Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze professoren prikken door 15 bekende managementmythes heen

De enige weg is omhoog; een carrière maak je zelf; en leiders worden geboren, niet gemaakt. Een greep uit de mythes die Vlerick-profesoren Marion Debruyne en Katleen De Stobbeleir ontkrachten in hun nieuwste boek Making your way.

Katleen De Stobbeleir en Marion Debruyne van Vlerick

Zakelijke kansen zijn er in de huidige samenleving in overvloed, maar door alle mogelijkheden zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Welk toekomstpad brengt jou het meest geluk? Marion Debruyne, decaan van Vlerick Business School en professor in marketing, strategie en innovatie schreef samen met collega Katleen De Stobbeleir, professor leadership het boek Making your way (affiliate link -red.) waarin ze ambitieuze professionals helpen inzien dat een corporate carrière niet zaligmakend is.

Carrière

“Veel mensen definiëren een succesvolle carrière toch nog steeds als een carrière die rijk gevuld is vanaf het moment dat je afstudeert totdat je met pensioen gaat. En bij voorkeur gaat die carrière ook omhoog, en zonder al te veel zijwegen en hobbels. Dat is in de huidige complexe maatschappij voor velen een utopie,” steekt Katleen De Stobbeleir van wal. “Als coach merk ik dat nogal wat mensen denken dat ze de enige zijn voor wie het loopbaanpad hobbelig verloopt. Alleen al het besef dat anderen er net zo mee worstelen, werkt enorm bevrijdend. Dat was wat mij betreft een van de redenen voor dit boek: mensen de minder bekende realiteit te laten zien.”

Marion Debruyne: “Zelf gaan ondernemen, werken als freelancer, … er zijn zoveel alternatieven naast het corporate leven. We willen mensen aanmoedigen om hun eigen weg te maken, op hun eigen manier, vandaar de titel van ons boek.”

Startup

Zo illustreert het verhaal van Mette Lykke, het zigzagpad dat vaker voorkomt dan het traditionele ‘opklimmen van de carrièreladder’. Na enkele jaren bij McKinsey richtte ze samen met enkele collega’s Endomondo op, een sport-tracking app. Enige tijd nadat ze die verkocht hadden aan Under Armour zat ze op de bus in Kopenhagen naast een vrouw die de app ‘Too Good to Go’ gebruikte. Ze raakten aan de praat, van het een kwam het ander, en vandaag is Mette de CEO van Too Good to Go.

“Veel mensen denken dat ze de grote dingen later wel zullen doen”, vertelt Katleen. “Je moet klein beginnen om groot te eindigen, zoiets. Maar het probleem is: als je laag mikt, eindig je laag. We willen mensen aanmoedigen om te durven dromen en die dromen ook hardop uit te spreken. Zoals Boyan Slat, die op z’n 18de The Ocean Cleanup oprichtte, met als ambitie om al onze oceanen te bevrijden van plastic afval. Slaagt hij in zijn missie? Dat weten we nog niet, maar in elk geval zet hij heel wat in beweging en zijn er al prototypes van zijn ocean cleaner actief in Jamaica en Maleisië.

Imposter syndrome

“We wilden een boek schrijven voor een breed publiek. Een toegankelijk boek, waar iedereen iets aan heeft”, vertelt Marion. “En we zijn in onze opzet geslaagd als de lezer een aha-ervaring heeft, zoals ik er een had toen ik voor het eerst las over het imposter syndrome, of oplichterssyndroom. Tot dan had ik het gevoel gehad dat ik maar deed alsof ik professor was en op een dag ontmaskerd zou worden, terwijl mijn collega’s wél wisten wat ze deden. Dat gevoel van herkenning is onbetaalbaar, het helpt je om vooruit te gaan. Wist je bijvoorbeeld dat je net competenter lijkt als je advies vraagt aan anderen? Dat is contra-intuïtief, niet? Zeker wie last heeft van het imposter syndrome zal juist geen advies vragen om de schijn hoog te houden.”

Het boek reikt inspiratie aan om antwoorden te vinden op de vragen die we ons allemaal wel eens stellen. “Het nodigt uit tot zelfreflectie”, zegt Katleen. “En laat dat nu net iets zijn waar mensen een hekel aan hebben. Zo halen we een studie aan waaruit blijkt dat de meesten nog liever een elektroshock krijgen dan een kwartier lang na te denken over zichzelf en hun gevoelens. Toch hoop ik dat we erin slagen om de lezer in de spiegel te laten kijken.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Impact

Making your way is echter geen carrièrehandleiding. De auteurs zeggen je niet wat je moet doen, maar willen inspireren, en aha-ervaringen helpen daarbij. De timing van de uitgave is alvast perfect. Voor velen is COVID-19 op professioneel vlak disruptief geweest, ze moeten wel stilstaan bij wat ze willen en wat ze belangrijk vinden. En al was de pandemie dan geen aanleiding voor het boek, ze heeft Katleen en Marion tijdens het schrijven wel overvallen en zo wellicht de insteek en de boodschap van het laatste hoofdstuk gekleurd: een individu kan wel degelijk een impact hebben. En omdat ze als auteurs graag het goede voorbeeld willen geven, schenken ze de opbrengst van het boek aan het Vlerick Spirit Scholarship Fund.


Making your way, de (hobbelige) weg naar succes en geluk in leven en werk is uitgegeven door Lannoo. Het boek is beschikbaar in het Engels en het Nederlands en o.a. te koop bij Managementboek.nl (affiliate link).