Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dankzij deze algoritmeboer sta je altijd vooraan in het pretpark

Met korting een dagje uit? Dikke kans dat je aan de achterkant met de slimme algoritmes van queueup te maken hebt. 

Ze heetten eerst Mr. Ticket, maar gaan nu door het leven als queueup. Via een slim algoritmisch model wordt de hoogte van een korting voor een dagje uit bepaald op basis van beschikbaarheid, weersomstandigheden en seizoen. De deals zijn onder meer te vinden op de website www.dagjeuitactie.nl. Dankzij klanten als Jumbo en KLM zijn ze de grootste reseller geworden van tickets voor de leisuremarkt in de Benelux. Het geheim van het succes? Mede-oprichter Edzard Gelderman: 'Het is een waar cliché, maar 'the proof is in the pudding'.'

MT: Wat maakt jullie een Gamechanger?

Gelderman: 'Wij zijn de enige in de leisuremarkt die gebruik maken van een ingenieus ‘yield management platform’, dat wij continu doorontwikkelen en waar wij nu snel mee uitrollen in Europa. We kunnen op rustige, regenachtige dagen een hogere korting bieden dan op zonnige dagen in het hoogseizoen. De afgelopen jaren hebben we bewezen dat dit systeem leidt tot meer ‘yield’: de aanbieders – zoals de pretparken – krijgen meer mensen binnen. En de retailers krijgen op deze manier meer klanten die meer boodschappen doen om hun vouchers vol te krijgen. Wij zijn daarin het scharnierpunt. We doen de deals met de retailers en de pretparken, we zijn verantwoordelijk voor de klantenservice en de backbone van de website www.dagjeuitactie.nl. De winkels doen zelf de marketing.'

Hoe zijn jullie bij klanten als Jumbo en KLM binnengekomen?

'We deden eerst zaken met Super de Boer en C1000, maar nadat deze zijn overgenomen door Jumbo, doen we zaken met Jumbo. Een opdracht binnenhalen is een kwestie van veel netwerken en door veel te pitchen ergens binnenkomen. De content van de actie, maar ook het systeem blijven we continu vernieuwen. Per jaar investeren we enkele tonnen in het yield management systeem. Ook is de maker ervan met zijn team nu onderdeel van ons bedrijf. We zijn eigenlijk nooit klaar met wat ik commerciële creativiteit noem. Bovendien moet alles technisch blijven kloppen zodra er op één dag duizenden mensen de site bezoeken.'

Wat is jullie verdienmodel?

'Onze omzet in 2014, gebaseerd op de verkoopwaarde van de tickets, was 34 miljoen euro. We verwachten in 2015 een omzet van 43 miljoen. Wij vragen een commissie over de verkochte tickets.'

Hoe blijven jullie groeien?

'In Nederland willen we marktleider blijven door continu promoties in het leven te roepen. Over 3 jaar willen we minstens in 10 verschillende Europese landen actief zijn. Dat doen we door steeds een deal te sluiten met een top-3-retailer in elk land. Het komende voorjaar starten we met acties in België, Denemarken en Polen in pretparken, circussen en bioscopen. We denken dat dit heel groot kan worden in het buitenland waar dit soort acties nog niet op grote schaal bestaan. Een land als Japan sluit ik ook niet uit.'

Een land als Japan sluit ik ook niet uit.'

Je bent begonnen als inkoper bij V&D. Wat heb je daar geleerd?

'Ik heb geleerd hoe het eraan toegaat bij een groot bedrijf. Ik weet dus uit ervaring dat bij grote bedrijven soms de helft van de energie opgaat aan politiek. Bij V&D heb ik ook geleerd wat werkt in de retail en wat niet. We hebben veel retailervaring. Onze eerdere webshop, www.kortingswinkel.nl hebben we verkocht aan PostNL.'

Tenslotte, een paar vuistregels voor een goede e-commerce?

'Er wordt soms wat minnetjes over gedaan, maar een webshop starten is een hele uitdaging. Een gemiddelde webshop heeft veel kosten aan logistiek en advertenties zoals en Google. Wij hebben het voordeel dat de retailers de marketing doen. Ik zie een trend dat de grote jongens zoals Bol.com en Coolblue de strijd gaan winnen. Voor de kleintjes, die tot 2 ton omzetten, wordt het gewoon heel lastig om door te groeien. In zowel de e-business als in de retail is – het is een cliché – de content die telt. Je product bepaalt het succes. En je moet constant vernieuwen. Op het moment dat je achterover gaat hangen, haalt de concurrentie je in.'

Voor de kleintjes, die tot 2 ton omzetten, wordt het gewoon heel lastig om door te groeien.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zijn jullie een overnameprooi?

'Er komen wel eens mensen langs met een aanbod. Maar we hebben het gevoel dat we net begonnen zijn. Onze focus is het afgelopen jaar een stuk duidelijker geworden. We zijn ons eigen jongensboek aan het schrijven.'

Profiel queueup

Oprichters/eigenaren: Edzard Gelderman, Pim Slager en Tom Kwant
In: 2005
Game: kortings – en loyaliteitsprogramma's
Product: yield management systeem, zoals onder andere de site www.dagjeuitactie.nl, inclusief contentcreatie
Cijfers: In 2014 is er 34 miljoen euro omzet gerealiseerd op basis van de verkochte ticketwaarde. In 2015 wordt er 43 miljoen euro verwacht.
Klanten: Jumbo, Kruidvat, KLM en NS
Er werken 18 mensen bij queueup in Amsterdam, die diverse markten in Europa kunnen bedienen.

queueup is gamechanger van de dag. In november presenteert MT-magazine alle 50 GameChangers van 2015. Op 3 december wordt uit hun midden de GameChanger van het jaar verkozen.

Meer weten? Klik hier. Of lees meer over Gamechangers: