Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Marqt de supermarkt-industrie wil veranderen

De supermarkt-industrie is verziekt en toe aan vernieuwing, vindt Quirijn Bolle. Hoe probeert hij de wereld met Marqt te veranderen?

Quirijn Bolle ergert zich al jaren mateloos aan de manier waarop grote supermarktketens omgaan met eten. Hij begon ooit zelf bij zo’n grote keten: Ahold. Van 1999 tot 2005 was hij daar werkzaam, onder andere als verkoopmanager, de laatste jaren vanuit New York. Langzaam maar zeker begon de manier waarop supermarktbedrijven handelden, hem tegen te staan. 'Alles wordt gedaan om de kosten verder omlaag te brengen, ook als dat kwaliteitsverlies van het eten betekent', vertelt Bolle in gesprek met Management Team. Het is geen probleem dat van binnenuit kan worden opgelost, denkt Bolle, dus besluit hij zelf een nieuwe supermarktketen op te zetten. In 2008 opent hij de eerste vestiging van Marqt, zes jaar later heeft de keten 10 vestigingen, waarvan 6 in Amsterdam. En Bolle wil meer. 

Vooral niet vergelijken

Bolle ziet Marqt eigenlijk niet als supermarkt, in ieder geval wil hij niet in één adem worden genoemd met grote namen als Albert Heijn en Jumbo. Bij Marqt wordt, zo stelt Bolle, namelijk met veel meer zorg gekeken naar producten. En daardoor is zijn bedrijf volgens hem niet goed vergelijkbaar met de grootste supermarktketens van Nederland. Marqt maakt veel meer gebruik van lokale producenten – die ook een betere prijs krijgen, zegt Bolle. Daarnaast, en daarmee verschilt Marqt vooral van andere supermarkten, streeft de winkel niet naar zo goedkoop mogelijke producten. Het gaat Bolle vooral om kwalitatieve, biologische producten.

Geen focus op geld verdienen? 

Volgens Bolle ligt de focus bij grote supermarktketens te veel op geld verdienen. Hij vertelt: 'De voedsel-industrie bestaat voor een groot deel uit beursgenoteerde bedrijven, die als doel hebben om veel geld te verdienen. Dat doen ze door middel van het verkopen van etenswaar. Daardoor ontstaan rare praktijken. Ze willen mensen zoveel mogelijk laten eten en stoppen voedsel onnodig vol met suikers, vetten en zouten – om het maar zo goedkoop mogelijk te krijgen. En de producenten worden vaak niet goed betaald, zodat de supermarkten nog meer geld kunnen verdienen.'
 
In 2012 ging het tv-programma ‘10xbeter’ langs bij een Marqt-filiaal in Amsterdam. Samen met Bolle vulde Harm Edens een boodschappentas met eten:

Voor échte impact is uitbreiding nodig

Over hoeveel winkels er de komende jaren bijkomen, blijft Bolle vaag. 'We doen wat goed is voor Marqt, haar klanten en partners en leggen hierover aan niemand verantwoording af. Ons groeitempo kan wijzigen naar eigen inzicht. Zo hebben we het afgelopen jaar geïnvesteerd in een keuken voor kant en klaar-maaltijden en in logistiek. En dus niet in nieuwe winkels.'

Dat neemt niet weg dat die uitbreiding wel belangrijk is om echt impact te kunnen hebben en weer verder te kunnen groeien. ‘We groeien en zien dat er steeds meer mensen bij ons kopen’, zegt Bolle daarover. Inmiddels behaalt Marqt een omzet van meer dan 50 miljoen. Een volgende stap voor Marqt is de introductie van een eerlijke prijs-garantie. Bolle legt uit: ‘Als onze winst boven een bepaald percentage uitkomt, willen we dat terug gaan geven aan de klant via een store-credit’, aldus Bolle. Ook hoopt hij dat op termijn andere bedrijven – ook in andere industrieën – zijn ideeën gaan overnemen.

Private investeerders

Marqt is handen van diverse private investeerders, waaronder dus de familie achter InBev, die volgens Bolle allemaal achter het gedachtegoed van Marqt staan. ‘Dat heb ik als voorwaarde gesteld om mee te doen. Belangrijk is dat ze zien wat onze missie is: beter en gezonder eten maken. Dat betekent in de praktijk dat het sociale rendement vóór het financiële rendement gaat. Als er een jaar geen financieel rendement is, is dat niet direct erg.'

Mede-oprichter Quirijn Bolle in een Marqt-filiaal / Foto: Marqt

Meer Gamechangers:

Marqt is Gamechanger van de Dag. De complete lijst met de 50 GameChangers van 2014 wordt op 20 november gepubliceerd, onder meer in MT-magazine. Nog geen abonnee? Klik dan hier of bestel hem los. Ben je benieuwd wie dé GameChanger van 2014 wordt? Kom dan naar het GameChangers Event waar de 5 beste GameChangers strijden om die eretitel.