Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat zegt het imago van een bedrijf?

Managers kijken met een andere blik naar het imago van bedrijven dan beleggers, constateert VEB-voorman Jan Maarten Slagter op basis van de nieuwe MT500.


Bij de vorige MT trof ik een glossy bijlage aan met daarin de 500 bedrijven met het beste imago. Voor beleggers is het altijd goed om bedrijven in portefeuille te hebben met een goed imago, dus met enige gretigheid ging het plastic eraf.

Beursgenoteerde bedrijven

Opvallend is dat van de top 20 maar liefst 15 bedrijven beursgenoteerd zijn, waaronder winnaar Philips. Dat is mooi: 75 procent van de top 20, een percentage dat aanzienlijk hoger is dan het percentage beursgenoteerde bedrijven in de hele lijst (al heb ik het niet helemaal nageteld). Wat de lijst dus in elk geval duidelijk maakt is dat een beursnotering goed is voor de naamsbekendheid. Een notering brengt kosten met zich mee, maar de marketingactiviteiten die ermee bespaard worden wegen daar vaak ruimschoots tegenop. Dat beursgenoteerde bedrijven het in deze lijst relatief goed doen is dus een fraaie opsteker voor Euronext Amsterdam.

Google, Apple en Microsoft

Wat ook opvalt in deze lijst zijn de hoge posities van Google, Apple en Microsoft. Blijkbaar staan beursgenoteerde technologiebedrijven uit Amerika er goed op bij de Nederlandse managers. Dat is onder beleggers wel anders, want technologieaandelen worden op dit moment juist relatief laag gewaardeerd, kijkend naar de koers/winstverhouding. Zowel Google, Apple als Microsoft worden op dit moment aanzienlijk lager gewaardeerd dan in het verleden gemiddeld het geval was. Het aandeel Microsoft bijvoorbeeld noteert nu minder dan de helft van zijn koers op het hoogtepunt van de internethype in 2000. En doordat de winst per aandeel flink is opgelopen doet een aandeeltje Microsoft nog maar ongeveer 10 keer de winst. Dat is aanzienlijk minder dan wat wordt betaald voor ‘ouderwetse’ bedrijven als Coca-Cola (#74 in de lijst), Fugro (#78) en Boskalis (#103). Deze drie doen het goed op de beurs, maar zakten op de imagolijst.

Techno-achterblijvers

Het lijkt er dus op dat het imago van een bedrijf bij de Nederlandse managers volstrekt losstaat van het imago bij de beleggers. Misschien betekent het ook dat beleggers maar beter hun winst kunnen nemen op Coca-Cola, Fugro en Boskalis en dat geld moeten steken in techno-achterblijvers. Philips, de nummer 1 van de MT-lijst, is daar zelf trouwens ook een goed voorbeeld van. 


Jan Maarten Slagter
– Volgt als directeur van de VEB de ontwikkelingen van beursgenoteerd Nederland op de voet. Stelt niet alleen misstanden aan de kaak, maar schrijft ook over het sentiment in het bedrijfsleven.

> De columns van Jan Maarten Slagter

> Alle MT columnisten