Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

De BAS Group, bekend van MyCom en Dixons, slaagt erin om bricks en clicks succesvol te combineren. Dat maakt ze gamechanger van de dag.

BAS Group is de holding achter de elektronicaketens Dixons, MyCom en iCentre. De ketens slagen erin om in een sterk afkalvend retaillandschap boven de concurrentie uit te steken – die overigens deels al is omgevallen. Oprichter Steven Bakker verbindt fysieke en onlinewinkels om klanten overal van dienst te zijn en verzint elke keer nieuwe manieren om de klant te bereiken.

Handeltje in kleurenprinters

Het allereerste begin van dit bedrijf is het moment dat Bakker in 1995 zijn afstudeerscriptie in kleur wilde printen. Een kleurenprinter was in die tijd nog heel duur, en het bleek Bakker bij navraag in zijn kennissenkring dat anderen ook wel zo'n printer wilden. Hij kocht een handvol printers met korting, en gebruikte de winst om de zijne aan te schaffen.

Online al vanaf 1997 succesvol

Met computerketen MyCom is het in 1996 echt begonnen, zowel fysiek als online. Al in 1997 had MyCom een onlinewinkel die vanaf het begin succesvol was. Naarmate de marges slonken onder invloed van de concurrentie, moest de groep het volume laten groeien. De overname van Dixons in 2001 betekende een flinke volumeboost voor de groep.

Apple belevingswereld

De 24 winkels van iCentre waren in 2013 de jongste aanwinst. Ceo Steven Bakker wilde ze graag uit het faillissement van de vorige eigenaar kopen, vanwege het aantrekkelijke aanbod van Apple-producten en de hele belevingswereld van Apple daaromheen.

Winkelbestand

Inmiddels telt de BAS Group 175 winkels: 51 MyCom in Nederland en België, 100 Dixons zaken en 24 iCentres. De jaaromzet bedraagt meer dan 400 miljoen euro.

Uitgekiende margemix

Het businessmodel drijft op commodity-artikelen die voor een hoog volume zorgen en als trekker fungeren voor de duurdere, marge-rijkere artikelen. Door on- en offline aanwezig te zijn, probeert de groep alle typen klanten te bereiken. De MyCom-winkels bieden computerreparatie en advies, en de webshop een makkelijk toegankelijk, breed assortiment. Opvallend is dat bij MyCom 40 procent van de online bestellingen offline door de klant wordt afgehaald in een van de winkels. Dat scheelt aanzienlijk in de logistieke kosten.

Reclame op Facebook

Het nieuwste initiatief is dat BAS Group zijn klanten inzet om reclame te maken. Klanten kunnen op hun Facebookpagina een module installeren waar ze artikelen van de BAS-winkelketens aanbevelen. Bij iedere verkoop die op die manier wordt gerealiseerd, krijgt de klant commissie, of mag hij zelf een bedrag in een van de winkels besteden. Het zijn dit soort innovaties die ervoor zorgen dat BAS Group (voorlopig althans) niet hetzelfde lot ondergaat als vele andere merken in de winkelstraat, maar voorlopig nog fier overeind staat. Het maakt de keten – met Steven Bakker voorop – tot Gamechanger van de Dag.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

BAS Group is Gamechanger van de Dag. De complete lijst met de 50 GameChangers van 2014 wordt op 20 november gepubliceerd, onder meer in MT-magazine. Nog geen abonnee? Klik dan hier of bestel hem los.

Ben je benieuwd wie dé GameChanger van 2014 wordt? Kom dan naar het GameChangers Event waar de 5 beste GameChangers strijden om die eretitel.