Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 tips om een goede leider te zijn

Wat moet je doen om demotivatie binnen jouw team buiten de deur te houden? Hoe houd je je medewerkers gemotiveerd? Zeven tips voor goed leiderschap.

Goede leider worden

Dr. Travis Bradberry geeft 7 tips voor goed leiderschap

Leidinggevenden weten vaak precies wat er wel en niet goed is aan hun medewerkers, maar vaak vergeten ze naar hun eigen gedrag en de invloed daarvan op hun medewerkers te kijken. En juist dat zelfinzicht is volgens dr. Travis Bradberry nodig om een goede leider te worden en een succesvol team met dito resultaten te creëren.

#1 Volg de platinum regel

De spreekwoordelijke gouden regel luidt: ‘Behandel anderen zoals je zelf behandeld zou willen worden.’ Hierin zit de aanname dat iedereen hetzelfde behandeld zou willen worden. Het houdt geen rekening met het feit dat mensen door verschillende zaken gemotiveerd raken, en dus op dat vlak niet allemaal hetzelfde behandeld moeten worden.

Voor de ene persoon kan erkenning al genoeg voldoening opleveren, een ander wil graag uitgebreid in het zonnetje gezet worden. De platinum regel, waarbij het belangrijk is om mensen te behandelen zoals ze zelf behandeld willen worden, levert daarom meer op. Goede managers lezen hun medewerkers en passen daar hun gedrag op aan.

#2 Wees sterk, zonder bot te zijn

Kracht is een belangrijke kwaliteit als leider. Mensen zullen eerst aanzien of jij sterk genoeg bent, voordat ze jou klakkeloos volgen. Ze willen kracht zien en overtuigd worden dat het goed is om hun managers te volgen. Ze hebben iemand als leider nodig die moeilijke beslissingen kan maken en over de groep heerst.

Een heleboel leiders verwarren deze eigenschappen met dominantie, controle en ander bot gedrag. Mensen de juiste kant opduwen kost je als manager niet alleen veel tijd, maar zorgt ook niet voor een duurzame verhouding. Wie écht de leiding neemt, zal gevolgd worden.

#3 Onthoud dat communicatie van twee kanten komt

Veel managers zien zichzelf als iemand met prima sociale vaardigheden, maar vergeten vaak dat communicatie meer is. Je kunt zeggen dat  de deur altijd openstaat, maar vaak wordt niet echt geluisterd. Stel niet alleen doelen, maar geef ook context over de opdrachten en sta open voor suggesties. Op die manier krijgen medewerkers een beter beeld van jou en je werk.

#4 Wees een rolmodel als leider, geen prediker

Grote leiders inspireren niet alleen door hun sterke quotes, maar ook door hun daden. De meeste leiders zeggen dat integriteit belangrijk voor ze is, maar echt grote leiders laten hun daden voor zich spreken. Het is beter om zelf te laten zien wat voor gedrag je verwacht, dan dat je dat enkel in woorden uitdraagt.

#5 Wees transparant

Door duidelijk te zijn over doelen en de toekomst van een bedrijf of afdeling krijgt een goede managers zijn mensen gemotiveerd. Ze weten immers waar ze voor werken. Wie schimmig is of doelen probeert te verdoezelen, zal snel doorzien worden door medewerkers.

#6 Stel je nederig op

Er zijn weinig dingen die motivatie zo snel naar beneden halen als een arrogante baas. Een goede leider zal zich niet gedragen alsof hij beter is dan jij. De prestige die met hun baan gepaard gaat is voor een goede leider ondergeschikt aan de macht die hij in kan zetten om zijn mensen optimaal te laten presteren.

#7 Toon interesse in je personeel, zowel werk als privé

Hoeveel plezier je ook hebt in je werk en hoe gemotiveerd je ook bent: een burn-out ligt altijd op de loer. Mensen die graag naar hun werk gaan werken over het algemeen harder, maar ook voor hen moet er iemand zijn die af en toe op de rem trapt.

Het levert uiteindelijk voor beide kampen niets op: managers verliezen hun meest gemotiveerde medewerkers voor lange tijd en iemand met hart voor de zaak zit thuis op de bank. Een goede manager heeft daarom niet alleen oog voor zijn medewerker op de werkvloer, maar ook daarbuiten. Zo kan de balans behouden worden.

7 dingen waar je nú mee moet stoppen als je een goede leider wilt worden:

#1 Regels bedenken die nergens op slaan

Uiteraard moeten er regels zijn binnen een organisatie, maar ze moeten wel helpend zijn en je medewerkers niet tegenwerken. Regels die nergens op slaan en die je als medewerker toch moet volgen, hebben een demotiverend effect. En vooral als het door deze regels lijkt alsof ze niet worden vertrouwd, gaan ze snel op zoek naar ander werk.

#2 Prestaties ongemerkt voorbij laten gaan

Iedereen houd van schouderklopjes, zelfs de medewerkers die altijd goed presteren. Door individuele prestaties te belonen, laat je als manager zien dat je aandacht hebt voor jouw medewerkers. Je zult er als manager achter moeten komen wat jouw medewerkers graag als beloning willen zien (loonsverhoging of juist publieke erkenning) en ze dan ook moeten belonen voor hun goede werk.

#3 De verkeerde mensen aannemen of promotie geven

Hard werkende medewerkers willen in een team werken van net zo hard werkende medewerkers. Als je als manager niet je best doet om goede mensen aan te nemen, loop je het risico dat je de hard werkende medewerkers kwijtraakt. Als je zelfs zover gaat dat je de verkeerde mensen promotie geeft, is het effect nog erger. Er is niets demotiverender dan de collega die er de kantjes vanaf loopt promotie te zien maken, terwijl de medewerker die veel harder werkt over het hoofd wordt gezien.

#4 Elke medewerker gelijk behandelen

Hoezo is iedereen gelijk behandelen slecht? Als je kijkt naar kinderen op school is het inderdaad helemaal niet zo slecht. Maar als het gaat om presteren op het werk, is het enorm demotiverend dat wanneer jij heel goed presteert, je exact dezelfde behandeling krijgt als iemand die er de kantjes vanaf loopt.

#5 Slechte prestaties tolereren

Je bent zo goed als je slechtste teamlid. Het maakt niet uit hoe goed je beste medewerkers presteren als er iemand in het team zit die er echt niets van bakt. Als je als manager slechte prestaties in stand houd zonder consequenties, haalt dat je hele team naar beneden.

#6 Terugkomen op je beloftes

Als je als manager beloftes doet, wees je dan bewust dat je je er echt aan moet houden. Het verbreken van beloftes is een gegarandeerde manier om je medewerkers de deur uit te zien lopen. Als je jouw belofte waarmaakt, groei je in de ogen van je medewerkers als goede leider. Het geeft vertrouwen en het maakt je eervol. Als je de beloftes niet waarmaakt, geef je een signaal af van onverschilligheid, geen respect hebben en onbetrouwbaar zijn. En je geeft er een slecht voorbeeld mee.

#7 Apathisch zijn als manager

Meer dan de helft van de mensen die hun baan gedag zeggen, doen dit omdat de relatie met hun manager hen niet bevalt. Professioneel en tegelijkertijd menselijk zijn is dus een essentiële combinatie van eigenschappen voor een manager.

Dit zijn de managers die empathisch zijn, successen van hun medewerkers vieren en ze uitdagen (ook wanneer dit pijn doet). Managers die onverschillig zijn of lijken, die niet persoonlijk betrokken zijn, zullen medewerkers niet aan zich kunnen binden.

Welke leiderschapsstijl past bij jou?

Een basisvoorwaarde om een goede leider te worden is een stijl te gebruiken die bij je past, maar dat betekent niet dat je er nooit van af kan wijken. Blijf vooral bij jezelf, maar laat je inspireren door andere leiderschapsstijlen. Lees meer over leiderschapsstijlen in dit overzicht.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leiderschapstraining ‘nieuw leiderschap’

Als er iets duidelijk is geworden de afgelopen tijd, dan is het dat we niet terug kunnen en willen naar ‘business as usual’. Tijdens deze leiderschapstraining werk je aan de cruciale vaardigheden die je als moderne leider nodig hebt. Zo kun je met overtuiging je eigen pad creëren en omgaan met de uitdagingen die je onderweg tegenkomt.

Meer informatie »

Vragen over het zijn van een goede leider

Wat is er nodig om een goede leider te zijn?

Leidinggevenden weten vaak precies wat er wel en niet goed is aan hun medewerkers, maar vaak vergeten ze naar hun eigen gedrag en de invloed daarvan op hun medewerkers te kijken. En juist dat zelfinzicht is volgens dr. Travis Bradberry nodig om een goede leider te worden en een succesvol team met dito resultaten te creëren.

Waarom moet je als goede leider mensen niet gelijk behandelen?

Als je kijkt naar kinderen op school is het inderdaad helemaal niet zo slecht. Maar als het gaat om presteren op het werk, is het enorm demotiverend dat wanneer jij heel goed presteert, je exact dezelfde behandeling krijgt als iemand die er de kantjes vanaf loopt.

Wat moet je doen of laten om een goede leider te zijn?

Stop met regels bedenken die nergens op slaan. Uiteraard moeten er regels zijn binnen een organisatie, maar ze moeten wel helpend zijn en je medewerkers niet tegenwerken. Regels die nergens op slaan en die je als medewerker toch moet volgen, hebben een demotiverend effect. En vooral als het door deze regels lijkt alsof ze niet worden vertrouwd, gaan ze snel op zoek naar ander werk.