Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

TravelBird kreeg een miljoeneninjectie van de Duitse Samwer-broers. Nu wil de Amsterdamse reissite zijn vleugels nog verder uitslaan.

TravelBird-oprichter Symen Jansma (links) stond begin dit jaar met zijn oren te klapperen toen investeerder Oliver Samwer, een van de Duitse broers achter Rocket Internet, hem 'out of the blue' benaderde met een investeringsvoorstel. De Duitse e-commercegrootheid kreeg niet zomaar zijn zin.

140 miljoen euro

Global Founders Capital, het investeringsfonds van de broers Oliver, Marc en Alexander Samwer, nam afgelopen april een minderheidsbelang in Gamechanger TravelBird. Na een tweede investering die woensdag bekend werd gemaakt, komt het aandeel van het Duitse fonds in TravelBird op 16,4 procent. Hoeveel de Duitsers hebben geïnvesteerd is niet bekend. In de boeken van de investeerder waardeert die het online reisbureau in elk geval op 140 miljoen euro.

Emerging stars

'Startupfabriek' Rocket Internet, waar Global Founders ook aandeelhouder in is, promoveerde de Nederlandse challenger maandag gelijk tot een van de 'Emerging Stars' in zijn portfolio. Voeg daarbij een omzet die dit jaar naar verwachting uitkomt op 100 miljoen euro en het mag blijken dat het hard gaat met de in 2010 opgerichte reiswebsite.

2 a 3 keer per week contact

Inmiddels heeft Jansma vooral veel contact met Oliver Samwer (foto), die volgens hem 'zeer begaan' is met de challenger. De twee ondernemers hebben nu zo'n 2 à 3 keer per week contact. Donderdag vliegt Jansma weer naar Berlijn om bij te praten. Maar het meeste overleg met Samwer gaat per e-mail. 'Hij heeft efficiency hoog in het vaandel. Zijn vergaderingen doet hij onderweg, of op het vliegveld. Zo gingen de eerste onderhandelingen ook: hij belde vanuit de auto. Dat was waanzinnig, de snelheid waarmee hij denkt en praat.'

Klapperen met je oren

'We hadden eigenlijk nooit de intentie om het zo groot te maken als het nu is', blikt Jansma terug. 'En dan ben je ineens bezig om met zo iemand te praten. Je staat eerst wel even te klapperen met je oren.'

Continu pushen

Het eerste gesprek ging gelijk in een razend tempo, waarbij Samwer direct de intentie uitsprak om TravelBird groot te gaan maken. 'Dat is ontzettend inspirerend om mee te maken. Hij zat continu te pushen.' Maar in het begin wilden we eigenlijk niet, zegt Jansma over die eerste verleidingspogingen van Samwer. 'Wij moesten wennen aan het idee dat er een externe aandeelhouder in ons bedrijf kwam. Maar we hebben veel gepraat en uiteindelijk de voordelen ingezien.'

Het hebben van zo'n aandeelhouder heeft volgens Jansma zo zijn voordelen. Hij ziet het als een eerste stap naar het afleggen van verantwoording, zowel intern als extern. 'Het helpt bijvoorbeeld om jezelf te 'splitsen' bij het zijn van aandeelhouder en het runnen van een bedrijf. Een externe aandeelhouder heeft natuurlijk nooit zoveel operationele kennis als jij. Dat dwingt jou om goed uit te leggen wat je aan het doen bent, ook aan je werknemers, managers en commissarissen. Je gaat een beetje weg van de snelle ad hoc-beslissingen naar meer planmatig opereren.' De Samwers kregen overigens geen stemrecht. 'Hoe minder je weggeeft, hoe beter.'

Meer mensen aannemen

Met het nieuwe kapitaal dat nu is opgehaald wil TravelBird vooral internationaal nog meer mensen aannemen, naast de 500 mensen die er nu al werken. 'Wij zien dat het heel belangrijk is om elke dag goede vakantiedeals te leveren. Daarvoor heb je meer teams nodig per land, accountmanagers met name.' Daarnaast werkt TravelBird aan het verbeteren van de business intelligence, om het aanbod beter te laten aansluiten op de klantvraag.

Helft weet niet wat ze wil

En dat betekent slim omgaan met data. Zo'n beetje de helft van de vakantiegangers weet immers nog niet wat ze willen boeken. 'Die klantvraag, daar richten wij ons op. Dat is een totaal nieuwe markt die we aan het ontwikkelen zijn.' En natuurlijk wordt ook de IT-tak van TravelBird verder ontwikkeld. Daarbij probeert het bedrijf zijn het aanbod steeds beter toe te spitsen op allerlei soorten klanten. 'Als jij bij ons op de site komt moet je denken: wat simpel en eenoudig! Maar daar schuilt een enorme complexiteit achter. Mensen denken vaak dat we een hele eenvoudige website hebben. Het mooiste compliment dat je kunt krijgen.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer over de Samwer-broers:

TravelBird is Gamechanger van de Dag. De complete lijst met de 50 gamechangers verschijnt op 20 november online en in MT-magazine. Nog geen abonnee? Klik dan hier of bestel hem los. Ben je benieuwd wie dé GameChanger van 2014 wordt? Kom dan naar het GameChangers Event waar de 5 beste GameChangers strijden om die eretitel.