Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zó neem je R&D meer serieus

De private investeringen in R&D en ICT (goede indicatoren voor het innovatieve gehalte van maakbedrijven) stegen afgelopen jaar: van respectievelijk 2,1 en 2 procent naar 4,3 en 4,8 procent van de omzet. Toch lukt het lang niet elk maakbedrijf om innovatie om te zetten in concrete winst. Daarom: 9 tips om je R&D-opbrengsten te pimpen.

#1. Vergeet de ‘zachte’ kant niet

Het is dé trend bij bedrijven in tech-walhalla Silicon Valley: de holacracy. Een organisatiemodel waarbij de macht niet bij de top ligt, maar waar die is verdeeld over de medewerkers. Die medewerkers zijn op hun beurt weer verspreid over zelfstandige, autonome teams, waarbinnen iedereen evenveel recht van spreken krijgt. Dat de holacracy zo populair is hoeft geen verbazing te wekken: de bij uitstek platte organisatiestructuur blijkt innovatie te stimuleren.

In Nederland zijn de meeste bedrijven zo ver nog niet. Ook in de maakindustrie spitsen de R&D-activiteiten zich doorgaans nog altijd vooral toe op technologische innovatie. Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek dat maar 25 procent van het succes van innovatie wordt bepaald door investeringen in R&D en technologie. De overige 75 procent vloeit voort uit de manier van organiseren. Zelfsturende teams, co-creatie, en andere beslismodellen: ook als Nederlands maakbedrijf kun je er je voordeel mee doen.

#2. Voorkom al te strikte innovatiekaders

Té strikte kaders aan nieuwe ideeën: ze smoren elk veelbelovend initiatief in de kiem. Zeker vroeg in het innovatieproces is het raadzaam om geen al te duidelijke eisen te stellen. Zo sneeuwen de voor innovatie zo belangrijke ‘open’ gedachtes niet onder. En durven medewerkers sneller hun radicale ideeën op tafel te leggen.

#3. Werk samen

Leveranciers, kennisinstellingen, bedrijven uit een andere bedrijfstak of zelfs concurrenten: samenwerken met externe partners blijkt de innovatiekracht van bedrijven positief te beïnvloeden. Samenwerken in zogenoemde innovation valleys of scienceparks kan dus zeker zijn vruchten afwerpen, al is het niet de bedoeling dat deze externe samenwerking interne innovatie vervangt. Het meest effectief blijkt een combinatie van een interne en een externe R&D-stroom.

Bekijk de ontbijtsessie over R&D

#4. Ga in gesprek met (toekomstige) klanten

Klanten die net een dure machine hebben gekocht vragen om mee te denken over (radicale) innovaties die diezelfde machine overbodig maken? Dat wordt meestal geen succes. Of, zoals autofabrikant Henry Ford (naar verluidt) ooit zei: ‘If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.’

Tegelijkertijd zijn toekomstige klanten vaak wél bereid om in een co-creatieproces mee te werken aan innovatie. Ga in gesprek met toekomstige klanten en voorkom dat je R&D-afdeling slimme dingen bedenkt waar niemand écht op zit te wachten.

#5. Plaats je R&D-activiteiten op afstand

Wil je je bestaande productaanbod verbeteren? Houd je R&D-mensen dan vooral dichtbij huis. Anders ligt dat als je op zoek bent naar radicaal ándere producten. Wat blijkt namelijk: R&D-afdelingen die elders zijn ondergebracht (op afstand van het hoofdkantoor en de productieafdelingen) komen sneller tot interessante innovaties.

Meer afstand leidt namelijk tot meer rust en focus. Zorg wél voor voldoende interactiemomenten tussen de R&D- en productieafdelingen, anders blijken innovaties vaak onderweg naar de fabriek te blijven hangen.

Klik hier om je aan te melden voor de ontbijtsessie over R&D

#6. Zorg voor een goed businessmodel

Op korte termijn leiden investeringen in R&D vaak niet tot een hogere winst; de financiële baten wegen aanvankelijk niet op tegen de kosten. Een goed businessmodel is dan ook onontbeerlijk voor bedrijven die innovaties op een succesvolle manier willen vermarkten.

Het juiste businessmodel kan ervoor zorgen dat ook matige technologie winstgevend kan worden. Het omgekeerde is daarentegen zelden het geval. Ook kan het soms nodig zijn om te kannibaliseren op je bestaande business, bijvoorbeeld als je de switch wilt maken van een offline naar een online businessmodel.

#7. Bescherm je intellectuele eigendom

Beter goed gejat dan slecht bedacht: het kán een goede strategie zijn – maar het is vervelend als het je zelf overkomt. Leg goede ideeën daarom op tijd vast in een patent en voorkom dat concurrenten met ermee aan de haal gaan.

#8. Vergeet niet om subsidie aan te vragen

Moeite om je R&D-activiteiten te financieren? Overheden, ontwikkelingsmaatschappijen en participatiemaatschappijen bieden vaak interessante financieringsmogelijkheden in de vorm van innovatiesubsidies. Voor (maak)bedrijven die aan de slag willen gaan met R&D kent Nederland een uitgebreid subsidieveld.

#9. Verzamel gegevens (en doe er wat mee)

Smart maintenance: het Internet of Things biedt allerlei interessante mogelijkheden voor het aanscherpen van je onderhoudsprogramma via geavanceerde sensortechnologie. Maar die sensoren kunnen (met de enorme hoeveelheden data die ze voortbrengen) óók dienen als basis voor productverbetering of voor de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten (servitization). Doe daar je voordeel mee.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wil je meer tips over hoe je als maakbedrijf meer uit je R&D haalt? Kom naar de Made in NL-ontbijtsessie op donderdag 17 mei bij VanRiet Group of download de gratis whitepaper ‘Slimmer investeren in R&D’.

Klik hier om je aan te melden voor de ontbijtsessie over R&D