Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

We weten dat notificaties afleiden. Waarom krijgen we dan werkprogramma’s met meldingen?

Dat we afgeleid raken door alle pushmeldingen op onze telefoon, mag geen geheim meer heten. Waarom worden er dan uitgerekend op werk zoveel tools gebruikt met deze notificaties?

Foto: GettyImages

Slack. Dropbox. Email. Zomaar een greep in de programma’s die steeds meer op werk worden gebruikt en ons dagelijks pushmeldingen zenden. Dit terwijl we ze vaak op de plaats gebruiken waar we het meest productief proberen te zijn: ons kantoor.

Dat onze smartphone desastreus is voor ons concentratievermogen mag geen geheim meer heten: licht je scherm op, dan gaan je ogen er automatisch naartoe om te zien wie je een bericht heeft gestuurd of je aandacht probeert te krijgen. Apps zijn zelfs in zulke kleuren ontwikkeld dat onze ogen er naartoe gezogen worden. En elke keer dat zo’n notificatie op je beeldscherm verschijnt, maak je in je hersenen een afweging: kijk ik nu of ga ik eerst verder met mijn werk?

Het aantal van dit soort afwegingen die we maken per dag is enorm gestegen. Ontvingen we volgens onderzoek van Bain & Company in de jaren 80 nog zo’n 4000 communicatiemomenten per jaar, inmiddels was dat aantal in 2010 gestegen tot 30.000. Negen jaar later zal het niet bepaald minder zijn geworden. We ontvangen gemiddeld zo’n 60 notificaties op onze telefoon en rond de 140 emails per dag. 

Vermoeidheid

Elke keer dat we de afweging maken of we doorwerken of toegeven aan onze telefoon, worden we minder scherp. Ga maar na: aan het begin van de dag ben je scherp en kun je betere beslissingen maken. Naarmate de dag vordert, zul je meer dingen voor je uit gaan schuiven en even laten rusten tot je de volgende dag weer een helder hoofd hebt.

Je bent niet de enige: uit onderzoek blijkt dat rechters aan het begin van de dag mensen vaker voorwaardelijk vrijlaten en dat doktoren aan het eind van de dag onnodig veel medicijnen afgeven, omdat ze kiezen voor de makkelijkste optie. Beslissingsvermoeidheid, wordt dit ook wel genoemd. Maar wat voor invloed heeft die enorme stroom notificaties op deze uitputting?

Cortisol

Vooropgesteld: sommige notificaties zijn handig voor tijdens je werk, maar het merendeel heb je eigenlijk niet nodig. Realiseer je dat het, volgens Amerikaans onderzoek, zo’n 23 minuten duurt voordat je weer in je flow zit als je ingaat op zo’n pushmelding. Ook het negeren, terwijl je weet dat het bericht op je wacht, is niet de beste oplossing: psychologen onderzochten dat je brein op dit moment cortisol afgeeft, wat voor stress zorgt. Tot het moment dat je het bericht gelezen hebt, blijft je lichaam deze stof afgeven. 

Je mail uitzetten helpt daarom in beperkte mate – het idee dat er een berg emails op je wachten, geeft alsnog dit stresshormoon af. De oorsprong hiervan ligt in de menselijke evolutie: in de prehistorie was het van groot belang dat je altijd alert was op eventuele gevaren. En hoewel we daar vandaag de dag niet echt meer bang voor hoeven te zijn, en we ergens in ons achterhoofd weten dat het bericht waarschijnlijk een kattenplaatje is in plaats van een écht belangrijke boodschap, zijn onze hersenen onvoldoende geëvolueerd om dat ook te beseffen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bewustzijn

Maar waarin ligt de oplossing? Het is van belang dat mensen begrijpen wat de impact van technologie is. Natuurlijk is het makkelijker om iemand een Slack berichtje sturen in plaats van naar hem toe te lopen aan de andere kant van het kantoor, maar besef ook dat je iemand uit zijn concentratie haalt. Natuurlijk is het leuk om dat kattenfilmpje te laten zien dat je laatst toegestuurd kreeg, maar daarmee ben je waarschijnlijk zo een kwartier verder: kattenfilmpjes komen zelden alleen. 

Daarnaast is het bovendien goed om je bewust te zijn van je beslissingsvermoeidheid aan het eind van de dag. Heb je een belangrijke taak waar veel van afhangt? Begin daar je dag mee en blijf het niet uitstellen tot vijf uur. Ben je bovendien bewust van het gebruik van apps – de kans dat deze weg gaan, zakelijk of privé, is niet heel groot. Maar oppert een collega weer eens een ander handig tooltje, dan is het zeker goed om de vraag op te werpen of je écht nog meer technologie nodig hebt of dat je ook prima zonder kan.