Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Meteen veranderde mijn blik op winkelen’

Iedereen heeft een moment in zijn loopbaan waarop het kwartje valt. In MT belichten we de komende weken de carrièrekeuzes van onze Goudhaantjes. Deel 30: Tico Schneider, Country director Hema Nederland.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Foto: Getty

Tico SchneiderBouwjaar 1974 Is Country director Nederland, Hema Goudhaan in 2017 Opleiding Bedrijfskunde (Universiteit Groningen) Het talent van Tico Schneider is tot wasdom gekomen binnen de Hema-gelederen. Zeventien jaar deed hij erover, om op te klimmen van assistent store manager tot country director Nederland. In zijn vorige functie werkte hij zich een slag in de rondte om Hema op te stoten in de vaart der volkeren op e-commerce-vlak. Zijn favoriete Hema-product? De tompouce, omdat die ‘er altijd bij is op momenten dat er iets te vieren valt’.
Goudhaantje in: 2017
Is: Country director Hema Nederland

Keerpunt: Verantwoordelijkheid voor online

‘Ik werk sinds mijn afstuderen in 2000 bij Hema en heb altijd gewerkt in de bricks, de fysieke winkels. In 2015 werd ik verantwoordelijk voor e-commerce. Hema had natuurlijk gewoon een online winkel, maar er lag een enorm potentieel voor groei. Ik ben toen door toenmalig CEO Ronald van Zetten gevraagd. Natuurlijk was het een risico om iemand te vragen die geen online ervaring had, maar ik had mezelf binnen het bedrijf voldoende bewezen zodat ik deze stap mocht maken.

Ik kwam met mijn ervaringen uit de fysieke winkels de wereld van online binnen en meteen veranderde mijn blik op winkelen en daarmee ook mijn visie op waar we met het bedrijf naartoe moeten.

Toegang

Het gaat helemaal niet om ofwel online of winkels, het draait om het toegang tot het merk. Het moet niet uitmaken waar mensen in contact komen met je merk, de ervaringen moeten op elkaar aansluiten. Het gaat niet om e-commerce, maar om commerce.

Dat betekende dat ook de interne cultuur van het bedrijf moest veranderen. We moesten leren kijken als de klant: hoe ervaart die ons? Een winkelervaring stopt niet als de winkels dicht gaan, dan winkelen mensen online verder. Maar je kan iets niet online opeten, zeg ik altijd. Waardoor je altijd een plek zal houden waar het moment van eten plaatsvindt, of dat nou thuis, in de winkel of in het restaurant is. Online kun je goed laten zien wat je te bieden hebt, maar er zal altijd een restaurant nodig blijven.

Bruggen bouwen

Het is voor mij een voordeel dat ik zo lang in de fysieke winkels gewerkt heb. Ik weet hoe het bedrijf in elkaar zit, en kan dus makkelijk bruggen bouwen tussen de fysieke organisatie en online, die koppeling wordt nu ook in de rest van de organisatie gemaakt. We proberen het browsegedrag van de klant ook in de winkel terug te laten komen, dus niet alles per categorie bij elkaar, maar meer in voor de klant logische gebruiksmomenten. Zo zie je bijvoorbeeld dat de kleinere winkels omgebouwd, een onderdeel van die transformatie is dat we hebben gekeken naar hoe klanten online zoeken en kopen. Op basis van dat gedrag liggen producten bij elkaar gepresenteerd.’

Goudhaantjes

Goudhaantjes zijn jonger dan 45 jaar, hebben al een bliksemcarrière achter de rug en rammelen nu ongeduldig aan de poorten van de wereldwijde bestuurskamers. In oktober komt de nieuwe lijst met Goudhaantjes uit, in de aanloop daarnaartoe besteden we aandacht aan de mensen op de lijst van 2017.

Donderdag 8 november komt de nieuwe editie van MT uit met daarin de nieuwe Goudhaantjeslijst, met daarin 50 talenten van het Nederlandse bedrijfsleven.

Eerdere afleveringen in deze serie teruglezen kan hier.