Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Fastned wil met snellaadstations de markt voor elektrisch rijden openbreken. De volgende etappe: omzet draaien.

Fastned, een van de Gamechangers van 2014, rolt een landelijk netwerk van snellaadstations uit voor elektrische auto’s langs de snelwegen. Hoe hoopt het bedrijf een duw te geven aan de markt voor elektrisch rijden?

#1. Het uitgangspunt van Fastned

Fastned-oprichters Michiel Langezaal en Bart Lubbers hebben bij het begin van Fastned in 2011 bewust gekozen voor vestigingsplekken langs de snelweg, omdat ze daar het verschil denken te kunnen maken. Juist snelladen is volgens hen de geschikte methode, want passerende automobilisten hebben minder tijd dan mensen die hun auto thuis aan de stekker laten overnachten. Bij de laadstations van Fastned kunnen automobilisten de batterij van hun elektrische auto binnen 20 à 30 minuten opladen – veel sneller dan bij de gewone laadpaal langs de straat, waar het vele uren duurt. Momenteel zijn er 18 snellaadstations in Nederland en er komt er bijna wekelijks eentje bij. De stroom die automobilisten bij de Fastned-stations afnemen, is altijd groen, want die is opgewekt met zon of wind. Het dak van elk station is bedekt met zonnepanelen. Elk station heeft 6 tot 8 oplaadpunten. De bouw van een station kost ongeveer 200.000 euro.

#2. De drempel van Fastned

Die keuze voor locaties langs de snelweg bracht wel een fikse drempel met zich mee: het verwerven van plekken bij tankstations ging niet vanzelf. Die locaties staan op grond van Rijkswaterstaat, dus was het zaak om met Rijkswaterstaat tot overeenstemming te komen. En dat is gelukt. Ondanks aanvankelijk protest van pomphouders is er een wetswijziging gerealiseerd die het toelaat om naast een tankstation en wegrestaurant ook een oplaadpunt te mogen realiseren op de tankgelegenheden naast de snelweg.

Lees ook: Fastned over zijn strijd met de gevestigde orde

Van de 245 concessiepunten die er langs de Nederlandse snelwegen zijn, heeft FastNed er 201 weten te bemachtigen. De lengte van elke concessie is 15 jaar. Langs de snelweg heeft Fastned dus een voorsprong op de concurrentie. Andere aanbieders doen ook wel iets met laadpalen, maar die zitten op andere locaties, zoals op het terrein van hotels of autodealers. Elektriciteitsnetbeheerder Alliander bijvoorbeeld biedt ook snelladen aan via dochter Allego op 32 locaties. The New Motion, het bedrijf dat elektrisch rijden stimuleert door partners bij elkaar te brengen, heeft een netwerk van 59 snellaadpunten in Nederland en België. Daar zijn de Fastned-stations en de Allego-punten bij inbegrepen. Maar van echte concurrentie is eigenlijk geen sprake bij de industrie rondom elektrisch rijden. Alle spelers proberen deze jonge branche nu nog samen groter te maken.

Fastned-oprichters Michiel Langezaal (l) en Bart Lubbers

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#3. Het potentieel van Fastned

In november 2013 gingen de eerste 5 stations open. In hoog tempo worden de overige verkregen locaties bebouwd, zodat er eind 2014 dekking moet zijn in heel Nederland. Daar blijft het niet bij, want Nederland is voor de initiatiefnemers de springplank naar Duitsland, België en Frankrijk. Lubbers ziet in Duitsland ruimte voor enkele honderden laadstations. De groei van elektrisch rijden betekent ook groei voor Fastned. Nederland telt momenteel zo'n 5.000 elektrische auto's en 30.000 hybrides. De komende jaren zal dat toenemen, want de overheid heeft het doel om het aantal elektrische auto's te laten groeien naar 200.000 tegen 2020. De prijzen van batterijen, de grootste kostenpost van de auto’s, zakken ongeveer met 20 procent per jaar. Alle grote autofabrikanten werken aan elektrische modellen, volledig elektrisch of plug-in hybride, dus de keus voor de automobilist wordt steeds groter. En dus lijkt groei ook voor Fastned verzekerd.

#4. De toekomst van Fastned

Bij aanvang hebben oprichters Michiel Langezaal en Bart Lubbers geïnvesteerd in Fastned, net als investeringsvehikel Breesaap van de familie Lubbers en Flowfund van Fred Matser. Deze zomer heeft Flowfund nog een lening van 2,5 miljoen euro verstrekt, om de uitrol van de laadstations te versnellen. Een grote klapper voor de financiering is de beursgang van Fastned op 9 juli van dit jaar aan energiebeurs NPEX. Bij de beursgang zijn 4 miljoen certificaten van aandelen à 10 euro per stuk uitgegeven. De opbrengst van 40 miljoen euro gaat Fastned investeren in de uitrol van zijn netwerk in 2015-2016. Het bedrijf rekent zijn klanten 0,69 euro per KwH of een fixed fee van 100 euro per maand (beide bedragen zijn ex BTW). Die opzet lijkt op de manier waarop de telecombedrijven werken: ofwel betalen per gebruikte eenheid, ofwel een vast bedrag voor bepaalde afnamehoeveelheid. Tot nu toe blijft het vooral bij een opzet trouwens, want Fastned heeft nog geen omzet gerealiseerd. Maar, zegt Lubbers: de eerste euro's worden in 2015 verwacht.