Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De frikandel naar China

Hoezo recessie? De economie van China groeit dit jaar naar verwachting 10 procent. Deel 10 van de serie over succes in China: Jack Gao van Adviesbureau DDMA.


Best lastig, zo’n Chinese naam. Bijna niemand in Nederland die het lukte om hem goed uit te spreken. En daarom maakte Jiachuan er maar Jack van. Jack Gao dus. Vier jaar geleden kwam hij van China naar Nederland om in Den Haag voor de studies Business Management en European Studies. Na zes maanden kwam de voormalige inwoner van Beijing bij adviesbureau DDMA in Venlo terecht om daar een stage te volgen. Het werk beviel hem zo goed dat hij na zijn studie bij het Limburgse bedrijf bleef hangen, dat naast Venlo ook een vestiging heeft in Beijing.

Gids

DDMA helpt Nederlandse ondernemingen die hun slag willen slaan in China. “Iemand komt bijvoorbeeld naar ons toe met een kopje dat hij graag in China wil laten produceren. Dan maken we om te beginnen een scan van zijn wensen. Wat wordt de kleur, wat zijn de maten en van welk materiaal moet het kopje worden? Dan gaan we namens dat bedrijf op zoek naar een Chinese fabriek waar hij het product kan laten maken. Zonder goed netwerk en kennis van de markt is dat een lastige klus. Wie informatie opvraagt bij de Chinese General Chamber of Commerce krijgt een lange lijst met fabrieken, maar dan weet je nog niet waar je moet zijn. Als we denken een geschikte fabrikant gevonden te hebben, dan sturen we het voorstel naar het Nederlandse bedrijf. Gaan zij akkoord, dan kunnen we verder onder meer nog de productielijn opzetten en de logistiek van China naar Europa verzorgen.”

Ja of nee?

China is hot, maar het is zeker geen gemakkelijke markt voor westerse ondernemingen. Wie zich niet goed voorbereidt en geen kennisneemt van de zakelijke cultuur, moet rekenen op frustraties en teleurstellingen, zegt Gao. “Het zijn vaak heel basale dingen waar Europeanen mee de fout ingaan. Een visitekaartje dien je bijvoorbeeld altijd met twee handen aan te pakken. Bestudeer het kaartje bovendien even. Doe je dat niet, dan wordt dat als heel onbeleefd ervaren.”Dat een Chinees soms ja zegt maar eigenlijk nee bedoelt, is iets waar u gaandeweg mee leert omgaan. “Als je in China aan een fabrikant vraagt: kun je dat voor me maken? Dan reageert hij waarschijnlijk met 'natuurlijk, geen probleem'. Het ligt namelijk niet in de aard van een Chinees om nee te zeggen. Weten hoe het op zo’n moment echt zit, is een kwestie van ervaring. Daar ontwikkel je gaandeweg een radar voor.” Volgens Gao is het voor westerse bedrijfjes ook mogelijk om op eigen houtje en dus zonder tussenpersoon het zakelijke circuit in China te ontdekken. “Trek er alleen dan wel extra tijd voor uit.”

De vergelijking met Japan

Gao verwacht dat China haar imago van low quality products binnen afzienbare tijd van zich af kan schudden. Hij maakt daarbij de vergelijking met het Japan van na de Tweede Wereldoorlog. “Niemand die toen de goedkope producten uit Japan wilde hebben. Halverwege de jaren zeventig veranderde dat beeld en raakten auto's en huishoudelijke apparaten uit Japan juist enorm populair. Bedrijven uit Europa en Amerika begonnen de Japanse fabrikanten zelfs te kopiëren, iets wat je je in de jaren zestig niet kon voorstellen.”

Respect voor de leraar

Voor Gao zelf was de overstap van China naar Nederland overigens ook een grote. Van het georganiseerde schoolsysteem in Beijing naar de vrijere aanpak in Den Haag bleek soms een flink cultuurverschil. “Ik weet nog dat ik de eerste dag op school was en iets wilde vragen aan de docent. In China ga je dan uit respect voor de leraar staan. Ik merkte al snel dat dit hier niet gebruikelijk is. Iets soortgelijks maakte ik mee tijdens een van mijn eerste dagen bij DDMA. De directeur bood me een kop koffie aan. Bij ons is dat hoogst ongebruikelijk. Hij is hoger in rang en dan is het juist de bedoeling dat ik hem iets aanbied. Ik voelde me er erg ongemakkelijk bij.”

De frikandel

Wennen was ook de Nederlandse menukaart. "Alhoewel, een portie patat en een frikandel er op zijn tijd best in gaan." Wordt het niet tijd dat we deze typische Hollandse snack naar het oosten gaan importeren? “Ach, genoeg mensen in China, dus waarom niet? Pleeg wel eerst goed marktonderzoek”, zegt Gao. “McDonald’s verkoopt in China niet dezelfde hamburgers als in Nederland. De smaak bij ons is nu eenmaal heel anders. Coca Cola, hetzelfde verhaal. De frikandel zal dus ook wel een tikkeltje aangepast moeten worden voordat Chinezen de snack massaal gaan eten.”

Lees meer:

> Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de gratis Nieuwsbrief van MT 

Hieronder vindt u twee boeken over China die zeker de moeite waard zijn