Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Medewerkers en klanten respecteren

In hoeverre moet je religieuze uitingen van je medewerkers en klanten respecteren? Menig manager zal met deze vraag gedealed hebben.

 

Neem het volgende voorbeeld uit een verzorgingshuis. Een islamitische stagiaire mocht van haar vader geen maaltijden aan de bewoners uitdelen die varkensvlees bevatten. Het hoofd, gepokt en gemazeld in het leerstuk van managing diversity, gaf het meisje rubberen handschoenen en dacht het probleem te hebben opgelost. Maar dat was niet zo. De bewoners van het huis weigerden massaal het voedsel omdat ze dachten dat het meisje aan een ernstige vorm van eczeem leed. Uiteindelijk is ze weggegaan: professionele en religieuze eisen sloten elkaar uit.

Wat moet je nu als een mannelijke medewerker weigert je vrouwelijke klanten een hand te geven? Kun je iemand die zulke strikte religieuze opvattingen heeft, wel in de frontlinies van je afdeling handhaven? De Commissie Gelijke Behandeling is hier helder over. Je mag religieuze professionals niet discrimineren.

Deze opvatting klinkt sympathiek maar is gevaarlijk omdat zij de deur opent voor onwetenschappelijke opvattingen in de organisatie . Achter de weigering om handen te schudden gaat namelijk een seksuele theorie schuil: wanneer een man een vrouw de hand schudt, leidt dit tot grote opwinding van de man. Deze theorie mag dan wel een geloofswaarheid zijn maar zij is niet waar.

Nee, je hoeft religie niet in je team te respecteren als deze strijdig is met professionele normen. In de moderne organisatie dient zoveel mogelijk evidence based te worden gewerkt. Van varkensvlees word je inmiddels niet meer ziek en mannen en vrouwen kunnen zeer goed gemengd met elkaar omgaan.

Joep Schrijvers is auteur van ‘Hoe word ik een rat' en andere kritische boeken over management, mens en maatschappij.

 [email protected]