Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Groei van 8000 procent was normaal’

Iedereen heeft een moment in zijn loopbaan waarop het kwartje valt. In MT belichten we de komende weken de carrièrekeuzes van onze Goudhaantjes. Deel 18: Roy van Keulen, hoofd marketing en ecommerce bij Jumbo

tomtom
Bayreuth, Bavaria, Germany - March 23, 2014: Navigation system Tomtom installed in cockpit of car. The system is displaying 2D view. Foto: Getty

Roy van Keulen
Goudhaantje in: 2015, 2016 en 2017
Is: Hoofd marketing en ecommerce bij Jumbo

Keerpunt: Het gevoel van vrijheid bij TomTom

‘Ik kwam bij TomTom toen ik 27 was, het was het jaar voordat ze de markt voor personal navigation devices op gingen. Toen ze de TomTom Go hadden geintroduceerd, ontplofte het bedrijf. Groei van 8000 procent was normaal. En van de eigenaren kregen we heel veel vrijheid. We kregen een kader, maar daarbinnen mochten we doen wat we wilden. Ik kon ondernemen binnen de onderneming. Ik merkte dat ik goed gedijde bij de combinatie vrijheid en gebondenheid. Ik heb daar een aantal producten in de markt gezet, zoals de wereldwijde uitrol van Map Share.

Na TomTom ben ik naar Maxeda DIY, de doe-het-zelftak van het Maxeda, gegaan om daar de multichannelstrategie te bepalen. Van een familiebedrijf kom je dan terecht in een private equity-omgeving. Dat was heel anders. Er wordt op een heel andere manier naar zaken gekeken, ik zou zeggen meer op basis van kosten versus omzet, klanten binden. Je bent er veel minder vrij, dat begon op een gegeven moment te knellen.

Voor mezelf beginnen

Na een paar jaar was ik klaar voor iets anders, ik wilde voor mezelf beginnen, ik had het businessplan en de financiering al rond, maar toen belde de familie Van Eerd van Jumbo. De passie en liefde voor het vak die ik bij TomTom ervoer, voel ik nu ook bij Jumbo. In een familiebedrijf is er meer focus op de lange termijn en ik mag ook weer ondernemen. Zo’n overname van Smulweb, die Jumbo onlangs deed, daarvoor zou je bij een private-equitybedrijf door 23 hoepels moeten springen. Bij Jumbo moet de business case kloppen en het moet passen binnen de plannen en goed zijn voor de klant, maar dan wordt er vrij snel een besluit genomen.

Ik krijg de maximale vrijheid, en dat probeer ik ook aan mijn teams te geven. Dat betekent ook dat ik mensen fouten moet laten maken, al is dat soms lastig. Ik heb aan mijn team gele stressballetjes uitgedeeld met daarop de teksten #breaktherules en #makeitmatter. Ik hoop ook echt dat ze zich dat ter harte nemen.’

Goudhaantjes

Goudhaantjes zijn jonger dan 45 jaar, hebben al een bliksemcarrière achter de rug en rammelen nu ongeduldig aan de poorten van de wereldwijde bestuurskamers. In oktober komt de nieuwe lijst met Goudhaantjes uit, in de aanloop daarnaartoe besteden we aandacht aan de mensen op de lijst van 2017.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ken jij zelf een Goudhaantje die niet in de lijst van 2018 mag ontbreken, geef hem of haar dan door via de Goudhaantjes tiplijn. 

Eerdere afleveringen in deze serie teruglezen kan hier.