Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In detachering telt passie en plezier

Bij de detacheerders zijn de verschillen in de top klein. Het in Vianen gevestigde Sogeti deelt zelfs de eerste plaats met Atos Origin.

 

Sogeti heeft als IT-dienstverlener een aantal kenmerkende cultuurwaarden: passie, plezier, resultaatgerichtheid, vakmanschap, vertrouwen. Deze zijn sterk op de medewerker gericht, maar klaarblijkelijk profiteert de klant mee. Het oude Sogeti (Société générale de traitement de l’information) was een Frans ict-bedrijf, dat later met CAP en Gemini gedrieën Capgemini vormde.

Geringe verschillen

In 2002 zette Capgemini de merknaam Sogeti in Nederland opnieuw in de markt. Het nieuwe Sogeti is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen, implementeren en ­beheren van ICT-oplossingen. Op het gebied van architectuur neemt het met de zogeheten de DYA-methodiek op de Nederlandse markt een dominante positie in. Met het eigen ­Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (ViNT) geeft het bedrijf bovendien vorm aan de koppeling tussen bestaande bedrijfsprocessen en nieuwe ontwikkelingen.
Managers zien, blijkt uit het onderzoek, in Sogeti vooral een iets betere prijs-kwaliteitverhouding en meer inhoudelijke kennis dan in zusterbedrijf Capgemini. Capgemini, als derde geëeindigd, scoort daarentegen weer een fractie hoger op budgetbewaking en tijdsplanning. De verschillen tussen de drie meest aanbevolen detacheerders zijn gering.

Bedrijfscontinuïteit

Sogeti dankt de hoge notering mogelijk aan een vorig jaar gestart programma dat beoogde trouwe klanten moet helpen kosten te verlagen en bedrijfscontinuïteit te waarborgen. De ICT-dienstverlener investeerde daartoe 2 miljoen euro om medewerkers op te leiden op het terrein van enterprise content management & workflow, asset management en test data management & archiving. De opzet was de aldus bijgeschoolde medewerkers in een pool van maximaal drie maanden tegen 50 procent van de oorspronkelijke kosten bij klanten te detacheren.
“De economische crisis vergroot bij onze klanten het risico van een verminderde continuïteit van hun cruciale bedrijfsprocessen. De kans bestaat namelijk dat door de crisis noodzakelijke investeringen in het vergroten van competenties niet worden gedaan”, stelde Martin van Capelleveen van Sogeti Nederland destijds. Veel technologieën zijn volgens hem sterk verweven met primaire bedrijfsprocessen bij de klanten. “Het is belangrijk om de bedrijfscontinuïteit van deze technologieën te garanderen.”

Branchegewijs

Teneinde de klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen beschikt Sogeti over een ­divisie Klantadvisering & Verkoop. De relatiemanagers zorgen voor communicatie ­tussen Sogeti en de klant en de coördinatie van de dienstverlening. De leverancier ­benadert de markt branchegewijs, doorgrondt branchespecifieke problematiek en plaatst die in een breder kader.