Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 missers die je managementpositie ondermijnen

Het vertrouwen in het management wordt snel minder als ze zelf niet het goede voorbeeld geven. 5 veelvoorkomende missers.

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Zo kan het woord 'vertrouwen' in de praktijk weinig om het lijf hebben. 'Geloof me nou', zeg je tegen een vriend of vriendin zodra ze je niet kunnen geloven. Maar met een belofte die je niet waar kunt maken of die inhoudelijk niet klopt, brokkelt het vertrouwen snel af. Dit geldt ook voor managers. Zodra zij met een nieuw idee, project of systeem komen wat onbegrijpelijk is, dan wint hij daarmee geen vertrouwen. Zo zijn er genoeg redenen te bedenken waarom medewerkers hun management minder gaan of helemaal niet meer vertrouwen.

Hieronder 5 voorbeelden:

# 1. Wantrouwen in de vorm van micromanagement

Zodra een manager je verantwoordelijk maakt voor een project, maar hij of zij continu zich met het project bemoeit, dan neemt het vertrouwen in hem of haar af. Je kunt als oplossing beter voor de gulden middenweg gaan. Bepaal als manager wanneer je het project tussentijds gaat evalueren. Overleg wanneer je medewerkers met hun resultaten/mijlpalen moeten komen. Dit geeft de medewerkers zekerheid over zijn deadlines en voorkomt micromanagement.

# 2. Projecten te vroeg 'killen'

Zodra iemand eerst uren moet investeren in een nieuw project, maar het project wordt snel daarna afgeschoten, dan is de medewerker teleurgesteld en misschien wel boos. Erger is dat hij zijn vertrouwen (deels) heeft verloren. Het blijft niet bij deze vruchteloze exercitie. Ook een volgende als deze medewerker voor een project gevraagd wordt, zal hij minder gemotiveerd zijn. 

# 3. Geheimzinnig doen (over ingrijpende veranderingen)

Zodra het management belangrijke informatie achterhoudt voor het personeel, dan neemt het vertrouwen (in een goede afloop) snel af. Het kan zelfs leiden tot een definitieve vertrouwensbreuk. Angst geldt hierbij ook als een slechte raadgever. Zodra er bijvoorbeeld een overname aan zit te komen, neem je personeel tijdig mee in het proces. Dat schept juist vertrouwen. Stel hen ook in staat om input en ideeën te geven in het proces.

# 4. Iemands carrière dwarszitten

Als het management je een loopbaanstap of promotie heeft beloofd in de toekomst en ze komt deze belofte  – voor wat voor reden dan ook – niet na, dan zal het vertrouwen afnemen. Zodra iemand anders voor die functie beter op zijn plek zit, dan zul je de teleurgestelde medewerker gelijk (nieuw) perspectief moeten kunnen bieden. Een oplossing kan een training of een masterclass zijn om bepaalde vaardigheden en skills te verbeteren.

# 5. De kudde verlaten

Zodra de kapitein het schip verlaat, leidt dat niet tot meer vertrouwen. Stel dat je bij een afdeling of regio werkt, waar het management snel wisselt, dan neemt de moedeloosheid toe. Vooral zodra er geen redenen worden gegeven, waarom managers komen en gaan.

Nog een afsluitende tip…

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Plan periodiek een overleg in om de onderliggende problemen en issues te benoemen en te bespreken met elkaar. Het inhuren van een externe adviseur kan nodig zijn om – met een nieuw plan – een omslag teweeg te brengen. Dit kan het zittende management en het team hernieuwd vertrouwen geven om weer met goede moed met elkaar samen te werken en lange termijn successen te behalen. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Auteur Jacqui Barrett-Poindexter is eigenaar van contentmarketingbureau CareerTrend.

Via Glassdoor.com