Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Grote leiders zien incidenten als kansen’

Je ziet het wel vaker: sporters die parallellen maken tussen het wedstrijdveld en de zakelijke wereld. Toch is wat oud-American footballspeler Damian Vaughn te zeggen heeft, de moeite waard.

Vaughn (44), bezitter van zowel een Amerikaans als een Braziliaans paspoort, speelde maar vier seizoenen in de NFL. Zijn echte carrière begon daarna pas. Hij zette een paar uiterst succesvolle bedrijven op in zijn twee vaderlanden. De laatste jaren richt hij zich meer en meer op lezingen, coaching en trainingen in zijn eigen Vaughn Center in Arizona. Het overkoepelende thema: hoe creëer je een team dat presteert.

‘Steeds meer bedrijven worstelen met die vraag; hoe ontwikkelen we een team dat de beste prestaties levert op de werkvloer? Zeker in deze tijden vol razendsnelle veranderingen die onder meer dankzij de digitale revolutie tot ons komen, wordt die vraag steeds relevanter. Het is een vraag ook die me sterk doet denken aan mijn tijden als NFL-speler. In wezen worstelen sportteams en grote bedrijven namelijk met diezelfde kwestie. Goed leiderschap. Daar gaat het hier over.’

Dat inzicht leidt tot drie lessen die Vaughn vanuit zijn praktijk wil meegeven op Fast Company Het zijn lessen die ontspruiten uit positieve en negatieve ervaringen. Vaughn ziet wat belangrijke bodems onder succes zijn, maar ook wat ontbreekt bij bedrijven – en sportteams – bij wie succes uitblijft.

  1. Leid met waarden en een cultuur van verantwoording

‘Eén van de grootste valkuilen voor zowel bedrijven als sportteams is het ontstaan van een silocultuur. In mijn sport gaat het mis als de aanvallers hun eigen ding doen en de verdedigers hun ding. Zonder binding geen succes. In bedrijven kom je het maar al te vaak tegen, dat afdelingen ieder voor zichzelf lijken te werken. Een goede leider legt een set waarden en een gezamenlijk doel op, waar de hele organisatie mee en voor werkt.’

‘Door de juiste opstelling het veld in te sturen, met hetzelfde doel voor ogen, creëer je een cultuur van inclusie, empowerment en verantwoording. In zo’n cultuur vragen werknemers meer van zichzelf en kunnen ze meer aan. Ze zullen elkaar ook ter verantwoording roepen, zodra het gezamenlijke doel in het gedrang is. De prestaties gaan zienderogen omhoog.’

  1. Sta op op de kritieke momenten

‘Een leider heeft altijd bepaalde eigenschappen, zoals kunnen uitleggen welke kant het team op moet, kritisch denken, gedisciplineerd en betrouwbaar zijn, een visie tonen. Dat is niet genoeg. De grote leiders staan op als de nood het hoogst is, op buitengewone momenten. Dat is typisch iets dat je in sport ziet. Bij een tegengoal, een geblesseerde speler, een grote fout van een speler. Dán blijkt wat de beslissingen van de leider waard zijn. De goede leidt tot succes, de verkeerde tot verlies.’

‘In bedrijven is het niet anders. Als er grote veranderingen zijn, gemor onder de werknemers, druk van buitenaf, verzin het maar. Ook dan moet de leider opstaan en kraakhelder een beslissing nemen. Dat is de manier om anderen te inspireren, maar ook om de rijen gesloten te houden in moeilijke tijden.’

‘Zulke incidenten moet een leider ook zien als kansen. Goede leiders kijken niet te veel naar hun eigen positie in lastige tijden. Laat staan dat ze vooral zichzelf proberen te beschermen. Integendeel. Juist dan laten ze zien waar ze voior staan, wat ze waard zijn, wat de mensen aan hen hebben. Vergeet niet dat de moeilijke beslissingen van een leider maken wat er in het collectieve geheugen blijft hangen. Opstaan op die momenten geeft de leider een groot voordeel en vertrouwen bij toekomstige troebelen. Dus: zet je antenne uit en zoek die momenten op om de leiding te nemen en de manschappen te verenigen.’

  1. Ken je mensen

‘De beste coaches werken constant aan het beter maken van hun mensen, denken continu na over de vraag wie op welke positie het best uit de verf komt en daarmee het team het meest vooruithelpt. Dat moet allemaal, maar het is niet genoeg. De beste leider kan aantonen dat hij zelf het beste voor het hele team wil. Dat betekent luisteren naar de spelers, inleven in situaties, door hun ogen leren kijken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar essentieel. Spelers – en werknemers – die het gevoel hebben dat je ze begrijpt, presteren beter voor je.’

‘Timing is van groot belang. De meeste spelers worden er niet beter van als je ze t9jdens de wedstrijd naar de zijlijn roept om te vertellen wat ze verkeerd doen. Eén van de belangrijkere vaardigheden van een grote leider, is begrijpen wat het beste moment is voor feedback, wat het moment is waarop een speler open staat om gecoacht te worden.’

‘Wie een goede leider van een team -of het nou sport of een bedrijf is – wil zijn, moet niet alleen weten wat de spelregels van de sport of business zijn. Even essentieel is het om te begrijpen hoe zijn of haar mensen in elkaar zitten. En ook hoe ze samenwerken als team en mee opstaan in kritische tijden van uitdagingen en kansen.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Effectieve leiderschap heeft uiteindelijk alles te maken met het doorzien van menselijk gedrag. En met het creëren van een omgeving waarin ieders persoonlijk gedrag samen tot de beste prestaties komt.’