Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Veenman

Productiviteit omhoog, printkosten omlaag
Veenman is de grootste onafhankelijke leverancier van Document Management-oplossingen en afdrukapparatuur in Nederland. Met een multibrand-productenportfolio van Xerox- en HP- apparatuur, biedt Veenman het beste uit de kopieer- en printerwereld. Het negentigjarige Veenman heeft diepgaande kennis op het gebied van automatiseren van documentintensieve bedrijfsprocessen.


Het is een zonnige dag als Eric Annema, Algemeen Directeur van Veenman, tekst en uitleg geeft over hoe bedrijven en instellingen beter greep kunnen krijgen op documentenstromen en zo kosten kunnen besparen. Annema: “Organisaties willen hun concurrentiepositie verdedigen en verbeteren. Versterkt door de open grenzen in de eurozone, de 24 uurseconomie en de opmars van (digitale) media krijgen organisaties te maken met meer veeleisende klanten. Tegelijk is er meer concurrentie vanuit het (digitale) buitenland. Kenniswerkers zijn in feite de belangrijkste assets geworden voor organisaties. Om effectief en slagvaardig te kunnen zijn, hebben zij behoefte aan productief werken en aan het snel kunnen raadplegen van informatie.”
Verloren productietijd en suboptimaal Document Management binnen organisaties leiden tot aanzienlijke verborgen kosten. Studies tonen aan dat tegenover iedere euro directe kosten die gepaard gaan met de productie van een document, gemiddeld negen euro staat aan indirecte kosten voor het managen van de lifecycle van het document. Annema: “Het is logisch dat managers in de concurrentiestrijd de touwtjes goed in handen willen houden en zich vooral willen richten op de corebusiness. Vaak heeft men de combinatie van tijd, kennis en tools op het gebied van Document Management-vraagstukken zelf niet in huis. Wij ervaren een groeiende behoefte bij organisaties aan outsourcing en externe specialistische kennis.”

Concrete oplossingen

Veenman biedt state of the art oplossingen voor professioneel documentenbeheer en afdrukapparatuur. Daarbij staan de realisatie van kostenbesparingen en verbetering in productiviteit voorop. Bij een klant in het openbaar vervoer bijvoorbeeld heeft Veenman de print- en kopieerkosten met minimaal dertig procent verlaagd door de beheerslast te verlichten. Onder meer dankzij geautomatiseerd beheer op afstand, standaardisatie van hardware en een efficiënte scan- en archiveringsoplossing. De juiste oplossing voor alle tweehonderd locaties vertaalde zich in een hogere productiviteit van de eindgebruikers.
Bij een gerenommeerd accountantskantoor zette Veenman zijn Ready2Archive-oplossing in, dat onder meer de authenticiteit en integriteit van gescande jaarrekeningen waarborgt. Meer dan honderdduizend documenten werden inmiddels al gedigitaliseerd en elektronisch gearchiveerd.
Het brede productportfolio van Veenman als onafhankelijke leverancier bestaat uit hardware, software en verbruiksartikelen van toonaangevende merken. Verder levert het bedrijf advies, service en training. Annema: “De partners van Veenman vertegenwoordigen elk op hun eigen terrein wereldwijd de hoogste norm voor productkwaliteit, innovatie, leveringsbetrouwbaarheid en klantondersteuning. Wij werken al vele jaren met hen samen op strategisch niveau. Bij hun productontwikkeling heeft ons bedrijf vaak een klankbordfunctie. Daardoor zijn wij vroeg en volledig op de hoogte van alle innovaties, upgrades en technologische ontwikkelingen. Voor Veenmans klanten levert dit direct voordeel op. Dankzij de intensieve en duurzame samenwerking met onze partners kan Veenman op hetzelfde hoge niveau service en support leveren aan onze klanten. Gecertificeerd. Hiervoor beschikken wij, met zo’n driehonderd medewerkers in vaste dienst, over onze eigen serviceorganisatie.”

Bedrijfskundig advies

In zijn negentigjarig bestaan is Veenman uitgegroeid tot een onafhankelijk kenniscentrum op het gebied van documentautomatisering en afdrukapparatuur. Met name organisaties in het mkb en mkb+, overheidsinstellingen en non-profitorganisaties kiezen voor de pragmatische en schaalbare oplossingen. Veenman biedt altijd een oplossing die naadloos aansluit bij het ambitieniveau van de klant en zijn mate van ontwikkeling op het gebied van Document Management. De klant is daarbij vrij om te kiezen uit diverse contractvormen en financieringsmogelijkheden. Veenman levert daarin maatwerk. Minstens zo belangrijk is dat Veenman mee kan groeien met de ontwikkeling van zijn klanten. Op die manier helpt Veenman om structureel orde op zaken te stellen.
“De behoefte aan onafhankelijk bedrijfskundig advies groeit”, voegt Annema toe. Met Consultancy Services geeft Veenman zijn klanten merkonafhankelijk en vrijblijvend inzicht en advies op het gebied van integraal documentmanagement. Het bedrijf beschikt hiervoor over een eigen bedrijfsonderdeel met consultants. Deze experts kijken vanuit een bedrijfskundige invalshoek naar documentintensieve processen. De oplossingen die zij voorstellen, dragen structureel bij aan het bedrijfsresultaat van Veenman-klanten. Annema: “Met deze dienstverlening stellen wij onze relaties in staat om al naar gelang hun wensen en eisen kosten te besparen, productiviteit te verhogen, te voldoen aan milieu-, wet- en regelgeving en continuïteit te verzekeren.”

Zorgen uit handen

Begin 2010 introduceerde Veenman met gepaste trots een grensverleggende nieuwe service: Mijn Veenman Beheer. Annema legt uit: “De afdruksystemen die bij de klant in gebruik zijn, staan in voortdurende verbinding met het Veenman Service Center. Daar worden alle relevante technische gegevens op de voet gevolgd. Door tijdig preventief onderhoud voorkomen we veel storingen. We leveren nieuwe verbruiksartikelen aan voordat ze op zijn. Gaat er iets mis met een machine, dan is onze monteur meestal al onderweg. Door onlinewebrapportage blijft de klant altijd goed op de hoogte van onze werkzaamheden. De medewerkers van de organisaties kunnen zich zo blijven concentreren op hun corebusiness. Zij verliezen geen kostbare tijd meer met werkzaamheden waar zij eigenlijk niet voor zijn ingehuurd.” Kortom, Veenman is als betrouwbare partner al negentig jaar nog steeds erg innovatief. Annema concludeert in één welluidende zin: “Veenman ontzorgt zijn klanten.”

Veenman

Lylantse Baan 11, 2908 LG Capelle a/d IJssel
Postbus 1302, 3000 BH Rotterdam
Telefoon: (010) 284 61 23
Fax: (010) 284 61 82
E-mail: [email protected]
www.veenman.nl
 

Met dit template vertel je een haarscherp en persoonlijk verhaal

Het is een van de meest effectieve manieren om de boodschap van je bedrijf richting klanten, investeerders, media en medewerkers haarscherp te verwoorden: bedenk de ideale nieuwskop. Dit template helpt je daarbij.

story map verhaal vertellen
Foto: Getty Images

Voor zijn werk als hoofd marketing bij chipmaker NXP verhuisde marketeer Sander Arts in 2010 naar Silicon Valley. Daar bewees hij – en later bij de Amerikaanse chipmaker Atmel – dat je ook ogenschijnlijke saaie technologie met humor en emotie in de markt kan zetten.

Zo riep NXP bezitters van 8-bits microcontrollers op om die te slopen en daarvan een filmpje op social media te zetten, met als beloning een 16-bit microcontroller. Voor Atmel bouwde Arts een gigantische truck om tot testruimte voor potentiële ontwikkelaars, liet die door de VS toeren en parkeerde die truck pontificaal voor het Witte Huis.

Lees ook: Leiderschapslessen uit Silicon Valley van Sander Arts: ‘Ik houd niet van bullshit’

Tegenwoordig heeft Arts een eigen consultancybedrijf, Orange Tulip. Ook helpt hij (vaak Nederlandse) ondernemers met hun marketing, positionering, het ophalen van groeigeld en creëren van partnerships.

Samen met Jeroen Grit en Mark Geljon, met wie Arts ook samenwerkte bij NXP en later chipmaker Atmel, schreef Arts het boek Cut the bullshit marketing. Dat boek wordt gebruikt op de universiteit van Stanford University, Carnegie Mellon University en business-school Insead.

Bedenk de nieuwskop

sander arts story map
Sander Arts.

Bij NXP werkte Arts als hoofd communicatie nauw samen met toenmalig ceo Frans van Houten, later topman van Philips. Voordat Van Houten een belangrijk interview gaf kropen de twee samen, met als centrale vraag: wat zouden we willen dat de kop van het artikel is?

Dat lijkt misschien een simpele manier om je boodschap te bepalen, maar schijn bedriegt, stelt Arts. ‘Veel mensen hebben de neiging om over zichzelf te praten. Stel dat de headline moest zijn ‘NXP innoveert’, dan praatten we vervolgens de hele dag over innovatie. Als hulpmiddel bij onze interne communicatie maakten we met Photoshop de gedroomde headline in de Financial Times of andere media.’

Story Map

Een van de effectiefste templates uit dat boek is wat Arts betreft de Story Map, een van de zes modellen waarmee je een geïntegreerd marketingplan kan maken.

Een handleiding bij dit template:

Stap 1: Doelgroep

Beschrijf de kenmerken van je doelgroep en de (markt)omstandigheden van jouw verhaal. Noteer wat je van deze mensen weet en waar en wanneer zij dit verhaal zullen tegenkomen.

Stap 2: Bepaal je doel

Beschrijf wat je met dit verhaal wil bereiken. Wat wil je dat je publiek ervan onthoudt, ermee doet of erdoor voelt?

Stap 3: Schrijf een headline

Beschrijf de gewenste uitkomst. Schrijf een nieuwskop die de kern van je verhaal verwoordt. Het nabootsen van de kop van een nieuwsbericht zorgt voor helderheid.

Stap 4: Brainstorm

Brainstorm over de elementen uit je verhaal door het maken van een mindmap rondom je nieuwskop. Schrijf je verhaal hiermee in kernbegrippen (statements), verdeeld over deze vier elementen:

  1. De omstandigheden (Waarom wil je dit verhaal vertellen? Wat is je motivatie?)
  2. De kans/het probleem (Welke kansen zie je? Om welk probleem draait dit verhaal?)
  3. Aanpak/oplossing (Voor welke aanpak kies je? Wat is de oplossing voor het probleem?)
  4. Call to action (Wat wil je dat mensen doen?)

Stap 5: Het verhaal

Creëer een verhaal door statements te rangschikken in volgorde van belangrijkheid. Markeer de belangrijkste
statements en zet die dicht bij de nieuwskop. Hoe verder een statement afstaat van de headline, des te minder
belangrijk deze is voor het verhaal.

Tips:

  • Schrijf een eerste en laatste zin, zodat je altijd een sterke start en finish hebt.
  • Wees je bij het rangschikken van statements altijd bewust van je doelstelling, doelgroep en
    omstandigheden.
  • Gebruik indien nodig een leeg template om de statements uit stap 5 te ordenen.
  • Teken het model op een whiteboard en gebruik post-its. Daarmee verschuif je statements makkelijk
    naar een andere plek.
  • Creëer met behulp van dit model een verhaal samen met anderen, in een groepssessie.

Wat het Story Canvas zo krachtig maakt? Arts: ‘Het dwingt je om goed na te denken. Wat zou je willen dat de headline van een nieuwsbericht is? Dat geeft je een clear line of sight, een scherpe koers. Voor je boodschap richting je klanten, investeerders, media en medewerkers.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Persoonlijke boodschap

De Nederlander pleit ervoor dat ook b2b-bedrijven kiezen voor een persoonlijke boodschap. ‘Ik zou mezelf ook kunnen verkopen met: ‘Huur me in, want ik ben een goede marketeer.’ Maar welk probleem los je op? Dat moet een mens-georiënteerde boodschap zijn, persoonlijk en emotioneel. Veel techbedrijven hebben de neiging om te zeggen: ‘We zijn de snelste.’ Maar het succes van een product heeft niet altijd te maken met de ‘allerbeste’ oplossing. Misschien moet je het op een andere manier in de markt zetten.’

Hij wijst op cameraproducent GoPro, die niet groot werd door te zeggen: ‘We hebben de snelste camera’, maar door met spectaculaire beelden uit te beelden hoe je je leven kan vastleggen.