.nl .be

Leiderschap

Gelukkig zijn is geen toeval, je kunt het trainen

Elke dag met plezier naar je werk gaan is geen toeval. Gelukkig zijn valt namelijk te trainen, volgens managementboekauteur Veronique Kilian. Ook kunnen managers bijdragen aan het geluk van hun werknemers.

Geluk is niet iets dat je overkomt, je moet het trainen. Dat is het uitgangspunt van het boek ‘Geluk op het werk? Train je gelukscompetenties!’. De auteur, Veronique Kilian, gelooft in selfmade hapiness. ‘Mensen hebben van nature de neiging tot negatieve gedachten. Stel, je evalueert je werkdag: er gingen vijf dingen redelijk, vier goed en één ding ging mis. Vaak focust men zich op dat ene ding dat mis ging.’ Geluk trainen met vaardigheden Zonde, volgens Kilian, want het kan ook heel anders. Via de 25 ‘geluksvaardigheden’ uit haar boek kun je jezelf ‘trainen’ om gelukkiger te zijn. Bijvoorbeeld de ‘positiviteitsvaardigheid’, waarbij je een manier zoekt om met negatieve situaties om te gaan. ‘Gebeurt er iets vervelends, zorg dan dat je iets gaat doen waar je positieve energie van krijgt. Voor sommigen is dat sporten, voor anderen kletsen met vrienden’, licht Kilian toe. ‘Hierdoor breng je jezelf in een geluksstemming, waardoor je gemakkelijker oplossingen gaat zien.’ Onderdeel van de positiviteitsvaardigheid is de ‘positiviteitsratio’. Hierbij gaat het om je benadering van een situatie. ‘Omdat de mens van nature eerder naar het negatieve neigt, interpreteren we een situatie vaak ook zo. Bijvoorbeeld als je een open avond organiseert vanuit je bedrijf en er komen vijf mensen. De meesten zullen denken ‘het was een flop, want er waren te weinig mensen aanwezig’. Maar je kunt het ook positief benaderen, zoals ‘we hadden binnen korte tijd al vijf aanmeldingen’ of ‘de mensen die aanwezig waren, reageerden erg enthousiast.’’ Cirkel van invloed De theorie heeft alles te maken met jezelf proactief opstellen en verantwoordelijkheid claimen voor je eigen geluk. Daarmee komen we in het vaarwater van leiderschapsgoeroe Stephen Covey, bekend van ‘de 7 eigenschappen van persoonlijk leiderschap’. Covey spreekt in zijn boek van de cirkel van invloed, maar geeft daarbij ook aan dat je niet overal invloed op hebt. ‘De kunst van het gelukkig zijn is weten wanneer je ergens wel of geen invloed op hebt’, legt Kilian uit. Maximizers Een van de valkuilen van de gelukstheorie is dat je denkt dat je óveral invloed op hebt en vervolgens teleurgesteld raakt wanneer dit anders blijkt. ‘Dat zijn de maximizers. Mensen die het bij zichzelf zoeken als soms iets niet lukt. Bijvoorbeeld als ze solliciteren op een baan en ze krijgen hem niet. Je kunt er niet altijd iets aan doen en je moet het verschil kunnen zien. Anders word je doodongelukkig.’ Resultaten van geluk De 25 vaardigheden in het boek zijn onderdeel van een stappenplan: het feel, fly and flourish-model. ‘De eerste stap is het leren oproepen van een geluksgevoel. Na wat oefening kun je geluk ook als algemene stemming vasthouden. Dan ga je resultaten zien: dingen lopen gesmeerder, je gaat met de juiste mensen om, je zelfvertrouwen bouwt op, mensen zijn graag bij je in de buurt. Je gaat floreren en daarvan zie je de resultaten bedrijfsbreed terug. Zo blijkt uit onderzoek dat bedrijven met gelukkige werknemers 21 procent productiever zijn, 37 procent minder ziekteverzuim hebben en 45 procent minder ongewenst verloop. Gelukkig maakt geld, niet andersom.’ Collectief geluk Managers en leidinggevenden kijken volgens Kilian ook nog te vaak naar het negatieve. Terwijl juist zij de macht hebben om te werken aan ‘collectief geluk’. ‘Dat is bedrijfsbreed geluk. Vraag bijvoorbeeld standaard in een functioneringsgesprek naar de mate van geluk van je werknemer. Het feit dat er alleen al aandacht voor is, scheelt al enorm. Je moet wel zorgen dat het een oprecht en eerlijk gesprek wordt, en dat de werknemer geen sociaal wenselijke antwoorden gaat geven. Maar bijvoorbeeld met je hele team ontbijten voor je gaat werken kan ook zorgen voor collectief geluk. En geluk is besmettelijk, dus mensen geven het aan elkaar door. Zo verspreid het zich als een olievlek binnen je organisatie.’ Wil je het boek graag lezen? Je kunt het hier bestellen.

Dagelijks de business uit het nieuws in je mailbox?

Ontvang de business uit het nieuws >