Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat brachten bescheidenheid en nieuwsgierigheid Maite Zubiaurre (bol.com) in haar carrière?

De carrière van Maite Zubiaurre, Director Marketing & Shopping Technologies bij bol.com, speelde zich af in verschillende landen en sectoren, maar haar gebrek aan pretentie en tomeloze nieuwsgierigheid bracht zij overal mee. Wat brachten deze karaktereigenschappen haar in haar loopbaan? 

Maite Zabiaurre

De rugzak van Maite Zubiaurre, Director Marketing & Shopping Technologies bij bol.com, werd door haar ouders goed gevuld met eigenschappen die haar als leider van pas komen. ‘Ik kom uit een ondernemersfamilie, waar bijzonder weinig pretentie gold. Ik heb altijd hard gewerkt en ben gewend om mijn nieuwsgierigheid te volgen. Durf te volgen wat je leuk vindt, maar blijf altijd bescheiden.’

En hoewel Zubiaurre in zowel Spanje als Nederland heeft gewerkt, bleven die karaktereigenschappen nagenoeg hetzelfde. ‘Als je weet wie je zelf bent biedt dat houvast, hoezeer de context ook verandert.’ Wat brachten die eigenschappen haar gedurende haar carrière?

Bescheidenheid

Het is een vrij consistent beeld door haar carrière gebleken – waar ze ook woonde. Na haar studie in het Noord-Spaanse Bilbao begon Zubiaurre bij de Boston Consultancy Group (BCG) in Madrid. ‘Mijn bescheidenheid kwam hier goed van pas. Je komt telkens binnen bij een nieuwe klant, waar je je de materie heel snel eigen moet maken. Je bent je ervan bewust dat je niet alles weet, maar wel snel iets nuttigs wil bijdragen’

Ze merkte dat die bescheidenheid haar ook als leider verder bracht. ‘Collega’s kwamen eerder naar mij toe om iets voor te leggen wat ze moeilijk vonden. Dan zaten ze ineens op vrijdagmiddag bij mij aan m’n bureau om advies te vragen. Kennelijk was er iets in mijn persoonlijkheid wat vertrouwen wekte.’

Niet dat het leidinggeven haar aan is komen waaien. ‘Toen ik bij BCG werkte, heb ik actief gezocht naar feedback. Bij elk project kreeg ik nieuwe leerpunten van leidinggevenden, collega’s en klanten. Op die manier was het een enorm ontwikkelingstraject.’

Daar leerde ze over haar sterke eigenschappen, maar ook verbeterpunten passeerden de revue. ‘De belangrijkste les die ik leerde was om je intuïtie te volgen, het zoeken van de verbinding met mensen kwam vaak naar voren als mijn sterke punt. Tegelijkertijd kreeg ik minder energie van procesmatig organiseren, maar als dat niet goed geregeld is, kan ik m’n werk niet doen. En dus heb ik dat moeten leren balanceren: het een moet nou eenmaal gebeuren om het ander te kunnen doen.’

Nieuwsgierigheid

Die nieuwsgierigheid en drang naar ontwikkeling bracht Zubiaurre in 2008 naar Nederland. Na achttien maanden in Madrid, kreeg Zubiaurre de kans om voor BCG naar het buitenland te gaan. ‘Ik zou voor een jaar weggaan om te ervaren hoe het is om in een land te komen waar je nergens relatie tot hebt. Ik wilde op avontuur en mezelf beter leren kennen.’

Dat laatste had ze snel voor elkaar: ‘Eigenlijk kwam ik erachter dat ik mezelf best goed ken. Ik heb altijd veel nagedacht over wie ik ben, het was bijzonder om te merken dat dat in een ander land eigenlijk niet zoveel verschilt.’

Het was diezelfde nieuwsgierigheid die haar na tien jaar deed beseffen dat ze aan een nieuwe uitdaging toe was. Inmiddels gesetteld in Nederland, ging Zubiaurre hier op zoek naar een baan. ‘Ik was op zoek naar een bedrijf met een giga droom, maar dat wel bescheiden is en zeker niet achteroverleunt. Een bedrijf waar ik mezelf kan zijn en waar ik werk aan ontwikkeling en groei. Ik vond retail altijd al fantastisch, dus die richting had de voorkeur.’ Het was bol.com dat alle eisen op het wensenlijstje af kon vinken.

Hard werken

Haar harde werkersmentaliteit bracht haar snelheid in de huidige pandemie, waar ze als Director Marketing & Shopping Technologies aan het hoofd staat van een team van 70 mensen. ‘Op een stoel zitten en bedenken wat er nu allemaal niet kan, dat is niets voor mij. Ik hou van snelheid – je hebt een plan en blijft reageren op wat er gebeurt.’

Het duidelijk hebben van de doelen en een sterk team om haar heen gaven de afgelopen maanden houvast. Aan Zubiaurre de taak als leider om tussen al het werken op afstand, toch de verbinding te behouden met het team. Aan het begin werden er kleine fysieke attenties naar teamleden gestuurd, als een hart onder de riem. ‘Maar op een gegeven moment zie je dat velen het mentaal ook lastiger krijgen, dan moet je een volgende stap zetten.’

En dus plant ze af en toe een halve dag vrij, om fysiek met een teamlid te kunnen wandelen en het over werk te hebben. Toen het nog mogelijk was, kwamen er weleens collega’s bij haar thuis om te werken. ‘Op die manier omarm je de beperkingen, maar blijf je wel de kansen zien.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tegelijkertijd leert de huidige tijd Zubiaurre meer over zichzelf als leider. ‘Ik geloof erin dat wie de leider is eigenlijk vrij oninteressant is. Het gaat niet om jou als persoon, het gaat om je team en het doel. Heb je de juiste persoonlijkheden en skillset bij elkaar, is er diversiteit en vult het elkaar aan? Wat is je doel en hoe kan je dat zo goed mogelijk behalen?’ Dat dat betekent dat je ook bereid bent om mensen aan te nemen die beter zijn dan jij, is voor Zubiaurre door die visie geen probleem. ‘Het is in het belang van het team en het doel.’

Maar omdat zij nou eenmaal de leider is, wat ziet ze als haar grootste uitdaging momenteel? ‘Aan het begin van mijn carrière werkte ik, doordat ik consultant was, telkens in sprints. Nu ik in andere rollen opereer, moet ik leren het team en de prestaties meer als een marathon te zien. Het hoeft niet allemaal ontzettend snel en het is juist goed om soms even wat minder snel te lopen. Dat brengt berusting en vaak betere resultaten op de lange termijn.’