Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vakantie als groeimarkt

Nederlandse bedrijven als Booking.com en BCD veroveren de hele reiswereld. Wat is er eigenlijk tegen Nederland Vakantieland? 

Vanuit kringen van werkgeversverenigingen wordt er nog wel eens geklaagd over de vele vakantiedagen in Nederland. Dat we alleen maar op vakantie zijn, en nauwelijks meer aan werken toekomen. Maar als je kijkt naar Nederlandse succesbedrijven als BCD en Booking.com, zou je bijna concluderen dat er in de wereld juist wel méér vakantie zou mogen komen.

Fentener van Vlissingen

Eerst maar even BCD, het moederbedrijf van onder meer BCD Travel, ParkMobile en Travix, bekend van CheapTickets en Vliegwinkel, om maar wat te noemen. Het bedrijf, in 1975 opgericht door John Fentener van Vlissingen, draaide vorig jaar een omzet van 22,8 miljard dollar (17,8 miljard euro), ruim 2 miljard meer dan AkzoNobel bijvoorbeeld, of bijna vier keer de omzet van ASML. De resultaten van SHV, het bedrijf van de familie, zijn niet bekend, maar BCD zou inmiddels wel eens het grootste familiebedrijf van Nederland kunnen zijn.

Het is een bedrijf wat vaak een beetje onder de radar blijft, maar doet het gewoon verschrikkelijk goed in zijn markt

Onder de radar

Het is een bedrijf wat vaak een beetje onder de radar blijft, maar doet het gewoon verschrikkelijk goed in zijn markt: zaken- en online reizen. BCD is actief in 95 landen, biedt werk aan 12,5 duizend mensen, en heeft de slag naar online opmerkelijk snel en winstgevend weten te maken. Dan mag het wel eens een grote klant, zoals de Nederlandse overheid, verliezen, als er zoveel groei tegenover staat, hoeft niemand medelijden te hebben met de enige telg in de Fentener van Vlissingen-familie die wel iets voor zichzelf wilde beginnen en niet bij familiebedrijf SHV in dienst wilde gaan.

Booking.com

Ander succesvol voorbeeld van Nederlands ondernemende reislust is Booking.com. Het bedrijf, dat in 1996 is opgericht en sinds juli 2005 in de Amerikaanse handen van Priceline.com zit, heeft inmiddels 4.750 mensen aan het werk, die elke dag zorgen voor meer dan 425.000 volgeboekte hotelkamers in de wereld. Hun site is inmiddels beschikbaar in ruim 40 talen, en biedt accommodaties in meer dan 180 landen. Priceline, dat in 2005 zo'n 135 miljoen in cash voor de site neertelde, heeft het al over 'de meest lucratieve deal van de eeuw' in de reisbranche. Logisch, want het aandeel van het bedrijf is sinds de aankoop met 2.860 procent in waarde gestegen.

Parallellen

Zijn er parallellen tussen de twee bedrijven te trekken? Ik denk het wel. Nederlanders zijn immers van nature reislustig. We trekken de hele wereld over. En dus weten we ook vrij goed wat andere reizigers zouden willen. En dat weten we dan blijkbaar ook nog eens technisch slim vorm te geven. Want BCD en Booking.com zijn natuurlijk niet de enige succesnummers. Vergeet ook de Sundio Groep niet, eigenaar van onder meer Sunweb, Jiba en Husk.

Geen toeval

Dat kan haast geen toeval zijn. De voorbeelden laten zien dat je ook online in de buurt moet blijven van waar je al goed in bent. Maar daarbinnen dan wel moet durven vernieuwen. Het lijkt bijna met elkaar in tegenspraak, maar als je het goed beschouwd is het dat juist niet. Je moet juist vaak ergens erg goed inzitten wil je vernieuwing zien, weten wat niet werkt voordat je iets vindt wat wel goed werkt. Ervaring is volgens mij dan ook geen rem, maar juist een katalysator voor innovatie.

Veel ervaring

En vakantie, daar hebben wij in Nederland nu eenmaal veel ervaring mee. Dus als ik de volgende keer weer eens een werkgeversvoorman hoor zeuren over het overschot aan vakantiedagen, neem ik dat graag met een korreltje zout. Dan denk ik: de economie zou misschien juist gebaat zijn bij méér vakantie. Geven we eindelijk weer eens geld uit, in plaats van het op te potten. En stellen we tegelijk bedrijven in staat succesvolle businessmodellen te verzinnen, die vervolgens weer over de hele wereld kunnen worden uitgerold. Zo worden we als vanzelf in Nederland 's werelds grootste reisbureau. Zo zie je maar: als je het positief bekijkt, is het elke dag vakantie.

Holiday

Ondertussen denk ik, hoe kan het ook eigenlijk anders, aan de piepjonge Madonna, en haar zomerhitje Holiday. U weet wel, met die heerlijk onschuldige dansjes nog. Omdat het buiten met de lente nog maar niet wil lukken, maar we al wel allemaal dromen van de zomerzon. En mocht u mij de komende dagen willen bereiken: ik ben er even niet. Een paar dagen vakantie. Even de economie stimuleren…

 

Lees meer Boermans blues: