Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit is het geheim van het succes van de grootste ceo’s ter wereld

Ook grootheden als Bill Gates en Steve Jobs begonnen ooit onderaan. Hoe hebben zij het tot de top geschopt?

Coaching
54283673 Foto: Getty

Recruiters kijken altijd naar bepaalde kwaliteiten als ze op zoek zijn naar bijvoorbeeld jong sporttalent: snelheid, kracht, reflexen, samenwerking. Die vaardigheden bepalen het potentie van jonge sporters. De belangrijkste kwaliteit echter is, volgens ondernemer Bruce Eckfeldt, de ‘coachbaarheid’.

Dit geldt ook voor het bedrijfsleven. Als je op zoek bent naar nieuw talent en toekomstige leiders, wil je mensen hebben die gecoacht kunnen worden. Als een persoon niet openstaat voor feedback en instructies wordt coaching al heel lastig. Daarnaast is motivatie erg belangrijk en altijd streven naar beter om een goede leider te kunnen worden.

Het kan altijd beter

De beste leiders ter wereld hebben zijn getalenteerd en vastberaden. Daarnaast hebben ze nog een belangrijke kwaliteit: ze weten dat het altijd beter kan. Niet zelden nemen ze hiervoor een coach in de arm. Ceo’s als Steve Jobs, Eric Schmidt en Bill Gates hadden allemaal een coach om hen te helpen nóg beter te worden.

Een goede coach kan je op drie vlakken verder helpen:

  1. Een goede coach ziet dingen die je zelf niet ziet

Je coach heeft een ander perspectief op dingen dan jijzelf. Zo kan hij dingen ontdekken aan een situatie die jij niet ziet. Dat kan lichaamstaal zijn, een bepaalde reactie of de invloed die jij op anderen hebt. Je coach staat verder van de situatie af en kan daarom objectiever oordelen. Dat geldt ook voor het emotionele aspect van een situatie. Waarschijnlijk heb jij een aantal manieren om te reageren op iets of om een situatie te benaderen. Dat is normaal gedrag voor jou, dus je ‘ziet’ het ook niet meer.

Voorbeeld: een klant communiceerde graag per mail, omdat hij zich zo het meest op zijn gemak voelde. Hij dacht niet eens aan andere communicatiemiddelen, omdat hij dan uit zijn comfort zone moest stappen. De coach had die beperkingen niet en spoorde hem toch aan om iets nieuws te proberen, omdat dat uiteindelijk effectiever zou zijn. De klant ging face-to-face afspraken inplannen en zag de positieve resultaten groeien. Uiteindelijk hielp dit hem ook verder in zijn carrière.

  1. Een goede coach zegt dingen die jij niet kan zeggen

Coaches worden vaak ingehuurd bij teams die niet goed presteren. Soms gaat het zo slecht dat hun manager het eigenlijk al op wil geven en met een ander team opnieuw wil beginnen. Wat je binnen dat soort teams vaak ziet, zijn onopgeloste conflicten. Soms te wijten aan onderlinge relaties of machtsspelletjes. Als werknemer – en onderdeel van het team – is het lastig om dit op tafel te gooien. Een coach kan dit soort zaken op een neutrale manier aankaarten en het eropvolgende gesprek begeleiden. Vaak duurt dit gesprek maar een paar minuten en kunnen we erna aan de slag, met als resultaat dat de productiviteit omhoog schiet.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  1. Een goede coach weet dingen die jij niet weet

Ervaren coaches hebben met veel verschillende soorten mensen gewerkt in verschillende situaties. Zij weten wat over het algemeen wel en niet werkt. Ze kunnen je geen succes garanderen of voorkomen dat je fouten maakt, maar ze kunnen je wel behoeden voor de fouten die anderen al hebben gemaakt.

Veel mensen verwachten dat coaches goede raadgevers zijn. Maar de beste coaches juist degenen die geen advies geven, maar die hun ervaringen met eerdere klanten met je delen. Op basis van meer informatie kun je beter onderbouwde keuzes maken.