Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Juíst onze verpakkingen dragen bij aan een duurzame keten’

Een fabrikant van houten kisten en pallets die een toonaangevende speler op het gebied van kunststof en aluminium werd: het verhaal van familiebedrijf Hordijk.

Eric Liebers, ceo Hordijk
Foto: Marcel Bakker

De gemiddelde consument staat er misschien niet bij stil, maar in een doorsnee Nederlands huishouden komen jaarlijks zo’n honderd verpakkingen van Hordijk voorbij. Plastic bakjes voor salades, fruit en olijven, maar ook poedersuikerbussen en flacons: jaarlijks maakt het bedrijf anderhalf miljard verpakkingen die via de supermarkt in talloze koelkasten en keukenkastjes belanden. Wat is hun kracht?

Bedrijf omvormen

Indrukwekkende cijfers, helemaal als je bedenkt dat Hordijk oorspronkelijk vooral hout verwerkte. Het familiebedrijf, dat dit jaar 95 jaar bestaat, begon ooit in Berkel en Rodenrijs als producent van houten kisten en pallets voor de Nederlandse tuinbouw en houten roeden voor de Nederlandse kassenbouwsector. Eind twintigste eeuw maakte het bedrijf succesvol de overstap van hout naar kunststof en aluminium.

Hoe kwam dat? Ceo Eric Liebers: ‘Het is de verdienste van mijn voorganger Ab Hordijk geweest dat hij het bedrijf heeft weten om te vormen tot een groeiende, toonaangevende speler op het gebied van kunststof verpakkingen. Daarbij gaat het hoofdzakelijk om verpakkingen voor de foodindustrie; onze roots in de tuinbouwsector zijn dus nog altijd duidelijk zichtbaar.’

Duurzaam verpakkingsmateriaal

Hordijk, dat zijn omzet in 2016 zag stijgen tot boven de 90 miljoen euro, beschikt over een spuitgiet- en extrusieblaasfabriek in Zevenhuizen en twee thermovormfabrieken in Zaandam. Daarnaast maakt het bedrijf in Delft verpakkingen en bouw- en isolatiematerialen van EPS (Airpop). Duurzaamheid speelt binnen de fabrieken een belangrijke rol, zegt Liebers. ‘Consumenten zijn steeds kritischer en willen weten hoe duurzaam al dat verpakkingsmateriaal in het supermarktschap is. Welnu: juíst onze verpakkingen dragen bij aan een duurzame keten. Een goede verpakking zorgt ervoor dat groente en fruit veel langer vers blijven en dat er dus minder voedsel weggegooid hoeft te worden. Verder gebruiken we bij de productie van onze APETthermovormartikelen – zoals bakjes voor salades – steeds vaker gerecycled materiaal en bieden we voor onze spuitgietartikelen ook biobased materialen aan als PLA en bio-LDPE. Het is onze ambitie om uiteindelijk volledig cradle to cradle te produceren.’

Innovatie in de kas

Ook is Hordijk actief als fabrikant van logistieke middelen, zoals de karren voor de bloemenveilingen, én – nog altijd – als toeleverancier voor de kassenbouw; dochteronderneming Alcomij in ’s-Gravenzande maakt staalconstructies en aluminium systemen voor glazen kassen. De Nederlandse kassenbouw is wereldwijd toonaangevend, aldus Liebers. ‘Onze kasdeksystemen kun je tot in Australië terugvinden. Tegelijkertijd vindt ook hightech steeds meer ingang in deze tak van sport; de kas wordt steeds meer een “klimaat op zichzelf”. Niet voor niets besteden we veel tijd en aandacht aan het steeds luchtdichter maken van onze kassen en we spelen in op de steeds hogere eisen op het gebied van CO2-, vocht- en temperatuurregulatie. Alles om tot een zo groot mogelijke opbrengst per vierkante meter voor de kweker te komen.’

Beste werkgever

De productieprocessen van Hordijk anno 2017 zijn verregaand geautomatiseerd. Toch betekent dat niet dat het bedrijf toe kan met minder medewerkers, benadrukt Liebers. ‘Vooral op technisch vlak zijn we altijd op zoek naar mensen met kennis van het ontwerpen en onderhouden van machinelijnen en robots.’ Zelf staat Liebers nu drie jaar aan het roer van het familiebedrijf, als eerste ceo ‘van buiten’. Liebers: ‘Ik voelde me hier meteen thuis dankzij de warme bedrijfscultuur. Uit onze recente verkiezing in de ranglijst van beste 15 werkgevers van Intermediair en Effectory blijkt dat onze medewerkers dat ook zo ervaren. Dat is mooi, want de vraag naar gezonde en verse gemaksvoeding zal de komende jaren alleen maar groeien.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.

Lees ook: