Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De onstuimige groei van de Action in 19 getallen

Als er één bedrijf het Nederlandse retaillandschap heeft veranderd, dan is het Action. De opmars in 19 cijfers.

De Action is een echte gamechanger. Hoe indrukwekkend de groei van het bedrijf is, zie je hieronder in cijfers. Lees ook het interview dat we met ceo Ronald van der Mark hadden:

De opmars van de Action in 19 cijfers

  • Action begon in 1993 met een winkel van 60 vierkante meter in Enkhuizen. Tegenwoordig is elke winkel minstens 800 vierkante meter.
  • Eind 2014 zijn er ongeveer 500 Action-winkels, en 20.000 medewerkers. Het maakt Action tot de snelst groeiende winkelketen van Nederland.
  • Eind 2002 waren er 94 Action-winkels in Nederland. In september 2012 ging winkel 300 open, in december 2013 winkel nummer 400.
  • Fan Ria heeft op Facebook 180.000 volgers. And counting.
  • Elke week liggen in een gemiddelde Action ongeveer 150 nieuwe artikelen.
  • Action heeft 7 inkopers in dienst.
  • Elk Action-filiaal telt tussen de 5.000 en 10.000 verschillende artikelen.
  • Van die 5.000 artikelen zijn er 1.500 die minder dan 1 euro kosten.
  • Het eerste Action-magazijn was gevestigd in een kas bij een manege en was 500 vierkante meter groot. In 1995 werd het eerste distributiecentrum met kantoor in gebruik genomen. Grootte: 1.800 vierkante meter.
  • In november 2003 ging het hoofdkantoor en distributiecentrum in Zwaagdijk open. De oppervlakte was destijds 25.000 vierkante meter. Tegenwoordig is die oppervlakte 4 keer zo groot: 100.000 vierkante meter, ruim 16 voetbalvelden. In dit magazijn is plaats voor ruim 160.000 pallets.
  • Alle Action-filialen worden dagelijks bevoorraad, gemiddeld ontvangt elk filiaal 25 rolcontainers per dag.
  • In 2008 ging de omzet van Action voor het eerst door de 400 miljoen euro. In 2013 was die al bijna 3 keer zo groot.
  • Volgens GfK is verkocht Action in het eerste half jaar van 2014 liefst 17 procent meer in het traditionele supermarktassortiment.
  • Action haalt zo’n 30 procent van zijn omzet uit productgroepen als zoetwaren, dierenvoeding, wasmiddelen en reinigers, en de fast 
moving consumer goods, met andere woorden: de traditionele supermarktartikelen.
  • De winkelketen opende in 2013 85 nieuwe winkels: 41 in Nederland, 17 in België, 15 in Duitsland en 12 in Frankrijk.
  • In 2011 werd voor een bedrag van 13 miljoen geïnvesteerd, in 2012 voor 21 miljoen en in 2013 voor 45 miljoen, een plus van 114 procent.
  • Op jaarbasis komt volgens GfK 44,8 procent van de huishoudens bij Action, 50 procent meer dan in 2011 en een verdubbeling ten opzichte van 2007.
  • De Action-klant besteedt per bezoek gemiddeld 11,19 euro, een stijging van precies 4 euro ten opzichte van 2006
  • De gemiddelde Action-klant bezoekt de winkel 7,2 keer per jaar.Dit was in 2009 nog 6,2 keer per jaar, aldus GfK.

De omzet van de Action, de afgelopen 4 jaar:

De groei in het aantal winkels (2014 en 2015: prognose)

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aantal medewerkers (2014: prognose)

EBITDA, de afgelopen 4 jaar

MEER GAMECHANGERS: