar hoe doe je dat voor alle afdelingen? ‘De autotechnici zijn inderdaad op een makkelijkere manier te overtuigen van hun bijdrage aan dit doel dan sales of marketing’, erkent Van der Gaag. ‘Autotechnici maken we duidelijk dat zij een hele belangrijke rol spelen bij veiligheid. Maar uiteindelijk zul je ook andere afdelingen in beweging moeten krijgen.’

Van der Gaag is geen man uit de automotive wereld. Kiezen veel automerken vaak voor een insider als CEO, met Japan als absolute uitschieter waar bedrijven zelfs vaak voor een landgenoot kiezen, zo kwam Van der Gaag vorig jaar juli over van Woonexpress, waar hij algemeen directeur was. ‘Het lijkt een enorm verschil, maar uiteindelijk gaat het allemaal over klanten. Volvo was heel duidelijk op zoek naar iemand van buiten de automotive wereld en wist me te interesseren in de combinatie van techniek, design en retail.’

Communicatie

Deze frisse kijk op zaken gebruikt Van de Gaag ook om de afdelingen te motiveren voor het veiligheidsdoel. ‘Sales laten we veiligheid niet meer uitleggen aan de hand van hoe lang de remweg is, maar wat de auto zelf doet om bestuurders te helpen zo veilig mogelijk van A naar B te komen. Het is belangrijk dat je het doel tastbaar maakt in alle disciplines en facetten van het bedrijf.’

Zijn leiderschap sluit goed aan bij die visie: hij wil iedereen in het bedrijf kennen. Hij stuurt een team van ongeveer 80 mensen bij Volvo Car Nederland direct aan, maar wie de dealers meetelt komt al snel op zo’n 1600 mensen uit. ‘De eerste zes maanden heb ik iedere Volvo dealer individueel bezocht. Van Delfzijl tot Maastricht: als er over een bepaalde dealer wordt gesproken op kantoor, wil ik weten wie daarachter zit.’

Het is een andere manier om het grote doel tastbaar te maken: als dealers hem kennen en hij de boodschap overdraagt, gelooft Van der Gaag dat het voor hen een gezicht krijgt. ‘Weliswaar niet de persoon die het bedacht heeft, maar ik wil dat medewerkers zien dat dit iets is waar ik in geloof.’ Met behulp van kleinere, behapbare doelen probeert Van der Gaag op die manier zijn steentje bij te dragen aan een veiligere Volvo.

Zweden

Maar hoeveel heeft hij nog eigenlijk in de melk te brokkelen tegenover de grote Zweden? ‘Natuurlijk is Volvo uiteindelijk een Zweeds bedrijf en worden daar de producten grotendeels ontwikkeld en geproduceerd. Maar dat betekent niet dat wij hier niets te zeggen hebben.’ Van der Gaag noemt de voorbeelden van een vernieuwende manier waarop Volvo Car Nederland zijn marketing aanpakte met behulp van augmented reality en de verkenning van nieuwe eigendomsvormen als private lease of abonnementen ‘Dat zijn zaken die in Nederland worden bedacht en internationaal worden overgenomen. Nederland is weliswaar een relatief kleine markt, maar heeft wel een groot marktaandeel. Dat geeft ons een aardige stem op het hoofdkantoor.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zweden voelt voor hem niet als de grote baas waarvoor hij slechts een pion is. ‘Integendeel. Ik vind het tastbaar maken van globale doelen een van de leukste dingen die er is. Het voelt alsof je een taak krijgt, en daar vervolgens je eigen invulling aan kan geven. Vervolgens kun je samen met Zweden weer kijken of je de focus goed hebt aangebracht.’

In Van der Gaag zit daarbij het permanente streven om het elke dag beter te doen. Iets wat hij opstak tijdens zijn baan als Senior Director Marketing & Sales bij NBA, de Amerikaanse basketbalcompetitie. ‘Topsporters die elke dag hun best doen om zichzelf te verbeteren, terwijl ze weten dat er aan het eind van de rit maar een iemand de beste kan zijn. Dat is iets wat ik als Managing Director in mijn achterhoofd hou. Mijn team moet zich geënthousiasmeerd voelen om het beste uit zichzelf te halen en zich daarin gesteund voelen. Dat is uiteindelijk mijn taak.’