Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe een duurzame afvalverwerker een oer-Hollands exportproduct wordt

Afval dáár verwerken waar het ontstaat: vanuit dat elementaire idee ontstaan bij Lara van Druten in 2012 plannen voor een decentrale afvalverwerkingsinstallatie. Jaarlijks wordt in Nederland maar liefst 86 miljoen kilometer verreden om afval te vervoeren van de bron naar verbrandingsovens. Niet alleen vormen die vervoersbewegingen een enorme kostenpost voor bedrijven, het is ook verre van milieuvriendelijk. Kan dat niet anders? Van Druten denkt van wel, en al snel ontstaat het idee voor een kleinschalige vergistingsinstallatie. Die verwerkt afval ter plekke en zorgt er op die manier voor dat het aantal vervoersbewegingen tot een minimum wordt beperkt.

Miniatuurformaat afvalverwerker

Drieënhalf jaar na de oprichting van The Waste Transformers draait de eerste installatie inmiddels op volle toeren, bij de Westergasfabriek in Amsterdam. Daar maken tien restaurants, twee theaters, een brouwerij en diverse creatieve bedrijven inmiddels dankbaar gebruik van de afvalverwerker in (relatief gezien) miniatuurformaat. De door The Waste Transformers ontwikkelde installatie past in één zeecontainer, schetst Van Druten.

Telefoon en laptop opladen

‘Binnenin wordt organisch restafval omgezet in biogas, waaruit vervolgens weer groene elektriciteit wordt gewonnen. Bezoekers van de horecabedrijven op het terrein van de Westergasfabriek kunnen een abonnement nemen op de groene, lokale energie. Ze kunnen hun telefoon dus opladen of hun laptop gebruiken op basis van de vergiste frietjes die ze eerder hebben gegeten. De restwarmte die ontstaat wordt gebruikt voor de heetwatervoorzieningen van de deelnemende bedrijven. Het water dat dan nog overblijft, wordt onder meer gebruikt voor het schoonmaken van het terrein. De grondstoffen die na het vergistingsproces overblijven, kunnen ten slotte worden gebruikt als compost voor het groen in de omgeving.’

The Waste Transformers afval recyclen

Elektrisch voertuig

Zo wordt er een kleinschalig circulaire economie tot stand gebracht op basis van afvalstromen. Maar ook over de duurzaamheid van het proces eromheen is goed nagedacht, vervolgt Van Druten. ‘De deelnemende partijen – in het geval van de Westergasfabriek de betrokken bedrijven – hoeven het afval alleen nog maar aan de bron te scheiden. Deze gescheiden stromen worden vervolgens voor verdere verwerking door ons opgehaald met een zuinig, elektrisch voertuig. Doordat er geen grote vuilniswagens meer op en neer hoeven te rijden, is er sprake minder vervuiling én wordt het veiliger op het terrein. Voor het dagelijks ophalen van het afval schakelen we iemand in met een afstand tot de arbeidsmarkt.’

Groene energie

Technische en sociale innovatie gaan zo hand in hand met logistieke oplossingen én een vernieuwend businessmodel, schetst Van Druten. ‘Als exploitant van de installatie nemen wij de deelnemende bedrijven flink wat zorgen uit handen; het enige dat ze nog hoeven te doen is het afval scheiden. Onze inkomstenstroom bestaat aan de voorkant uit een contract voor afvalverwerking met de betrokken bedrijven en organisaties, samen met onze afvalpartner; daarnaast verdienen we aan de verkoop van energie.’

Financiering stapelen

Voor de productie van de door The Waste Transformers bedachte installatie, ging het bedrijf een alliantie aan met een machinebouwer uit het oosten van het land; het intellectuele eigendom van de installatie ligt bij The Waste Transformers. Uiteraard komen bij de ontwikkeling en productie van zo’n innovatieve installatie de nodige investeringen kijken, schetst Van Druten. ‘Uitgangspunt is van meet af aan geweest om meerdere financieringsvormen te stapelen en te zoeken naar de ideale mix van cash en krediet. We wilden in elk geval niet afhankelijk zijn van één bron; zo’n financieel waterhoofd maakt je simpelweg te kwetsbaar.’

The Waste Transformers container

Krediet van de gemeente

Uiteindelijk koos van Druten voor een combinatie van eigen investeringen, geld afkomstig van informele investeerders, subsidie vanuit de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) én krediet. ‘Veel gemeentes ondersteunen bedrijven die een product maken met maatschappelijke, milieu- en economische impact. In het geval van de Westergasfabriek konden we rekenen op een krediet vanuit de gemeente Amsterdam. Daarnaast verkeren we in de gelukkige omstandigheid dat de bank echt gelooft in dit product. Op die manier is uiteindelijk een aantrekkelijke financieringsmix ontstaan, die ons een solide basis geeft voor verdere uitbreiding. Gelukkige bijkomstigheid was het feit dat we geld verdienden met enkele prijzen die we wonnen.’

Internationale ambities

Inmiddels sloot het bedrijf een contract voor plaatsing van een installatie in Zuid-Afrika, schetst Van Druten. ‘Dit omvangrijke project, bij de internationale luchthaven King Shaka International Airport in de stad Durban, willen we gebruiken als een showcase van wat er mogelijk is in Zuid-Afrika. Daarnaast hebben we inmiddels een joint venture opgezet met een lokale afvalwerker in Sierra Leone én lopen de eerste contacten met partijen in Ghana en Hongkong.’ De ambities liegen er intussen niet om. ‘Ons uiteindelijke doel is world domination’, vertelt Van Druten met een lach. ‘Zeker in opkomende economieën zien we volop kansen voor dit oer-Hollandse exportproduct. We werken er dan ook hard aan om deze circulaire economie in miniformaat wereldwijd aan de man te brengen.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.

Bewaren