Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In slimme organisaties is iedereen verantwoordelijk voor innovatie

Denk jij een businessmodel te hebben dat nog decennialang mee kan, dan is dat buitengewoon gevaarlijk. Hoe kun je in een veranderende wereld een effectieve bijdrage blijven leveren? Innovatie-expert Menno Lanting vertelt het in de onderstaande video.

Organisaties die al heel lang bestaan en veel toegevoegde waarde hebben zijn de olietankers. Daarnaast vind je de snelle speedbootjes, de nieuwe ondernemingen. Hoe kunnen de olietankers worden omgebouwd tot speedbootjes?

De olietankers, met hun logge, op zichzelf staande organisatiestructuur, hebben ons veel gebracht, maar inmiddels is de buitenwereld veranderd. Door digitalisering is die veel meer verbonden, en blijkt de buitenwereld (klanten en leveranciers) vaak slimmer dan bedrijven. De klantbehoefte verandert en organisaties voelen daardoor de noodzaak om te innoveren.

Wat veel bedrijven vervolgens doen is een hoofd innovatie aanstellen. Maar volgens Lanting draai je daarmee innovatie juist de nek om. De rest van de organisatie voelt niet meer de verantwoordelijkheid om met innovatie bezig te zijn. Hetzelfde geldt voor taken als marketing en social media. In slimme organisaties zijn deze functiegebieden de verantwoordelijkheid van iedereen. En waarom ook niet?

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe dat in zijn werk gaat, en wat een kapotte vaatwasser ermee te maken heeft, vertelt Lanting in de bovenstaande video.

Dit artikel is een herplaatsing van het artikel dat eerder bij MT verscheen.