Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Disruptie op het menu #3: de opkomst van het eten uit een doos

Wat op ons bordje komt, zit boordevol innovatie. Een kijkje in de Nederlandse keuken van morgen. Deze keer: de opkomst van de maaltijdbox.

HelloFresh is veruit de bekendste op de markt. Maar het is zeker niet de enige die zich gestort heeft op de groeiende populariteit van maaltijdboxen. Een paar andere namen: Marley Spoon, Zadina's Kitchen, Streekbox, Streekmolen en Beebox. Het idee is vrijwel overal hetzelfde: gezonde avondmaaltijden, op abonnement, compleet met recepten thuisbezorgd. Bij de meeste boxleveranciers zijn er verschillende varianten beschikbaar. Je kiest voor hoeveel personen de box moet dienen.

Duurzame varianten

Beebox is niet de grootste – met ergens tussen de 2.000 en 3.000 bezorgde boxen per week, maar heeft een paar duurzame bijzonderheden: de dozen worden zowel biologisch (minimaal voor 90%) als lokaal gevuld. Veel consumenten willen zicht op de herkomst van hun eten en drinken en hebben daarom een voorkeur voor producten van de boer, teler, brouwer, visser dichtbij. Beebox onderneemt sociaal en is een van de weinige Nederlandse bedrijven die het B Corp-certificaat heeft om het te bewijzen. Dan is er nog een belangrijk argument dat consumenten aanspreekt: de prijs is, aldus Beebox, altijd lager dan in de supermarkt. Dat is mogelijk omdat de producten rechtstreeks van boer naar consument gaan, zonder tussenkomst van de tussenhandel.

Verschillende achtergrond

Beebox wordt geleid door Walter Halberstadt (links) en Jack Stroeken (foto rechts), ondernemers met een nogal verschillende achtergrond. Stroeken, die eind vorig jaar bij Beebox kwam, was eerder ondernemer in marketing en innovatie bij Innovaction en leidde het GroentenFruitbureau. Hij is daarnaast voorzitter van Slowfood Nederland en was eerder – indirect – betrokken bij de Streekbox. Halberstadt heeft juist een achtergrond in ICT en operations. Hij werkte onder meer bij Interpay en zat in de directie bij Oxxio. Je zou denken dat hij voor een overstap van Oxxio naar Beebox ervaring mist in vers, maar hij compenseert dat met, vertelt hij, 'een persoonlijke passie voor gezonde, duurzame en biologische voeding.'

Geen Big Food

Allebei wantrouwen ze wat ze noemen: 'Big Food', oftewel: de grote voedingsbedrijven. Beebox onderscheidt zich daar ook van in zijn organisatie. Zo is er BV Beebox, waar 6 mensen werken, en die een franchiseorganisatie daaronder kent die de helft van het land bestrijkt en waarbij 26 ondernemers zijn aangesloten. Daarnaast is er sinds kort een landelijke dekking, dankzij een samenwerking met landelijke versdistributeur Vers&Fijn. En dan is er nog de coöperatie van boeren en consumenten. Beebox draait sinds 2013 break even en verwacht uiterlijk in 2017 een bedrijfsresultaat van minstens 10%.

Hard gewerkt

In oktober was het evenement Bio1000 in Ede. Op dat congres brachten biologische organisaties als Bionext in kaart wat consumenten, boeren, handel en fabrikanten denken wat er moet gebeuren voor een stralende biologische toekomst. De beide Beebox-directeuren waren aanwezig en zijn het eens met de belangrijkste conclusie van die dag: dat er nog veel onderwijs nodig is over eerlijke, duurzame, smakelijke voeding uit een transparante keten en dat er hard gewerkt moet worden aan de bewustwording van het belang van biologisch.

Deze week bericht MT in een korte serie over gamechangers in de wereld van ons voedsel. Dit is de derde aflevering.

Lees meer over de foodrevolutie