Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verandering doorvoeren? Samenwerken is de sleutel

Wil je draagvlak creëren voor verandering, laat medewerkers dan zelf nadenken over nieuwe oplossingen. Dit noemt hoogleraar Andre Wierdsma co-creërend veranderen en organiseren.

Succesvol veranderen doe met actieve, betrokken collega’s. Hoe stimuleer je dit als manager? Organisatieadviseur Tjip de Jong geeft 6 tips.
Foto: Getty Images

Managers moeten volgens Wierdsma afstappen van het bureaucratische idee dat je denken en doen splitst. Niet eerst een plan maken met een selecte groep, maar met elkaar gaan creëren.

Autonomie

Maak samen met medewerkers een plan en sta stil bij de knelpunten van de organisatie. Neem de autonomie van de medewerkers als uitgangspunt. De rol van de managers is om kaders mee te geven. De topmensen hebben de verantwoordelijkheid voor een goede samenwerking. Lukt het om samen afspraken te maken, dan scheelt dat ook weer een verkooppraatje richting de rest van de organisatie.

Verschillende standpunten

Bij belerend organiseren gaat het vaak over ‘alle neuzen dezelfde kant op’. Volgens Wierdsma is dat helemaal niet de essentie. Wat dan wel? Het goede gesprek, zegt de hoogleraar. Laat mensen vrij meepraten en hun mening geven over bepaalde situaties. Het is voor leidinggevenden daarom ontzettend belangrijk om een veilige omgeving te creëren.

Want voelen medewerkers zich niet veilig, dan vallen ze terug op individueel overlevingsgedrag. Ze voelen zich niet vrij om een tegengeluid te laten horen, wat funest is voor de organisatie. Het is als leidinggevende belangrijk om te realiseren dat verschillend denken oké is, omarm het en haal er je voordeel uit. Blijf in gesprek en kom uiteindelijk tot afspraken. De handjes moeten dezelfde kant op, niet de neuzen.

  • Creëer een veilige omgeving
  • Accepteer en omarm verschillen
  • Ga in gesprek
  • Durf tegen de stroom in te zwemmen
  • Zet met elkaar de schouders eronder

Dramadriehoek

Doe je dat niet, dan blijf je volgens Wierdsma vastzitten in de zogeheten ‘dramadriehoek’. De dramadriehoek bestaat uit de aanklager (valt anderen graag aan en weet het altijd beter), de redder (helpt anderen en neemt teveel verantwoordelijkheden) en het slachtoffer (voelt zich altijd het slachtoffer van zijn omgeving, neemt geen eigen verantwoordelijkheid).

 

De dramadriehoek is een belemmering voor productief en efficiënt werken, zegt Wierdsma in een interview met ManagementSite. Ga na of jij in een van de rollen zit en zo ja, in welke. Stap eruit en neem je eigen verantwoordelijkheid. Wil je als leidinggevende een zinnige en verbindende rol vervullen, dan moet je jezelf ook dúrven verbinden met mensen. Dat vereist een goed zelfbeeld, empathie en het lef om disfunctionele patronen te herkennen en aan de kaak te stellen. Je zal je als manager meer moeten bezighouden met de psychologische kant van de organisatie.

Meer weten over co-creërend veranderen en organiseren? Hoogleraar Andre Wierdsma deelt zijn verhaal tijdens de Collegereeks Verandermanagement en Psychologie voor Managers.