Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Cisco naast het eigen MT ook een schaduw-MT gebruikt

Jonge honden met goede ideeën hoe het beter kan: Cisco laat hen serieus meedenken met het echte MT. En dat levert wat op voor beide partijen.

De sfeer is ontspannen, een kwinkslag hier, een plaagstootje daar. Maar denk niet dat hier een stel jonge honden op de vrijmibo met elkaar alleen maar gezellig zit te doen. Er wordt inhoudelijk serieus gesproken. Lopende kwesties; wat gaat goed, wat niet, en hoe kan het beter? Alle details komen op tafel.

Het lijkt een heuse managementmeeting en dat is het in feite ook, maar ook weer niet helemaal. Hier is het schaduw-MT van Cisco Nederland bijeen, een club van 11 jonge, talentvolle en ambitieuze mensen die op regelmatige basis mogen meedenken met het echte MT, dat onder leiding staat van algemeen directeur Edwin Prinsen.

Het was hun eigen idee om zich te laten horen. Om precies te zijn was het cloudspecialist Jan Heijdra die ermee kwam: ‘Tijdens de kerstborrel afgelopen jaar was er een gastspreker en die had het over disruptie. Ook liet hij de term schaduw-MT vallen. Dat zette me aan het denken. Ik ben toen samen met een paar anderen naar Edwin gestapt en heb hem voorgesteld, zou dat wat voor ons zijn?’

De algemeen directeur was meteen enthousiast: ‘Ik was er blij mee, want het geeft aan dat onze mensen graag een echte bijdrage leveren aan het bedrijf. Dat inspireerde me. We hebben het direct heel concreet ingevuld.'

 

Het schaduw MT van Cisco Nederland met van links naar rechts: Achter: Valery Lauer, Jan Heijdra, Peter Dijkstra, Edwin Prinsen, Harald de Wilde, Cathy Boers, Renee Stiekema. Voor: Ron Bogman, Monica Lozano Cruz, Hein Dekkers.

Zelf opgebouwd

Dat invullen moest Cisco zelf doen, want tot verrassing van zowel Heijdra als Prinsen is het nog geen gevestigde methode om een groep jonge mensen te laten meedenken en meewerken aan concrete vraagstukken die ze zelf mee aandragen, zonder dat ze de formele verantwoordelijkheid hebben die het echte MT wel heeft. ‘Er zijn bedrijven in het buitenland die het ook doen, maar daar kwamen we later pas achter: Macy’s, Accenture, Stora Enso. We hebben deze aanpak dus niet ergens afgekeken, maar zelf opgebouwd.’

Het schaduw-MT komt elke vier weken bijeen en initiatiefnemer Jan Heijdra zit de bijeenkomsten voor. Afhankelijk van de onderwerpen op de agenda komen er regelmatig specialisten bij om mee te praten en ook Edwin Prinsen schuift vaak aan, om te horen wat er speelt. De leden van het schaduw-MT bepalen zelf de agenda van hun meetings, maar Prinsen kan ook punten aandragen die hij wil bespreken. Wat er uit het schaduw MT komt, vindt zijn weg naar het echte MT en heeft dus wezenlijk invloed op het beleid bij Cisco.

Wat is het schaduw-MT?

Het schaduw-MT van Cisco Nederland bestaat uit 11 leden: 5 vrouwen en 6 mannen. Zij vormen een dwarsdoorsnede van de activiteiten: uit elke divisie is iemand afgevaardigd. Toen het schaduw-MT werd aangekondigd, was er direct veel belangstelling: initiatiefnemer Jan Heijdra kreeg 35 aanmeldingen. Omdat de selectie van de 11 is gebaseerd op een dwarsdoorsnede van het bedrijf, zijn er eigenlijk geen afvallers, zegt Heijdra, want iedereen is blijft welkom om een bijdrage te leveren.

Waarom een schaduw-MT?

Het schaduw-MT van Cisco werkt twee kanten op, zegt algemeen directeur Edwin Prinsen (foto). ‘Enerzijds willen de mensen graag gehoord worden en een bijdrage leveren en anderzijds wordt het bedrijf er beter van, want het krijgt sneller goede oplossingen aangereikt.’

Cisco maakt een transitie door van pure hardwareleverancier naar een bedrijf dat draait om softwaretechnologie. Steeds meer apparaten zijn met elkaar verbonden door internet of things en allerlei sensoren, en Cisco wil daarin een rol spelen. ‘Daarvoor hebben we andere mensen nodig. Onze mensen moeten leren om ‘business-outcome’ te denken: meedenken met de klant, de manier waarop zijn business werkt en wat Cisco daaraan kan bijdragen. Het schaduw-MT helpt om met een frisse blik naar zaken te kijken die het echte MT misschien wel helemaal over het hoofd ziet.’

Cisco Nederland telt 140 mensen. ‘Die probeer ik allemaal te kennen. We zijn absoluut niet hiërarchisch. Wij zijn een bedrijf waar je gehoord wordt en waar je uitgedaagd wordt. En als MT worden wij graag uitgedaagd door onze jonge, ambitieuze mensen.’

Wat levert het Cisco op?

Het schaduw-MT heeft binnen Cisco Nederland al tot een aantal concrete resultaten geleid, vertelt Prinsen:

#1. Nieuwe recruitmentstrategie

Omdat Cisco verschuift van hardwareleverancier naar aanbieder van meer op software gebaseerde technologie, zoekt Cisco andere mensen en vaardigheden. En het bedrijf is kennelijk te onbekend in die nieuwe markt, want veel afgestudeerden kiezen liever voor IBM. Daarom moeten Cisco’s wervingsspecialisten via andere wegen de juiste mensen vinden, en het schaduw-MT wijst hen daarin de weg. Zo werden samen met HR methoden ontwikkeld om de netwerken van de medewerkers zelf beter te benutten, zoals de alumninetwerken van voorgaande werkgevers of van de universiteit waar ze op zaten.

#2. Andere marketingaanpak

Ander concreet voorbeeld is de nieuwe marketingaanpak, schetst Prinsen. ‘Een paar schaduwmanagers zeiden: onze marketing is te corporate. We gebruiken te weinig nieuwe kanalen en applicaties. Daar is een marketeer mee aan de slag gegaan en die kwam met goede ideeën. Zo hadden we snel en goed een oplossing voor iets dat het MT nog niet zo in de gaten had. Daar wordt het bedrijf nou echt beter van.’

#3. Vernieuwende blik op de jaarcijfers

Prinsen is benieuwd wat het schaduw-MT opviel in de call over de cijfers en vooral de accentverschuivingen die de kersverse ceo Chuck Robbins aanbrengt in vergelijking met zijn voorganger John Chambers. Al snel blijkt sommige leden meer te zijn opgevallen dan andere. Dat komt deels door de onderwerpen, die liggen soms dichterbij het werkveld van de een dan van de ander, maar ook bij algemene onderwerpen vallen verschillen in enthousiasme op. Maar iedereen werkt en denkt wel mee. En Prinsen luistert aandachtig.Hij benadrukt dat het schaduw-MT zeker niet slechts een klankbord is waar het echte MT zaken kan toetsen. ‘Het gaat echt om het eigen initiatief van het schaduw-MT en de eigen bijdrage.’

Wat levert het de medewerker op?

Het 11-koppige schaduw-MT is zo’n innovatie waarbij zowel Cisco als zijn medewerkers gebaat zijn: jonge mensen ontwikkelen zich sneller doordat ze al vroeg echt kunnen bijdragen en het bedrijf gaat vooruit dankzij hun ideeën. Het succes is ook te danken aan de cultuur van Cisco, zegt Prinsen. ‘We geven jonge mensen snel verantwoordelijkheid. Dat kan al vanaf een jaar of 25. Dat is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd, maar wie het aankan, willen we graag faciliteren. Als je bijvoorbeeld internationaal wil werken, geef je aan wat je wil, wij kijken wat er binnen het bedrijf kan, en daarna wordt het geregeld. Wij willen een bedrijf zijn waar we innovatie, groei en creativiteit aanmoedigen.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees meer over talent:

Of bekijk eerst de lijst van hét managementtalent van Nederland:

Dit verhaal staat in de meest recente printeditie van Management Team, die helemaal in het teken staat van talent. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer