Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat als je de verkeerde kandidaat aangenomen hebt?

Je droomkandidaat die na de proefperiode ineens toch niet zo’n ster blijkt te zijn. Wat doe je als je de verkeerde kandidaat aangenomen hebt?

Je droomkandidaat die na de proefperiode ineens toch niet zo’n ster blijkt te zijn. Wat doe je als je de verkeerde kandidaat aangenomen hebt?
Foto: Christopher Burns via Unsplash

Het cv ziet er geweldig uit, de persoon vliegt door de sollicitatieronde en voor je het weet heb je een nieuwe medewerker. Maar eenmaal geïnstalleerd en door de proefperiode, blijkt het toch niet de juiste kandidaat. Geen bekende situatie? Reken jezelf gelukkig: volgens Amerikaans onderzoek blijkt slecht 19 procent van de aangenomen kandidaten volledig geslaagd. Na 18 maanden is 46 procent van de onderzochte sollicitanten alweer het bedrijf uit.

Wie hier wel is geweest, kent het dilemma: blijf je werken met een kandidaat die niet geschikt is en het team beschadigd? Of ga je met de billen bloot en beken je dat je een fout hebt gemaakt, met een ontslagen collega ten gevolge?

Over het algemeen geldt in deze situatie: wie met de billen bloot gaat, kan het kostentechnisch maar beter zo snel mogelijk doen. Maar hoe je dat zonder dat een van de partijen te veel schade oploopt? De Amerikaanse Liz Kislik, die bedrijven uit de Fortune500 helpt met hun meest stekelige problemen, geeft tips.

#1 Bereid je voor op een pijnlijk gesprek

Let’s face it: dit gaat geen gezellig gesprek worden. Iemand blij maken met een dode mus is nooit het recept geweest om iemand een plezier te doen. Je zult duidelijk moeten zijn waarom je denkt dat iemand toch niet geschikt is, terwijl je daar eerder wel op vertrouwde.

Vergeet niet uit het oog te verliezen dat er misschien nog een oplossing kan zijn. Door je zorgen uit te spreken, kan het zijn dat je tot een alternatieve werkwijze komt. Hou in je achterhoofd dat het kan dat de nieuwe collega ook problemen ondervindt die hij niet uitgesproken heeft. Dit gesprek kan een opening zijn om het gesprek open te breken.

#2 Vraag je af of je genoeg feedback hebt gegeven

Jij neemt iemand aan voor de baan, maar heb je ook goed geluisterd naar de ambities van je nieuwe collega? Weet je wat hij wil en waar hij naartoe wil groeien? Door dat voor beide partijen goed voor ogen te hebben, weet je of iets op de lange termijn gaat werken.

Vraag jezelf tegelijkertijd af: heb jij duidelijk aangegeven wat je anders zou willen? Het leven is geen spelletje hints, iemand kan niet weten wat van hem verwacht wordt als dat niet duidelijk is gemaakt. Feedback is belangrijk, niet in de laatste plaats omdat je goed wilt kunnen beargumenteren dat je écht de verkeerde hebt aangenomen.

#3 Weeg de huidige en de toekomstige kosten tegen elkaar af

Een kandidaat ontslaan kost je vaak geld, wat je misschien niet hieraan uit wilt geven. Maar vergelijk deze kosten een met de kosten van een slecht presterend teamlid. Bekijk daarbij niet alleen naar geld, maar bijvoorbeeld ook naar de invloed die een slecht teamlid op je team heeft. Een slechte collega zorgt voor frustratie, demotivatie en irritatie bij de rest van het team. Iemand lang laten zitten, kan dus indirect veel schade aanrichten. Duidelijke tekenen hiervan zijn deadlines die gemist worden en de kwaliteit van werk dat achteruit gaat. Vergelijk die kosten nu eens met het aannemen van een nieuwe kandidaat en het ontslaan van de oude.

#4 Handel het zo netjes mogelijk af

Mocht het je niet lukken de collega te behouden, zorg dan voor mogelijkheden om iemand zo makkelijk mogelijk uit te laten stromen. Dat begint al bij het eindgesprek. Heeft de collega ook al geuit dat hij zich niet op zijn gemak voelt of dat dingen niet goed gaan? Leg daar dan eerst de nadruk op. Op die manier kun je een exit voorstellen die voor geen van de partijen negatief zal uitpakken.

Is de collega juist wel op zijn plek, maar jij niet blij? Wees dan zo duidelijk mogelijk over wat je van iemand verwacht en waarom diegene dat nu niet levert. Geef daarbij ook direct aan dat je iemand wilt ontslaan en hoe de procedure vanaf nu loopt.

Wil je geen kwaad bloed zetten? Veel bedrijven stellen enkel een ontslagvergoeding in het vooruitzicht van medewerkers met een lange staat van dienst, maar ook voor korte dienstverbanden is het een manier om te laten zien dat je ter goeder trouw handelt. Jij hebt immers iemand aangenomen en komt nu terug op je besluit.

#5 Leer van je fouten

Wie een fout heeft gemaakt, is angstig om deze nogmaals te begaan. Ook bij het vinden van een nieuwe collega gaat deze vlieger op. Toch is het van belang om zo snel mogelijk weer in het zadel te klimmen en de volgende procedure te starten. Al is het maar omdat de tijd dringt en de positie die niet gevuld is. Bovendien kun je nu eerder afgewezen kandidaten nog eens bellen: de kans is groot dat zij ook nog steeds op zoek zijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Reflecteer voor jezelf aan de hand van de vorige zaak wat er precies fout ging en wat je beter kan doen. Heb je bepaalde signalen over het hoofd gezien? Wat moet een kandidaat absoluut kunnen? Op die manier kun je over eerder gemaakte fouten heen stappen.

Het nieuwe nummer van MT:Insights staat in het teken van falen. Bestel hem hier.