Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatief schoonmaken in de 21ste eeuw: zo doe je dat

Innovatie is belangrijk om te overleven. Maar wat valt er te vernieuwen in de schoonmaakbranche? ‘Een frisse omgeving alleen is niet genoeg. Mensen stellen steeds hogere eisen aan de beleving van hun omgeving en wij spelen daar een rol in’.

Albert van der Meulen Gom
Foto: Merlijn Doomernik

Deze ‘ondertussen bij Gom’ komt uit MT02 2017

Vanuit zijn kantoor in Schiedam kijkt algemeen directeur Albert van der Meulen van Gom uit op een traditioneel Hollands maakbedrijf in de haven. Indrukwekkende kranen rusten schepen uit voor de olie-industrie. ‘Deze bedrijven hebben het moeilijk’, zegt Van der Meulen. ‘Zij zijn groot geworden dankzij de fossiele energie, terwijl de maatschappij druk bezig is met de transitie naar nieuwe energiebronnen.’

Maatschappelijke trends vragen om innovatie in je eigen branche, stelt hij. Naast de energietransitie is duurzaamheid een belangrijke ontwikkeling. Zo heeft ook Gom een groene ambitie opgesteld waardoor ze onder andere cradle-to-cradle-schoonmaakmiddelen gebruiken, een elektrische scooter inzetten voor reiniging van parkeerautomaten en met andere afvalzakken werken. ‘Die zakken reduceren de CO2-uitstoot met 40 procent in vergelijking tot de oude afvalzakken.’

Data en ambacht

Zelfs in de zo ambachtelijke schoonmaakbranche spelen technologie en data een steeds grotere rol. Neem bijvoorbeeld Diergaarde Blijdorp in Rotterdam. Daar maakt Gom meerdere keren per dag alle toiletgroepen schoon. Maar niet alle toiletten worden elke dag even intensief gebruikt. Daarom heeft Gom alle toiletgroepen uitgerust met sensoren. Is het tijd voor een opfrisbeurt, dan krijgt het schoonmaakteam via eigen software een seintje op zijn smartphone. Dat is een mooi voorbeeld van datagestuurde schoonmaak.

Van der Meulen: ‘Door de technologie kunnen we adequaat reageren. We brengen informatie in kaart en ontdekken patronen. Uiteindelijk willen we kunnen anticiperen; de schoonmaakbehoefte voorspellen en hier onze inspanningen op afstemmen.’ Een ander voorbeeld is de inzet van een schoonmaakrobot bij de TU Delft. ‘Die reinigt de sporthalvloeren. Is het efficiënt? Ja. Is het goedkoper? Nog niet, maar dit komt wel in de toekomst. Zijn ze al uitontwikkeld? Nog lang niet. Het waterreservoir vullen en legen is bijvoorbeeld nog mensenwerk. Toch helpt de robot onze schoonmaakmedewerker al: die kan zijn tijd nu aan andere taken besteden. Dat scheelt in werkdruk, zo kunnen we in dezelfde tijd meer service bieden.’

Meer (schoonmaak)waarde

Gom wil klanten blij maken met schoon. Innovatie helpt daarbij, doordat je op de kosten kunt besparen, de kwaliteit kunt verhogen en beleving naar een hoger plan kunt tillen. ‘Het gaat niet meer alleen om de vraag of een ruimte schoon genoeg is, gebruikers stellen steeds hogere eisen aan de beleving. Zo is het aangetoond dat een prettige omgeving in ziekenhuizen bijdraagt aan een sneller herstel. In een hotel wil je als gast een kamer die eruitziet alsof je de eerste gebruiker bent. ‘We dragen hiermee bij aan betere Zoover- en Trivago-scores van onze opdrachtgevers. Een schone en prettig omgeving heeft in dat geval direct effect op het bedrijfsresultaat van onze klanten.’

Start-upcultuur

Bij opdrachtgevers neemt de behoefte aan sectorgericht meedenken toe. De accountmanagers van Gom zijn daarom gespecialiseerd in een specifieke branche. Van der Meulen: ‘Natuurlijk moet de schoonmaak naar tevredenheid zijn. Onze accountmanager onderzoekt daarnaast met de klant hoe we extra meerwaarde kunnen bieden. Steeds vaker ervaren klanten de toegevoegde waarde doordat onze accountmanager nieuwe mogelijkheden biedt waar de klant zelf in eerste instantie niet aan dacht. Zo innoveren we zonder een start-upachtige aanpak.’

Toch ontwikkelt Van der Meulen ook op start-upachtige wijze: door in kleine groepen te werken, apart van de dagelijkse operatie. ‘Het resultaat hiervan is dat wij als eerste in Nederland een volledig online georganiseerd schoonmaakbedrijf hebben kunnen lanceren: Directschoon.nl. De klant stelt zelf zijn offerte op internet samen en beheert ook het contract in de online omgeving. Van een wijziging in uitvoeringsdag tot een extra schoonmaak na een bedrijfsfeestje of een graffitimelding met foto, zodat direct de juiste actie kan plaatsvinden.’

Directschoon.nl is één van de nieuwe concepten die Van der Meulen realiseert. ‘In kleine groepen werken we aan vernieuwing. We bestuderen trends, bepalen de impact op onze branche, ontwikkelen producten en diensten, experimenteren en brengen ze bij geschiktheid op de markt. ‘Soms maak je hierin fouten. Dat is niet erg. Leer ervan en doe het de volgende keer beter. Ingewikkelder moet je het niet maken. Dat is de cultuur van een start-up, met de middelen van een corporate.’

Lees ook: