Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo maak je het zakelijke persoonlijk en het persoonlijke zakelijk

In crisistijd laat je geen enkel talent onbenut, schrijft Irine Gaasbeek, country managing director van Accenture Nederland, in haar eerste column voor MT. Dat betekent oog hebben en houden voor verbinding, welzijn én diversiteit.

Column Irine Gaasbeek Accenture diversiteit

Als het gaat om het aannemen en ontwikkelen van talent, is het voor ons business as usual. Voor ons is talent, en vooral diversiteit in talent, onlosmakelijk verbonden met groei en innovatie. Toch is business als usual momenteel natuurlijk niet helemaal waar. Een paar weken geleden heb ik mijn nieuwe collega’s bijvoorbeeld voor het eerst digitaal verwelkomd vanuit mijn eigen huis. Op het eerste oog lijkt zo’n virtuele kennismaking wat onpersoonlijk. Maar geloof me, dat wordt anders als tijdens zo’n webcast opeens je kat op schoot springt en je beeld in beslag neemt. Dan ben je als directeur ook gewoon een mens voor je kersverse collega’s.

Nu thuiswerken de norm is en onze mensen niet naar kantoor of hun klant gaan, zou je verwachten dat hun contacten minder persoonlijk zijn. Maar is het niet juist persoonlijker als je vanuit je huiskamer met je collega’s of klanten overlegt? Je krijgt dan een, soms onverwachte, inkijk in hun leven. Je zit soms letterlijk in hun woonkamer waar dus een kat in beeld springt. Of waar de peuters van je collega nieuwsgierig zijn naar wat papa of mama doet. Mijn tip: probeer te focussen op deze positieve en persoonlijke kant van je digitale conversaties, dan zijn ze ineens een stuk minder inspannend, en des te leuker.

Well-being centraal

Maar goed, collega’s ontmoet je in deze tijd niet live en je kunt niet langs bij klanten. Er is dus wel degelijk minder persoonlijk contact en niet iedereen vindt het prettig de hele dag digitaal te vergaderen. Vitaliteit was al een belangrijk thema binnen Accenture, maar nu besteden we nog meer aandacht aan verbinding en mentale gezondheid. Well-being van onze mensen staat centraal, zij moeten goed in hun vel zitten.

Op dit moment werken zo’n 40 voormalige vluchtelingen bij ons en hopen dat snel te verhogen

We stimuleren bijvoorbeeld om in de calls en virtuele meetings voldoende ruimte voor online afwisseling en ontspanning te creëren. Dat kan heel praktisch zijn. Zorg voor een leuke start van een teammeeting of spreek af om voor je call op afstand een gezamenlijke lunch te bereiden. Met een digitale wijnproeverij proberen we de verbinding bedrijfsbreed te leggen. We hebben tenslotte bij ons talent een naam hoog te houden, qua vrijdagmiddagborrel.

Diverse teams zijn creatiever

Voor de mensen die al voor ons werken is de nieuwe situatie al flink wennen, laat staan voor de nieuwe talenten die hun plek binnen Accenture nog moeten vinden. Dat vraagt nog meer aandacht en inspanning dan normaal. Zeker omdat we als bedrijf divers willen en moeten zijn. Want alleen dan zijn we verzekerd van voldoende talent om te kunnen blijven innoveren en groeien. Dat is niet alleen onze overtuiging. Verschillende onderzoeken tonen aan dat diverse teams creatiever en vindingrijker zijn. Als we daarin slagen, zijn wij een nog leukere en interessantere organisatie. En daarvan profiteren onze klanten ook.

Diversiteit is niet vrijblijvend

Ons streven naar diversiteit is niet vrijblijvend. We hebben concrete doelen en sturen daar op. Zo moet de verhouding vrouw/man bij Accenture wereldwijd in 2025 gelijk verdeeld zijn. Onze ambities blijven niet onopgemerkt. We staan in de top 5 van de DiversityInc top 50. Daar is het ons niet om te doen, maar leuk is het wel. Diversiteit is voor ons veel breder dan evenveel mannen als vrouwen in de organisatie en in het management. Daarom zijn we bijvoorbeeld één van de initiatiefnemers van de Refugee Talent Hub, een platform dat vluchtelingentalent en werkgevers dichter bij elkaar brengen. We kunnen wat mij betreft geen talent onbenut laten. Op dit moment werken zo’n 40 voormalige vluchtelingen bij ons en we hopen dat aantal snel te verhogen.

De diversiteit van onze nieuwkomers is een afspiegeling van onze organisatie en de samenleving. Dat is ook wat we willen en daar investeren we in. Want het aannemen van vluchtelingentalent vraagt wel een andere mindset. De praktische zaken, zoals het ontbreken van een diploma of geboortedatum, zijn redelijk snel op te lossen. Het is echter veel belangrijker dat iemand zich veilig en goed thuis voelt. Juist als je uit een onveilige en onzekere situatie komt.

Iedereen komt tot zijn recht

In het kennismakingsproces ligt de nadruk vooral op vertrouwen en nieuwsgierigheid. We moeten elkaar leren kennen. Als vluchtelingentalent wil je weten waar je terecht komt en vooral veel van onze mensen ontmoeten. Dat is de beste manier om te testen of ze zich bij ons thuis kunnen voelen. Als het vertrouwen en enthousiasme er aan beide kanten zijn, komt de buddy in beeld. Die maakt nieuwe mensen wegwijs in de organisatie en is de vraagbaak voor alle dingen waar iemand tegenaan loopt. Zo bouwen we samen aan een omgeving waarin iedereen volledig tot zijn recht komt.

In mijn ogen is mensen oprechte aandacht geven de kern. Dat is exact het uitgangspunt van de Refugee Talent Hub (meer over het mooie werk van Regugee Talent Hub lees je bijvoorbeeld in hun magazine WERK). Die inzichten en aanpak reserveren we niet alleen voor vluchtelingentalent. We benutten ze evengoed voor de andere nieuwe talenten die we maandelijks verwelkomen. En elke medewerker heeft naast zijn leidinggevende ook een persoonlijke career counselor, iemand die je gedurende je loopbaan bij Accenture bijstaat.

En diversiteit even daar gelaten, kunnen we vanuit wederzijdse aandacht en interesse ook zoveel van elkaar leren. Helaas doen we dat voorlopig digitaal. Het voordeel is wel dat nieuwe talenten in ieder geval mijn kat al kennen.