Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 5 smart industry-trends waar je wat mee moet

Aan het begin van het jaarevent benadrukt FME-voorzitter Ineke Dezentjé Hamming de flinke stappen die de Nederlandse (maak)industrie al zet als het gaat om het digitaliseren van productieprocessen en het omarmen van nieuwe, disruptieve technologieën.

Ze wijst onder meer op de inmiddels 32 smart industry-fieldlabs die door het hele land zijn opgezet: proeftuinen waarbinnen bedrijven en kennisinstellingen samen smart Industry-oplossingen ontwikkelen, testen en implementeren. Om een ‘sprint te trekken naar de digitale toekomst’ overhandigde Dezentjé Hamming de Implementatieagenda 2018-2021 aan staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken).

Wat waren de belangrijkste trends en ontwikkelingen die tijdens het Jaarevent voorbijkwamen? En wat moet je daar als maakbedrijf mee? Een overzicht:

#1 Servitization / smart maintenance

Een maakbedrijf dat geen machine maar uptime verkoopt: met het groeiende aantal technologische mogelijkheden, groeien ook de mogelijkheden voor servitization. Oftewel: het omvormen van je bedrijf van productleverancier naar serviceprovider, op basis van een radicaal ander businessmodel.

Ontzorg klanten met voorspellend onderhoud

Voor maakbedrijven lijken er hierbij vooral mogelijkheden te liggen op het vlak van smart maintenance, oftewel het ontzorgen van klanten met voorspellend onderhoud. Met het internet verbonden en met sensoren uitgeruste machines genereren tal van data, op basis waarvan nauwkeurig kan worden voorspeld wanneer de machine onderhoud nodig heeft.

En naarmate de mogelijkheden voor kunstmatige intelligentie groeien en machines nog ‘slimmer’ worden, zullen ze in de toekomst wellicht ook zichzélf kunnen repareren. Op dit moment is nog maar zo’n 5 procent van het onderhoud ‘smart’. Het fieldlab CAPELLA richt zich op de vraag hoe slim onderhoud in de praktijk verder vorm kan krijgen.

#2 Digital twinning

In het verlengde van smart maintenance ligt de opkomst van digital twinning: het maken van een digitaal model van elk product en elk proces. Virtuele simulaties van machines, systemen en fabrieken maken het mogelijk om nauwkeurig te voorspellen waar en wanneer het ergens fout dreigt te gaan.

Met een digital twin kun je ontwerpen uitgebreid testen

Digital twins worden al vanaf de start van het productieproces, tegelijk met het fysieke product, ontwikkeld. In de ontwikkelfase heeft dit als voordeel dat bedrijven hun ontwerp uitgebreid kunnen testen, zonder de noodzaak (en de kosten) van een fysiek prototype. Maar ook in de gebruiksfase kan een digitale dubbelganger erg nuttig zijn: bij het voorspellen van onderhoud en het verminderen van downtime bijvoorbeeld.

#3 Robotisering

Wie smart industry zegt, zegt bijna automatisch ‘robotisering’. Geen enkele andere technologie staat immers zo symbool voor de digitale transformatie zoals die zich momenteel binnen de maakindustrie voltrekt. Ook tijdens het Smart Industry Jaarevent was er (naast demonstraties) tijdens de workshops volop aandacht voor robots.

Zo betoogde de Delftse robotprofessor Chris Verhoeven dat robots dieren zijn. En maakbedrijf Thomas Regout liet zien welke nieuwe perspectieven de samenwerking tussen mens en robot allemaal biedt. Zo zet de Maastrichtse fabrikant van sledes voor pinautomaten augmented reality (AR) in als hulpmiddel bij het assembleren van complexe gereedschappen.

De eerste robotica-opleidingen zijn een feit

Specifieke aandacht was er voor de enorme opleidingsbehoefte die de komende jaren ontstaat. Robotisering levert namelijk vooral veel nieuw werk op. Tegelijkertijd ontbreekt het in Nederland nog aan gedegen opleidingen voor de tienduizenden benodigde robotoperators, -programmeurs en -engineers die de komende jaren nodig zijn.

Het fieldlab Industrial Robotics richt zich op het ontwikkelen van gecertificeerde robotica-opleidingen. Dat leverde tot nu toe (concrete plannen voor) opleidingen op voor Robotoperator (bij de ROC’s Deltion en Landstede), Robotprogrammeur (bij hogeschool Windesheim, Deltion en Landstede) en Robotic Engineer (Windesheim).

#4 Realtime ketenintegratie

Hét geheim van de succesvolle VDL Groep, met een kleine 100 werkmaatschappijen en een omzet van zo’n 5 miljard euro een van de grootste industriële conglomeraten van ons land? Snelheid, stelt VDL-directeur Willem van der Leegte desgevraagd tijdens een interview door dagvoorzitter Roelof Hemmen. ‘Besluitvaardigheid en korte lijnen: ze stellen ons in staat om succesvol te zijn.’

Geef ketenpartners toegang tot je supply chain-platform

Die nadruk op snelheid keerde ook terug tijdens een workshop over realtime ketenintegratie. Nu de time-to-market steeds belangrijker wordt en de keten steeds meer geïntegreerd raakt, groeit de behoefte aan het snel kunnen delen van data.

Door alle ketenpartners toegang te geven tot één supply chain-platform, kan alle relevante informatie over inkooporders, inclusief documenten en tekeningen, realtime worden gedeeld met toeleveranciers. Het laten verlopen van alle communicatie via één kanaal leidt tot meer efficiency, kortere doorlooptijden en een grotere leveringsbetrouwbaarheid.

#5 Cybersecurity

De steeds grotere onderlinge digitale verbondenheid van apparaten, machines en ketenpartners maakt maakbedrijven steeds kwetsbaarder voor bedreigingen van buitenaf. In 2020 zijn er naar verwachting ruim 20 miljard apparaten verbonden met het Internet of Things (IoT).

Niet voor niets waarschuwt onder meer de onafhankelijke Cyber Security Raad (CSR) de laatste tijd geregeld voor de mogelijke gevaren van de digitale samenleving. Zoals het op afstand onklaar maken van apparaten en machines door hackers. Of het voor criminele doeleinden gebruiken van de grote hoeveelheden data die vrijkomen.

10 miljard per jaar kost cybercrime in Nederland

Cybercriminaliteit kost het Nederlandse bedrijfsleven (en dan vooral het MKB) zo’n 10 miljard per jaar. Om daar iets aan te doen, gaat in de loop van dit jaar het Digital Trust Centre van start. Dit door de rijksoverheid ingestelde kenniscentrum gaat samen met ondernemers werken aan digitale veiligheid. Ook informeert het centrum het bedrijfsleven over dreigingen en geeft het advies over maatregelen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer, MBCF, NIBC en Salesforce.

Lees ook: