Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De managementlessen van ex-commando Erik Bertrand Larssen

Hoe bereid je je als manager voor op slechte tijden? De Noorse ex-commando en businesscoach Erik Bertrand Larssen deelt zijn lessen.

Larssen kan als geen ander de link leggen tussen het leger, sport en zaken: allemaal omgevingen die volgens hem van elkaar kunnen leren. Larssen kent een bijzondere voorgeschiedenis. Als kleinste jongetje van de klas – met een spraakgebrek – werd hij regelmatig gepest. Dankzij een regelmatig verhuizende familie moest hij regelmatig wennen aan een nieuwe school.

Commandoleven

Op twaalfjarige leeftijd, nadat er tijdens het Noorse pestritueel ‘dynking’ sneeuw onder zijn kleren was gestopt, besloot hij dat het genoeg was. Zes jaar later meldde hij zich aan bij het leger en volbracht twee keer de legendarische ‘helweek’ (vergelijkbaar met ‘de afmatting’ van het Nederlandse Korps Commandotroepen). Als onderdeel van de Noorse Special Forces diende hij in Afghanistan, Bosnië, Kosovo en Macedonië, en als onderdeel van NAVO-operaties met elitetroepen waaronder de Britse Special Air Service. Tijdens zijn militaire carrière haalde hij een master bedrijfseconomie, en ging daarna aan de slag in de telecomsector en als headhunter.

Helweek

In 2010 startte zijn carrière als businesscoach. Vorig jaar verscheen zijn boek ‘Helweek’ in het Nederlands, begin dit jaar kwam het vervolg ‘Genadeloos’ uit.

Mindset

Larssen traint behalve ondernemers ook sporters en politici. “Vanochtend zat ik nog met een sportvrouw van 20, en daarna had ik een afspraak met een zakenman. Het maakt niet uit met wie ik spreek, het zit ‘m in de mindset."
Die mindset is gebaseerd op de filosofie dat je vooruit komt met geleidelijke verbeteringen – en dat je daar genoeg tijd voor uittrekt. “Er is geen quick fix. We kunnen allemaal een geweldige reis hebben. Maar we kunnen meer bewust zijn van hoe we denken. Ik geloof in kleine veranderingen waardoor we gedurende de tijd beter worden."
Het gaat volgens hem niet alleen om consequent kleine stappen vooruit zetten, maar ook om plannen voor de lange termijn. “Mensen denken vaak dat ze maar één kans hebben om iets te bereiken. Ik herinner mensen eraan dat ze soms nog wel veertig jaar de tijd hebben.”

Voorbereiden op de 'hel'

Ondernemers moeten er volgens Larssen bewust van zijn dat ze niet al hun doelen binnen één jaar kunnen bereiken. Dat leidt onherroepelijk tot teleurstellingen. "Als je ambitieus bent, kom je ook weleens in tegenslag terecht. Het geld raakt op en de markt reageert niet zoals je verwacht. Je moet tegenslagen anticiperen.” Ondernemers zouden hun ambitie wat Larssen betreft meer moeten richten op wat ze in tien jaar zouden kunnen bereiken. “Een jaar vliegt zo voorbij.”

Dat heeft deels te maken met de optimistische aard van ondernemers, die ervan uitgaan dat het goed komt. Omzet en winst gaan omhoog? Allemaal leuk en optimistisch, maar Larssen wil mensen ook mentaal voorbereiden op tegenslagen, zodat ze daar beter mee om kunnen gaan. En het leger weet zich als geen ander voor te bereiden, merkt Larssen op. “Een soldaat is beter voorbereid op een ‘hel’, daar is hij op getraind.”

Details

Het zit allemaal in de details, zegt Larssen. "Succes kun je van te voren niet voorspellen: Maar je kunt je wel voorbereiden. Met een extra glimlach, of een e-mail om een klant te helpen.” Dat zijn volgens de Noor voorbeelden van de vele honderden beslissingen die je dagelijks neemt en waar je wel invloed op uit kunt oefenen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het gaat dus soms om ogenschijnlijk onbelangrijke details. Om geselecteerd te worden als paratroeper raadde een van de officieren Larssen aan om vooral goed voor zijn voeten te zorgen. “Ik dacht, Wat?! Mijn voeten?!” Maar toen vele concurrenten afvielen met natte, zere voeten, maakte uiteindelijk wel het verschil en werd Larssen geselecteerd voor zijn droombaan.

Spreker op Challengerday 2015

Larssen was spreker op Challengerday 2015. Dat evenement van Sprout stond dit jaar volledig in het teken van Slim Samenwerken: hoe ga jij effectief om met jouw team, hoe behaal je duurzame winst met klanten en toeleveranciers en hoe kan het Sprout-netwerk van snelgroeiende ondernemers jou helpen te excelleren.